Kan jeg få sextanker til at forsvinde?
Hej kære AdamogEva
Jeg er en dreng/mand på 18 år. Jeg døjer rigtig meget med, at jeg tænker meget på sex. Jeg ser ikke porno og har ikke nogle bestemte piger i tankerne. Men jeg kan nærmest ikke gå forbi en pige efter min smag uden at tænke: “Hun kunne være god i sengen.” Det er et stort problem for mig, da det ødelægger meget mellem mig og de piger, jeg ser som venner.
Jeg er kristen og vil ikke have sex før ægteskabet. Derfor er det ekstra svært at have så stor lyst til det. Jeg har en veninde, som har en bolleven, og det har jeg overvejet mange gange, bare for at slå lysten lidt ihjel ... Men det er totalt imod det, jeg står for.
Kan jeg gøre noget for at mindske lysten?
På forhånd tak!
A, 18 år

SVAR:
Hej A
Jeg kan forstå på dit brev, at du har rigtig svært ved de tanker, du får, når du ser en lækker pige. Du føler, de er ødelæggende for dit forhold til dem.
Jeg har lyst til at dele mit svar til dig op i tre dele: Forståelse, ros, opmuntring.
Forståelse
Jeg er i dag lidt ældre end dig, men jeg har fuld forståelse for din situation. Jeg har selv døjet med tanker magen til dine, siden jeg kom i puberteten. De kan være ødelæggende for et forhold, pinlige når man bliver fanget i dem og forstyrrende i mange sammenhænge (fx skole, venskaber, trosliv, osv.) Man kan endda nå derhen, hvor man ikke længere føler sig kristen! Jeg ved gennem samtaler med unge kristne på folke- og efterskoler, at rigtig mange drenge kæmper med præcis de samme tanker som dig.
Ros
Fra mig selv ved jeg, at det er en kæmpe kamp at have et stort seksuelt drive. Det er svært at have som kristen mand, men jeg tror faktisk, at du gør det helt rigtige: Hold fast i dine principper (ingen sex før ægteskabet, ingen porno). Uforpligtende sex og porno gør ikke din tilværelse nemmere. Min erfaring er tværtimod, at dit liv blot vil blive sværere, og din seksuelle lyst vil vokse, hvis du begynder at bruge porno og opsøge løse seksuelle forbindelser. Jeg vil derfor gerne rose dig for at være nået så langt, som du er. Det er smadderflot og noget, som mange ikke klarer.
Selv om du ikke kan styre dine tanker, men kæmper for at gøre netop det, så er du stadig kristen. Intet kan fjerne dig fra Guds kærlighed – heller ikke dine egne tanker! Lysten til sex er ikke noget, der kan eller skal slås ihjel!
Opmuntring
Lysten til sex er sund, men i pubertetsårene kan den være svær at håndtere. Dermed også sagt, at det bliver nemmere med tiden! Jeg er nu 27 år, og efter jeg er blevet gift og er blevet ældre, så har jeg ikke længere de forstyrrende sextanker i tide og utide. Derfor bliver de opmuntrende ord til sidst altså: Hold ud! Du er godt på vej mod målet, og du kan godt klare det. Gevinsten finder du, når du finder en sød pige, som du for evigt kan dele din seksualitet med.
Du kan måske finde hjælp i at læse disse artikler og svar:
10 gode grunde til at vente med sex
Værd at vente på
Er jeg nymfoman – eller hvorfor fylder sextanker så meget?
Skriv endelig igen, hvis mit svar er uklart, eller du har mere at spørge om. Du må også gerne skrive, hvis du har brug for mere opmuntring eller vil vide noget mere specifikt.
Mvh Jonas