Kan jeg gøre noget, så jeg kommer i puberteten?
Hej, jeg er en dreng på 12 år. Jeg har det fint i skolen, har masser af venner osv. Men alligevel … når gymnastik timen er slut og jeg kigger ned, ja så er min penis bare lige så lille, som den var fra 2 år siden.
Jeg er blandt 3 ud af 10 drenge inde i vores klasse, som ikke er udviklet.. (mig og 2 andre). Men alligevel vil jeg gerne udvikles. Er der noget, der kan hjælpe.. er rimelig bekymret.
Tak for svar.

SVAR:
Hej bekymret
Jeg kan godt forstå, at du er lidt bekymret, men det er der ingen grund til. Drenges pubertet begynder normalt når de er mellem 12 og 15 år, men der kan være større forskel. Det er aldrig sjovt at være den eller blandt dem, der sidst kommer i pubertet, men da du kun er 12 år, kan man ikke sige, at du er sent på den. Det er helt normalt, at dín penis er samme størrelse som for 2 år siden, da du ikke er kommet i puberteten endnu.
Generelt om drenges pubertet
Hos drenge starter puberteten med, at pungen, testikler og penis begynder at vokse. Huden på pungen bliver mørkere.
Der kommer hår under armene, på kønsorganerne, i ansigtet og på ben og arme. Kroppen begynder at udskille sved og lugte af sved.
Drengene skyder i vejret, deres knogler bliver kraftigere, musklerne bliver synlige og skuldre og brystkasse bliver bredere.
Hos nogle drenge begynder et eller begge bryster at vokse en smule – de hæver og kan gøre ondt. I langt de fleste tilfælde forsvinder hævelsen af sig selv.
Tidligt i drengenes pubertet går stemmen i overgang. Stemmen bliver dybere og kan være svær at styre.
I forbindelse med puberteten begynder drengene at danne sædceller. Mange drenge oplever ufrivillig sædafgang om natten i forbindelse med puberteten.
Læs mere i vores artikler om pubertet:
Fra dreng til mand
Drengenes kønsorganer
Pubertet – en ekstrem forvandling
Normalt
Men som sagt: Du er kun 12 år, og det er helt normalt, at der måske går nogle år, før du kommer i pubertet. Du spørger også, om der er noget, du kan gøre for at sætte udviklingen i gang. Det er der bestemt ikke. Det er kun læger, der kan gøre det med hormontilskud. Intet andet kan gøre det. Hvis du ser på internettet, vil du måske finde nogle, der siger, at et eller andet kan sætte det i gang, men det er ikke rigtigt. Der vil kun blive tale om at sætte en behandling i gang, hvis du bliver 15-16 år, uden der er det mindste tegn til pubertet. Men det er meget sjældent.
Grund til glæde
Så det bedste, du kan gøre, er at slappe af, og sige til dig selv: “Jeg er helt normal, der er ikke noget i vejen, jeg behøver ikke bekymre mig.” Og så må du prøve at lade være med at sammenligne dig med dem, der er tidligt i pubertet. Se i stedet mere på de ting, du kan være glad for. Glæd dig over, at du har mange gode venner, og at du har det fint i skolen. Hele livet igennem skal vi lære at acceptere, at vi er som vi er – og ikke nødvendigvis som dem, vi gerne vil sammenlignes med. Det, vi ikke selv kan ændre på, må vi lære at acceptere og leve med. Fokuser fortsat på at være en god kammerat. Især i disse år, hvor der sker meget med jer alle sammen, er det utrolig vigtigt, at du har nogle gode venner, du er tryg ved.
Læs mere i andre svar om pubertet:
Er min pubertetsudvikling normal eller gået i stå?
Kan jeg gøre noget for at sætte min pubertetsudvikling i gang?
13 år og forsinket pubertet – er der grund til bekymring?
Så mit ønske er for dig, at du ikke skal bruge din energi på at bekymre dig.
Med venlig hilsen
Roland Knudsen
Skrevet af:
Roland Knudsen
læge
adamogeva.dk