Kan jeg blive gravid som jomfru?
Hejsa, jeg vil bare høre, om der er mulighed for, at jeg er gravid. Min kæreste og jeg har ikke været i seng sammen endnu, men har lavet andre ting. Han plejer som regel at flytte min hånd lige inden han får udløsning, så det kun er ham, der får sæd på sig. Selvom han tørrer det af i dynen, kan der så stadig godt være levende sædceller på hans hånd? Han gav mig nemlig finger et par minutter efter.
På forhånd tak

SVAR:
Kære Maria
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk
For at en sædcelle og en ægcelle kan smelte sammen, skal en sædcelle finde vej op til æggelederen, og dér møde et æg, der har løsnet sig fra kvindens æggestok.
I en sædudtømning (når manden har udløsning) er der omkring 350 millioner sædceller, men ingen garanti for at én eneste af dem klarer at nå frem til sit mål, efter samleje, hvor udløsningen foregår i skeden. Det siger lidt om, at sædcellerne har brug for gode forhold, for at klare opgaven. Man regner med, at der normalt er liv i sædcellerne op til 3-5 døgn når sædvæsken er inde i kroppen. Det giver sædcellerne lidt ekstra tid at finde sit mål. Når man begynder at tænke teknisk over det, så er livets spæde begyndelse i sandhed et bevægende mirakel. Læs mere om befrugtning her:
Befrugtning
Det er altså overhovedet ikke sandsynligt, at du kan blive gravid på den måde du beskriver. Så ville vi nok have hørt om en del flere jomfrufødsler end tilfældet er.
For at en sædcelle skal nå ind og befrugte en ægcelle på helt naturlig vis, må manden altså have udløsning i kvindes skede, og det skal ske omkring det tidspunkt, hvor kvinden har ægløsning.
Sex kræver tryghed og afklaring
Alligevel vil jeg sige, at hvis I ikke har et forhold, hvor I sammen kan tage ansvar for en graviditet, så skal I finde frem til en præventionsform, der gi´r jer tryghed. Hvis I er sammen seksuelt på den måde, som du fortæller om, så har I taget et skridt, hvor I meget nemt kan komme til at ende med et rigtig samleje. Det synes jeg, I skal tage en snak om.
Hvor er I henne med jeres forhold? Og hvad forestiller I jer hver især omkring det at tage hul på et seksuelt samliv? I er godt på vej i udforskningen af hinanden seksuelt, så det er godt at få sat ord på, hvilke forventninger I hver i sær har til hinanden og til jeres forhold.
I kan læse en del, der måske kan hjælpe jer i de overvejelser her på siden - og I er velkommen til at spørge igen.
Læs f.eks. Pas godt på dit sexliv
De bedste ønsker for jer, om at I må finde tryghed I jeres forhold, og den måde I er sammen på.
kh Benna
Skrevet af:
Benna Asmussen Hørlück
Journalist, tidligere redaktør på AdamogEva.dk
adamogeva.dk