Kan jeg blive gravid så hurtigt?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg er en 15 årig pige, der var lidt fuld for nogle dage siden, jeg var til fest og jeg lavede noget lort. Jeg havde min første gang på et toilet med en dreng, jeg lige havde mødt. Jeg ved godt, at det var dumt og jeg fortryder det, men der er ikke mere, jeg kan gøre ved det?

Han var kun oppe i mig i 3 minutters tid, og jeg tror ikke, at han kom, men jeg kan ikke blive gravid på 3 min, vel ?

Jeg har bare haft ondt i maven lige siden og det er dernede omkring underlivet. Jeg har hørt, at hvis man er så bange, at kroppen kan finde på at lave graviditests symtomer, er det rigtigt?

Hilsen den nervøse pige.

Håber virkelig, at I svarer tilbage, for jeg tør ikke gå til mine forældre eller min søster.

SVAR:

Kære nervøse pige!

Jeg kan godt forstå, du er nervøs og også, at du lidt fortryder det, der skete til festen.

Gravid

Du er bekymret for, om du kan være gravid, og jeg kan desværre ikke give dig et sikkert svar. Om man blive gravid eller ej, handler ikke om, hvor længe han var inden i dig. Man kan blive gravid ved både et hurtigt og et langt samleje.

Du kan finde ud af, om du overhovedet KAN være gravid, ved at tælle lidt på dine menstruationsdage. Man kan nemlig kun blive gravid lige omkring ægløsningen, som ligger 14 dage før en menstruation. Man kan også blive gravid et par dage før og efter ægløsning, da sæden kan overleve 1-2 døgn i kroppen.

Hvis du f.eks. har 28 dage mellem dine menstruationer, så ligger ægløsningen lige i midten. Dvs. du kan blive gravid 12-16 dage EFTER din sidste menstruation.

Prøv at kigge i en kalender og se, om du kan huske, hvornår du sidst havde menstruation. Og tæl så frem til den dag, du havde sex med ham drengen til festen. Hvis du havde sex indenfor 12-16 dage efter din menstruation, er der en chance for at du kunne være blevet gravid, men det er ikke sikkert! Hvis din cyklus er længere - hvis du f.eks. har 32 dage mellem dine menstruationer, skal du lægge 4 dage til - du vil altså kunne blive gravid 16-20 dage efter din sidste menstruation.

Jeg tror absolut ikke, at du ville få symptomer på en graviditet så hurtigt og jeg er ret sikker på, at de smerter, du beskriver, er det, du selv tror, nemlig nervøsitet og bekymring. Hvis man er meget ked af det eller nervøs, kan musklerne i kroppen nemt komme til at spænde og det gør ondt.

Hvis du stadig er i tvivl, om du kan være gravid, synes jeg, du skal gå på apoteket eller i et supermarked og købe en graviditetstest. De er ikke særlig dyre og man skal "bare" tisse på testen, som så viser, om man er gravid. Der skal gå lidt tid, efter du har haft sex, før testen virker. Du kan læse på sedlen inde i pakken, hvornår testen virker.

Hvis din næste menstruation ikke kommer til den tid, du regner med, skal du helt sikkert få en tid hos din læge og finde ud af, om du er gravid.

Læs evt. denne artikel: Uønsket gravid - hvad gør du?

Prævention

Den usikkerhed og nervøsitet, du oplever lige nu, er ikke spor sjov. Jeg tænker derfor, at du måske skal overveje, om det kan ske for dig igen? Hvis du har lyst til at have sex med en fyr, så vil det være godt, at du altid har kondomer med dig, for det er den bedste måde at være sikker på, at du ikke bliver gravid ved sex og samtidig beskytte dig selv mod de sygdomme, som man kan få ved sex. Syfilis, gonoré og andre sygdomme kan smitte dig, hvis den person, du har sex med, har fået sygdommen og I ikke bruger kondom.

P-piller er også en mulighed for prævention. Som pige har det den fordel, at man er sikker på selv at kunne styre præventionen - hvis fyren f.eks. ikke er med på at bruge kondom. Du kan kun få p-piller med en recept fra din læge. Dvs. du skal have en tid hos lægen, hvor I så kan snakke lidt om fordele og ulemper og han/hun kan give dig en recept.

