Kan jeg få mine bryster til at vokse hurtigere?
Hej AdamogEva.dk
Jeg har i lang tid klaget over, at mine bryster vokser mega langsomt, og jeg er ved at blive idiot over, at de ikke vokser. Please, sig at der er noget, man kan gøre for at få det til at gå hurtigere. Kan man gå til lægen og få noget hormon ind i kroppen, der dermed vil få ens bryster til at vokse? Eller kan man spise en eller anden frugt eller piller, der kan skubbe det hele i gang? Jeg har nemlig heller ikke fået menstruation endnu, og det er virkelig irriterende at være den allersidste.
Jeg håber virkelig på, at jeg får et godt svar, som jeg kan bruge og ikke bare det der: "Det kommer, du skal bare have tålmodighed, bla. bla." For jeg gider ikke vente mere nu! Jeg er 14 år og bliver 15 i oktober!
Hilsen amalie, 14 år

SVAR:
Kære Amalie!
Jeg kan læse på dit spørgsmål, at du er rigtig træt af, du udvikler dig langsommere i puberteten end dine kammerater, eller i alt fald nogle af dem. Jeg er sikker på, at pigen, der var den første til at få bryster og menstruation, var ligeså træt af det som dig.
At føle sig udenfor
Det er altid svært både at være den første og den sidste, fordi man i begge tilfælde kan føle sig alene eller udenfor på et punkt, hvor vi alle er meget sårbare, nemlig omkring vores seksualitet (eller begyndende kønsmodning). Så jeg forstår godt, det er svært bare at lade som ingenting. Men virkeligheden er, at I begge kan være fuldstændig normale, selvom jeres pubertetsudvikling skiller jer ad med flere år.
Det normale
I den normale pubertetsudvikling er de synlige tegn: brystudvikling, behåringen over skambenet og menstruation. Normalt vil brystudviklingen være næsten afsluttet, inden menstruationen starter, så derfor lyder det ikke mærkeligt, at du heller ikke har fået din menstruation endnu. Brysterne kan dog fortsat vokse, fordi der kommer mere fedt og kirtelvæv.
Normalt vil pubertetsudviklingen starte og afsluttes indenfor en aldersperiode fra 9 til 16 år. Det er faktisk en ganske bred margin. Du sammenligner dig med dine kammerater, men faktisk skulle du i stedet se på eller spørge din mor eller ældre søstre (hvis du har nogle) om, hvor tidligt de udviklede bryster og fik menstruation. Din udvikling er nemlig også arveligt bestemt, og det kan man ikke ændre på.
Det unormale
Det er først, når en pige er omkring 16 år og ikke har fået menstruation, vi begynder at undersøge, om der skulle være en årsag til det, udover den familiært bestemte. Piger, der ikke har begyndende pubertetsudvikling i 14 års-alderen vil vi også undersøge. Jeg kan ikke ud fra dit spørgsmål se, om du tilhører en af de grupper. Du skriver nemlig, at dine bryster vokser mega langsomt, og senere skriver du, at de ikke vokser. Betyder det, at du endnu ikke har brystudvikling eller har fået behåring over skambenet? Det ved jeg ikke.
Er du måske bange for ikke at udvikle dig normalt? Hvis din mor/søstre også havde en sen pubertetsudvikling, tror jeg, du vil udvikle dig fuldstændig normalt, bare lidt senere end de fleste. Så jeg må fastholde, at der ikke er noget at gøre for at fremskynde brystudviklingen og menstruationen, men du vil efter al sandsynlighed snart gå ind i sidste udviklingsperiode.
Tryghed kan du få
Jeg tænker dog, at det der vil give dig det bedste svar er, at du alene eller sammen med din mor aftaler en tid hos din egen læge (eller måske sundhedsplejersken på din skole) til snak om dine bekymringer. Din læge kan – ved at stille supplerende spørgsmål og ved at se på dig – vurdere, om der er nogen speciel grund til, du ikke er længere i din pubertetsudvikling.
Jeg synes ikke, du skal gå med hverken utryghed eller angst for, at der er noget galt. En snak med din læge vil helt sikkert kunne give dig et bedre svar end det, jeg umiddelbart kan give dig.
Jeg ønsker for dig, at du kommer til at føle dig glad og tryg ved at være den, du er, også når du afslutter din pubertetsudvikling. Vi ER alle meget forskellige, og det er netop derfor, vi må tænke på os selv som unikke og forskellige. Ingen er som dig – du er noget helt specielt!
Du kan også læse nogle af de svar, som er skrevet til andre piger, der oplever nogle af de samme bekymringer som dig:
Snart 15 og ingen menstruation eller bryster – kan I hjælpe?
Jeg er 16 år – hvorfor har jeg ingen bryster?
Usikker på min krops udvikling – kan I hjælpe mig?
Kan jeg ændre mine slappe bryster?
Kærlig hilsen
Else
Else Vinter Skou
Skrevet af:
Else Vinter Skou
læge
adamogeva.dk