Kan jeg blive gravid af finger efter han har rørt sin penis?
Min kæreste og jeg var sammen her for nogle timer siden. Jeg var ikke i tvivl, med om kondomet var sprunget, fordi det kunne jeg se.
Men det er bare fordi, at når jeg nu læser om alle jer, der er i tvivl, om man kan blive gravid, hvis man har fået finger af 'ham' og han måske har rørt ved sin penis først, så bliver jeg da selv i tvivl?
April, 15 år

SVAR:
Kære April!
Tak for dit spørgsmål!
Jeg er lidt i tvivl, når jeg læser dit spørgsmål, men som jeg forstår dig, så var kondomet IKKE sprunget, men du er i tvivl om, om du kan blive gravid, af at han har rørt ved sin penis og derefter givet dig finger. Hvis jeg har misforstået dig, er du meget velkommen til at skrive igen.
Det er usandsynligt at blive gravid på den måde. Især hvis han ikke havde haft sædafgang endnu. Selvfølgelig synes jeg, at du skal tage en graviditetstest, hvis ikke du får din menstruation, som du plejer næste gang, men prøv at lade være med at bekymre dig indtil da, for det er der ingen grund til.
Jeg kan se, at du er 15 år. Lige nu sker der rigtig mange ting i dit liv - du er ved at finde ud af, hvem du selv er, din krop forandrer sig og du er ved at løsrive dig fra dine forældre. Derfor kan det være svært også at rumme at skulle lære alt det der med sex også. Det er også tidligt at skulle gå med en bekymring for at være gravid, og den vil man sjældent slippe helt udenom, uanset hvordan man beskytter sig.
Det er derfor vigtigt, at du tænker over at passe godt på dit sexliv, så du får en god start. Derfor kan det være en overvejelse værd, om du er klar til også at tage hul på den seksuelle del af dit liv allerede nu? Det er helt ok at sige fra - der er masser af tid til at lære det senere!
Du kan læse mere her om at passe på dit sexliv her:
Pas godt på dit sexliv
Værd at vente på
Håber det var et svar, du kunne bruge, ellers er du velkommen til at skrive igen.
Venligst
Lotte Høeg Hansen (læge)
Lotte Høeg Hansen
Skrevet af:
Lotte Høeg Hansen
læge
adamogeva.dk