Kan jeg flytte intagelsestidspunktet at P-piller?

Vis spørgsmål

Hej Brevkasse, jeg har været på p-piller et stykke tid efterhånden, og jeg har fået flyttet p-pille mærke fra cilest til microgyn, fordi jeg havde så mange bivirkninger.

Det går fint med de nye, men 1-2 timer efter indtagelsen har jeg altså små-kvalme de næste 3 timer... Så jeg tænke på. om man ikke kan flytte indtagelsestidspunktet? Jeg tager den kl. 19-20, så det er jo ikke et særlig praktisk tidspunkt med hensyn til kvalmen, men mit spørgsmål er, om jeg så ikke kan flytte det til enten ved 10-11 tiden eller om morgenen?

Tak på forhånd.

Julie, 15 år

SVAR:

Kære Julie

Der er ingen problemer med at flytte tidspunktet for indtagelse af dine p-piller. Der er bare vigtigt, at du tager dem på samme tid hver dag. Du vil gerne flytte dem til om formiddagen, det er helt fint, bare det er et tidspunkt, hvor du husker pillen hver dag. Jeg tænker dog på, om det vil være en fordel for dig at tage dem til natten, da du så muligvis kan sove dig fra kvalmen.

Kærlig hilsen

Else