Kan jeg glemme, at jeg var så pinlig?
Hej adamogeva
Jeg er en dreng på 15, og jeg var fornylig til fest hos den pige, jeg kan li’. Der sker det lidt henne ad aftenen, at jeg er er så fuld, at jeg begynder at tude og sige ting som: “Jeg mister mine venner efter 9.” “Min mor er alkoholiker” og sådan noget. Nu er det eneste, jeg kan tænke på, det.
Har I nogle ideer til, hvordan man kan glemme noget så pinligt?
PS: Jeg vil gerne være bedre venner med pigen, jeg kan lide – hvordan bliver man det, når hun lige har set mig tude? Jeg vil rigtig gerne holde kontakten med hende efter, vi går ud af 9. (Hvilket er næste år.)
Tak på forhånd :)
Anonym, 15 år

SVAR:
Kære Anonyme
Tak for dit brev til AdamogEva.dk. Det er godt, du skriver, når der er noget, der går dig på.
Pigen du kan li’
Jeg tænker, det er vigtigt, at du får talt med den pige på tomandshånd. Hun har måske også kærlige følelser for dig, og så betyder det nok ikke så meget, at du begyndte at græde den aften. Mange piger kan godt lide følsomme drenge. Du må have afklaret, om hun også kunne tænke sig, I holder kontakten efter 9. klasse. Måske kan du spørge hende over sms eller Facebook, om I kan mødes en dag bare jer to. Vælg at mødes et sted, hvor der ikke er andre kammerater. Måske hjemme hos hende eller dig eller på en café. Det skal være et sted, hvor du synes, du kan tale frit. Fortæl hende, at du godt kan lide hende, og at du reelt er bekymret for, at I skal miste kontakten efter 9. klasse. Mange piger kan nemlig også godt lide drenge, som er tydelige og siger, hvad de tænker, i stedet for at de skal gå og gætte sig til det.
Du kan læse mere om gode venskaber i artiklen Pigevenner og drengevenner.
Alkohol
Jeg håber, denne oplevelse har lært dig, at det er dumt at drikke sig så fuld, at du ikke selv kan styre, hvad du får sagt. Det er en god ting at vente med alkohol, til du er ældre, og hvis du absolut gerne vil drikke, skal du holde dig til max to øl på en aften. Det er bare ikke sjovt at opleve det, du oplevede med at få sagt ting, du ikke ønskede, andre skulle høre.
I artiklen Alkohol – så det rykker kan du læse mere om, hvad alkohol gør ved dig, og hvorfor det er en god idé at drikke med måde og faktisk slet ikke drikke alkohol, når man som du er 15 år.
Det du fik sagt
Et ordsprog siger: “Man skal høre sandheden fra børn og fulde folk.” Hvor meget sandhed er der i det, du sagde? Er du oprigtigt bange for at miste dine venner efter 9. klasse? Er din mor reelt alkoholiker, eller drikker hun for meget i perioder? Hvis en af tingene eller begge er sande, synes jeg, du skal have talt med en voksen om det. Det kan fx være en god lærer, et familiemedlem du kan stole på eller skolens psykolog eller sundhedsplejeske. Det er vigtigt, at du ikke går med så store bekymringer alene.
Pas på dig selv
Uanset om pigen, du kan li’, vil være ven eller kæreste med dig eller ingen af delene, er det vigtigt, du passer på dig selv. Sørg for selv at holde kontakt med de venner, du gerne vil beholde efter 9. klasse ved at spørge til dem og invitere dem hjem. Lad være med at drikke dig fuld (også selvom du måske ser en mor, der gør det hjemme). Det er dårligt for både din krop og din psyke at drikke, og så er det svært at styre, hvad man siger og gør, når man har drukket. Nyd i stedet en iskold cola eller en anden softdrink, du kan lide.
Hvis du ønsker et fællesskab, der rækker langt ud over 9. klasse, kunne det også være en mulighed, at du opsøgte din lokale kirke for at høre, om de har en ungdomsgruppe, eller du kunne overveje, om du skal på efterskole. Begge dele giver mulighed for at få gode venner for resten af livet.
Kærlig hilsen
Lise Berggren Smidt
Skrevet af:
Lise Berggren Smidt
krops- og psykoterapeut, lærer
adamogeva.dk