Kan jeg blive gravid af præsperm?
Jeg er en pige på 15 år, og jeg er bange for, at jeg er gravid. Min kæreste og jeg har haft samleje uden kondom mange gange, men de gange, hvor han kom, har jeg taget en fortrydelsespille. De andre gange har jeg trukket mig væk inden. Men der kommer jo altid lidt sperm fra drengene, og det bliver jeg pludselig bange for.
Jeg kan ikke huske, om min menstruation kom regelmæssigt, hvilket ville hjælpe meget på det. Men så vidt jeg husker, skulle den være kommet for syv dage siden, men er ikke sikker. Kan jeg tage en test, selvom jeg ikke kan huske, hvornår min menstruation kommer? Kan man ikke få en test, som kan tage hvornår som helst?
Håber I vil svare.
Cecilie, 15 år

SVAR:
Kære Cecilie
Lad mig starte med at sige, at vi ikke kan give akut hjælp her på siden. Vi bestræber os på at svare indenfor max to uger, og ber jer skrive igen, hvis I ikke hører fra os inden for det tidsrum. Så måske har du allerede fået sikkerhed for, om du er gravid. Alligevel vil jeg meget gerne skrive noget til dig.
Du spørger om flere ting i forhold til muligheden for at blive gravid, når du og din kæreste dyrker ubeskyttet sex.
Graviditetstesten
Jeg begynder med graviditetstesten. Man kan få graviditetstest, der kan vise graviditeten allerede et par dage efter udebleven menstruation. Du kan få dem i håndkøb på apoteket, i Matas eller i større supermarkeder.
Generelt er det en god ide, at du sætter et kryds i din kalender eller markerer dagen på mobilen, hver gang du får din menstruation. Så ved du altid, hvornår du kan forvente den næste gang. Det er både praktisk at vide, hvornår du skal have bind eller tamponer med i tasken, og i forhold til visse sygdomme kan du opleve, at din læge spørger dig, hvordan dine menstruationer har været den seneste tid.
Gravid af præsperm
Du spørger, om du kan blive gravid af præsperm. Det er ikke særlig sandsynligt, men samtidig vil jeg sige, at afbrudt samleje IKKE er en særlig sikker præventionsform. Jeg vil bestemt opfordre dig/jer til at bruge kondom eller en anden sikker præventionsform, når I har sex. (Se længere nede, hvorfor jeg anbefaler kondom)
Hvornår der er mulighed for at blive gravid, kan du læse meget mere om i artiklen Samleje og befrugtning.
Prævention
Du skriver, at de gange din kæreste er kommet, har du taget en fortrydelsespille. Det må jeg sige, at jeg er både overrasket og forskrækket over!
Jeg vil gerne understrege overfor dig, at fortrydelsespiller forhandles som NØD-prævention. Det betyder, at du/I ikke bør bruge dem som fast præventionsform.
Som du kan se i artiklen Prævention om præventionsformer, er fortrydelsespillen ikke tænkt til: “Ups, vi var sammen – han kom – jeg snupper lige en pille.” Det kaldes nødprævention og bruges, hvis den oprindelige prævention har svigtet – fx hvis kondomet sprang under samleje.
Læs her i vores leksikon om Fortrydelsespillen, hvor du også kan se, at hvis der er sket en befrugtning, så virker en fortrydelsespille som en tidlig abort. Det vil sige, at du måske er ansvarlig for at afbryde et liv, sådan lidt i blinde. Det skal du virkelig være klar over.
Endelig vil jeg sige, at din krop ganske enkelt ikke har godt af, at du regelmæssigt spiser de hormondoser, der er i fortrydelsespiller.
Fortrydelsespiller kan også give rod i din menstruation, så måske er det det, du har oplevet?
Sygdomme
Det er ret vigtigt for mig at sige til dig, at jeg blev bekymret, da jeg læste din mail.
Med skiftende seksualpartnere risikerer du nemt at blive smittet med kønssygdomme. Der er desværre en række sygdomme, der smitter gennem sex.
Klamydia
Nogle af sygdommene giver højst irritation i form af udslæt, kløe eller lignende. En af dem er dog mere alvorlig: Klamydia.
Klamydia er temmelig udbredt i Danmark. Det er en bakterie, som kan sidde i cellerne omkring livmoderhalsen eller urinrøret, uden at du kan mærke det. Dvs. at du godt kan have sygdommen uden at opdage det. Den kan være i kroppen i mange år, og derfor kan man give den videre ved sex – uden selv at vide, at man er syg. Og den, der bliver smittet, opdager det heller ikke nødvendigvis.
Imidlertid kan sygdommen betyde, at en pige senere i sit liv ikke kan blive gravid – hvis hun har fået sygdommen uden at opdage det og derfor ikke er behandlet.
Det er nemt at blive testet for klamydia. Hvis man har det, kan det behandles med antibiotika.
Måske tænker du og din kæreste ikke på det lige nu, men en dag vil du måske gerne være mor. Jeg vil derfor meget opfordre dig til at gå ned til din læge og bede om at blive testet for Klamydia, fordi du har haft ubeskyttet sex. Jeg synes også, du skal bede din kæreste om at få en test.
Læs mere om Klamydia i vores leksikon: Klamydia.
Brug kondom
Forhåbentlig er I begge raske. Hvis det er tilfældet, kan du forblive rask ved at bruge kondom, når du har sex med din kæreste.
Du er ung – måske får du senere i dit liv andre sexpartnere. Du ved ikke, hvem de har været sammen med, og hvilken smitte de evt. bærer. Derfor er mit klare råd til dig, at du med din livsstil bruger kondom som prævention.
Du kan også tage p-piller, eller I kan vælge andre præventionsformer, men kun kondomet beskytter mod seksuelt overførte sygdomme.
Jeg håber, du har fået svar på dine spørgsmål, og at du og din kæreste får jer en snak om, hvilken præventionsform I skal bruge fremover.
En udfordring
Jeg vil ikke lægge skjul på, at jeg synes, du skal tænke meget over, hvad du udsætter dig selv for. Her på AdamogEva.dk vil vi gerne være med til at forklare, hvad sex gør ved os, hvordan vi lærer at forstå vores seksualitet og passer på os selv og får størst glæde af det.
Du kan læse om det i de artikler, jeg har linket til nedenfor, men også ved bare at klikke rundt på siden. Ansvarlig sex handler nemlig ikke kun om at beskytte sig mod graviditet og sygdomme. Det handler om, at vi forstår lidt af, hvor dybt sex påvirker os følelsesmæssigt, og hvor meget vi giver af os selv til vores partner, når vi har sex. Sex skal forstås som et kærlighedssprog, der knytter os sammen – og vi skal værne om det sprog, så vi ikke misbruger det. Mange par kan fortælle om store seksuelle frustrationer, fordi de hver især har så meget af seksuelle erfaringer med i bagagen, at det er svært for dem at finde hinanden i et fælles sprog. Så du skal også tænke fremad. Hvordan vil du gerne have, at dit sexliv skal være senere?
Pas godt på dit sexliv
Sex og følelser
Sex i Bibelen – på den gode måde
Så hermed både lidt information og en udfordring til lidt dybere overvejelse.
Kh Ida Secher Rom
Ida Secher Rom
Skrevet af:
Ida Secher Rom
jordemoder
adamogeva.dk