Kan jeg ændre mine slappe bryster?
Hej, jeg er en pige på 14 snart 15. Jeg har altid været ordentligt udviklet, men nu er det gået galt pga. vægttab. Mine bryster er blevet fladere, og efter min x kæreste fortalte, at det var klamt, har jeg været så pinligt berørt over mine bryster, og mig selv.
Jeg overvejer at starte på p-piller, og ikke kun af den grund, men har den ikke hormoner i, så jeg får større bryster?
kh. den anonyme

SVAR:
Kære anonyme pige
Tak for dine spørgsmål. Det er rigtig godt, at du henvender dig med dine tanker og bekymringer.
Konsekvenser af vægttab
Du har haft et vægttab, men skriver ikke, hvorfor du har tabt dig, og hvor meget det er. Jeg håber, at det er frivilligt, at du har tabt dig.
Når kvinder taber i vægt, kan det desværre ikke undgås, at brysterne ændrer lidt form eller størrelse. Bryster består bl.a. af fedtvæv, det reduceres jo ved et vægttab, og det vil muligvis kunne ses og mærkes.
Tro ikke din eks
Det er rigtig ærgerligt, at din ex-kæreste har sagt noget så nedladende og sårende om dine bryster. Det kan han under ingen omstændigheder tillade sig. Jeg forstår godt, at hans udtalelse har gjort dig ked af det. Jeg har dog meget svært ved at forestille mig, at det på nogen måde er sandt. Dine bryster er måske nok blevet lidt mindre, men det er langt fra ensbetydende med, at de ikke er pæne. Det er ikke din ex-kæreste, som skal bedømme eller fortælle dig, om dine bryster er pæne eller ej. Det er sagt for at såre dig, og derfor kan du ikke tage ham seriøs. Du er en dejlig pige, og godt på vej til at blive kvinde, uanset hvad han mener. Det skal du holde fast i.
Råd og øvelser
Ved at lave nogle øvelser kan du gøre en aktiv indsats for at gøre muskulaturen rundt om brysterne fast og spændstig, hvilket også kan have positiv indvirkning på brysternes udseende. Eksempler på øvelser som virker opstrammende på brystmuskulaturen, kan være armstrækninger/ bøjninger på gulvet eller op ad en væg. Lav 10 øvelser ad gangen.
En anden øvelse: stå med armene løftede lige frem foran dig. Bøj i albuerne og pres håndfladerne hårdt mod hinanden i ca. 15-30 sek.. ad gangen. Gentag 10 gange.
Nyd din krop
Mht. p-piller kan det bestemt ikke anbefales i fht. at øge brysternes størrelse. Det er rigtigt, at pillerne giver en hormonel påvirkning, fordi de indeholder det kvindelig hormon østrogen, men det har alene sigte på menustrationscyklus.
Det er vigtigt, at du bliver glad for din krop og glad for at være skabt som kvinde. Gud har skabt dig helt unik og enestående. Det er værd at være glad for og stolt over. Jeg ved ikke, om du dyrker nogen form for sport? Udover at det er sundt at holde sig i god form, så er det at dyrke sport en rigtig god måde at lære din krop og dig selv endnu bedre at kende. Du opdager hvor mange ressourcer, du har i kroppen. Et er en rigtig god tilfredsstillelse og det tror jeg kan være til stor glæde for dig og give dig velvære.
God fornøjelse
KH Birgitte
Birgitte Sommer
Skrevet af:
Birgitte Sommer
Fysioterapeut
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK