Kan jeg blive gravid af onani?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er MEGA bange for, at jeg er gravid, efter jeg har onaneret.

Min menstruation har jeg fået, og der tænkte jeg, at jeg ikke kunne være gravid, men jeg plejer at have det i 6-7 dage, men denne gang havde jeg det i 3 dage. Kan jeg være gravid? Er MEGA nervøs og MEGA BANGE. Jeg fik min menstruation allerførste gang, da jeg var 12 år ca. Og jeg plejer at have regelmæssig menstruation.

Håber virkelig I kan hjælpe mig.

Hilsen den bange, 14 år

SVAR:

Hej 14-årige

Tak for dit spørgsmål. Det er godt, du er frimodig og spørger, og jeg forstår, at du bliver nervøs. Jeg vil rigtig gerne svare dig.

Onani gør dig ikke gravid

Jeg kan berolige dig med, at du ikke kan blive gravid ved at onanere. I hvert fald ikke hvis du gør det selv og ikke har været sammen med en fyr. For at blive gravid skal en ægcelle og en sædcelle mødes, og som pige har du kun ægceller. Graviditet er altså ikke muligt, med mindre der er mandlige sædceller involveret.

Du kan læse meget mere i de her artikler om at blive gravid:
Samleje og befrugtning og Sådan bliver du gravid?

Uregelmæssige menstruationer er helt normalt

Jeg forstår godt, at du bliver nervøs, når din menstruation er anderledes, end den plejer at være. Men faktisk er det ikke unormalt, at man i de første par år efter den første menstruation kan opleve, at menstruationen er lidt uregelmæssig både i varighed og interval.

Menstruationen kan også påvirkes af, hvordan du har det og i en periode, hvor du fx har travlt eller andet, er det heller ikke unormalt, at menstruationen bliver lidt anderledes end normal. Hvis din menstruation begynder at udeblive, vil det være en god ide at snakke med din læge om det, men så længe din menstruation kommer, selvom den er lidt uregelmæssig, behøver du ikke bekymre dig om det.

Du kan læse mere om årsager til, at menstruationen kan udeblive i denne artikel: Menstruationen udebliver – mulige årsager.

Jeg håber, at jeg har givet dig et svar, du kan bruge. Hvis ikke, er du meget velkommen til at skrive igen. Jeg ønsker dig alt det bedste.

Kærlig hilsen
Anette