Ulempen ved p-piller er, at de IKKE beskytter dig mod seksuelt overførte sygdomme. Det er der kun kondom, der gør. Når du er 15 år, synes jeg, du skal prøve at tænke det med prævention igennem, inden du har sex med en fyr næste gang.

Det allerbedste ville selvfølgelig være, hvis du kan snakke med en ældre veninde eller måske en af dine lærere eller en klub-leder el.lign, hvis du stadig ikke tør tale med din mor eller søster.

Læs mere i vores tema om prævention.

Læs også om hvordan alkohol virker:
Sex og alkohol
Alkohol – så det rykker

Snakken og de svære tanker

Jeg kan godt forstå, at du ikke tør snakke med din mor eller søster. Du har gjort noget, som du selv synes var noget lort. Måske er du bange for, at de bliver vrede på dig?

Selvom du ikke har lyst til at snakke med dem, så synes jeg, du skal prøve at overveje: "Hvordan tror jeg, min mor vil reagere?" og "Hvad er det værste, der kan ske?"

Sådan en snak kan være RIGTIG svær, og jeg kan godt forstå, hvis du er nervøs for, at din mor skal finde ud af, hvad der skete til festen, men samtidig tænker jeg, at din mor garanteret holder meget af dig, og vil dig det allerbedste. Hun kan måske hjælpe dig, ved at I kan få snakket om, hvad du vil gøre i en lignende situation en anden gang. Og hvis det bliver aktuelt med kondom eller p-piller, vil hun sikkert også gerne hjælpe dig med at købe dem.

Første gang - næste gang

Når jeg læser dit brev, lyder det ikke, som om sex var en rigtig god oplevelse for dig første gang.

Du var fuld og kan måske ikke huske det hele. Du kendte ikke fyren, og måske kommer I ikke til at se mere til hinanden. Og bagefter er det mest nervøsiteten for graviditet, der har fyldt dig.

Selvom du ikke har spurgt til det, så er der noget, jeg virkelig har lyst til at sige til dig: Jeg tror, at sex kan være bedre end det. 1000 gange bedre! Jeg tror bare, at der er nogle bestemte ting, der skal til, for at sex bliver super ovenud-fantastisk:

  • At du kender fyren og har kendt ham længe. At et godt venskab og kæresteforhold, hvor I kan opbygge tillid og kendskab til hinanden, kommer først. Hvis man kan dele jokes, venner, sport, film, alvorlige og dybe snakke og alt mulig andet, så bliver sex en slags "toppen af kransekagen". Det bliver det allermest intime og skønne i vores forhold - netop fordi alle de andre ting også er der.
  • At I er enige om, at I har lyst til sex. Hvis det mest er den ene, der har lyst, bliver sex ikke lige så dejligt, som hvis man deler lysten og begejstringen.
  • At du ved, at det er en, du skal blive sammen med. Her på Adam og Eva tror vi, sex er allerbedst, når man er gift. Det er der mange gode grunde til. Den ENE grund er, at man kan nyde sex fuldstændig afslappet, uden at skulle præstere noget, fordi man ved, den anden bliver, også hvis sex lige den her gang, blev lidt mindre dejligt end ellers. Og så behøver man heller ikke bekymre sig for, om man bliver gravid, for så har man et godt, stabilt forhold, som et eventuelt barn ville kunne vokse op i.

Du kan læse mere om sex, følelser og tryghed i artiklerne
Vejen til god sex
Sex og følelser
Sex i Bibelen – på den gode måde

Jeg håber for dig, at din næste gang bliver meget mere fantastisk end din første gang - og jeg tror som sagt, at de her tre ting kan gøre sex til noget af det mest fantastiske, du kan dele med en mand eller kæreste.

Om du vil tage udfordringen op, som jeg foreslog, og tale med din mor eller en anden voksen, og om du vil vente med "næste gang" er helt op til dig.

Jeg håber svaret her kan hjælpe dig lidt i det hele.

Held og lykke fremover!
Kærlig hilsen
Ida Rom