Kan jeg få P-piller pga acne, uregelmæssig menstruation og små bryster?
Jeg er en pige, som lige er fyldt 17, som har overvejet at starte på p-piller, men er i tvivl om, om lægen vil udskrive dem til mig.
Grunden til at jeg godt kunne tænke mig at få udskrevet p-piller er bl.a., at jeg døjer med uren hud - især på ryggen. Har prøvet alt mod min acne, med alt, der kan fås i håndkøb: acnisyl, seba-med, basiron og andre ting, som apoteket har anbefalet (basiron er det eneste, der har virket, men kan desværre ikke tåle at bruge det for ofte).
Pga. at jeg har spenderet så mange penge i produkter, er min hud dog blevet en smule forbedret, men det generer mig stadig rent kosmetisk (men også pga. at jeg ofte får bumser ved bh-stropperne, hvilket gør ondt).
En anden årsag til, at jeg gerne vil på p-piller er, at min menstruation er pænt uregelmæssig, dvs. fra ca. 15-50 dage imellem.
En tredje, måske mere uofficiel grund, er, at jeg synes, at jeg har for små bryster. Jeg har en dobbelt-a-skål. De fleste af mine veninder, der er på p-piller, er vokset en skål-størrelse eller to. Jeg ved dog godt, at der ikke er nogen garanti, men det ville være rart alligevel.
Jeg er i tvivl om, om min læge vil udskrive p-piller til mig, da jeg ikke er seksuelt aktiv og ikke har nogen kæreste, og ikke ved, om de ovenstående begrundelser er reelle nok?
Desuden har jeg tidligere haft anoreksi, dvs. jeg er stadig i behandling på et ambulatorium, men er i normalvægtsområdet og har en stabil vægt. Og kunne da godt tænke, at min læge vil mene, at jeg har uregelmæssig menstruation pga. det. Men realiteten er, at jeg aldrig har haft regelmæssig menstruation, og den har ikke på noget tidspunkt været helt ophørt, men der har gået længere tid imellem mine menstruationer. Så ved ikke, om lægen ville udelukke p-piller pga. det?
Jeg er også i tvivl om, om jeg vejer for lidt til p-piller (vejer ca. 43,5 kg, og måler 1.52) og hormonerne da ville være for kraftige til mig?
Jeg ved slet ikke, hvordan jeg skal konsultere min læge vdr. det her: Skal jeg bestille tid og så lægge ud med at nævne p-piller bl.a. i forbindelse med acne, eller skal jeg lade det med p-pillerne ligge, og vente til jeg kan bruge det, at det er en præventionsform, som begrundelse for engang at skulle på p-piller (måske om et års tid) og så bare gå til lægen med mit acne-problem og bede om en creme eller lign.?
Nanna, 17 år

SVAR:
Kære Nanna
Tak for din mail og dine overvejelser. Jeg kan sagtens forstå, at du overvejer p-piller, for som du fremlægger det, er det jo ét tiltag, der kunne løse op mod flere generende forhold på een gang.
Vi kan tage det en ting ad gangen:
Angående acne, hvilket kan være ganske generende, har jeg den gode nyhed, at der faktisk er flere forskellige behandlingsformer, der har vist sig effektive, så jeg synes først og fremmest, at du skal fortælle din læge, hvad der generer dig, så er lægens opgave at tilbyde dig en behandling, der virker.
Ang. menstruationen synes jeg, også du skal nævne dét, og så vil lægen vurdere, om der findes en behandling, der er god nok til, at du bør tilbydes dén.
Ang. størrelsen på dine bryster, mener jeg ikke, at p-piller forstørrer dine bryster væsentligt. Der kan være mange andre grunde til, at dine veninders bryster har opnået den størrelse, de har, end at de får p-piller. Det er jeg faktisk næsten sikker på, og du går altså ikke glip af en mulighed for større bryster, ved ikke at få p-piller. Det vil i øvrigt ikke være lovligt for en læge at give p-piller af den begrundelse.
Se artiklen hos netdoktor
Kan man opnå brystforstørrelse med piller
Altså, du kan regne med, at hvis du fortæller din læge om dine problemer ét for et, vil lægen tage stilling til hvilken behandling, der er god for dig, hvis der er nogen. Det kan du roligt gøre.
Andreas
Skrevet af:
Andreas Hoff
Læge
adamogeva.dk