Kan ikke tømme blæren helt efter onani - hvad skyldes det?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg skriver til jer fordi nogle gange, efter jeg har onaneret, skal jeg tisse, og det føles ligesom jeg ikke får tømt blæren 100 procent, og jeg skal tisse rimelig hurtig igen efter. Der er smerte imellem hver tissetur.

Hele forløbet med at løbe på toilettet kan vare op til 10 minutter, hvor jeg venter på at få tømt blæren 100 procent.

Hvad kan der være i vejen? Kan sæden blokere for urinen?

mvh Mr T, 19 år

SVAR:

Kære Mr. T.

Det du oplever, ligger inden for normalområdet, og det man kan gøre er at indrette sig derefter, velvidende at det ikke er farligt, eller noget man bør søge læge for, eller noget lægen kan gøre noget ved.

Det skyldes formentlig, at under udløsning overtages store dele af organernes funktioner af et automatisk nervesystem, der lukker af, så du ikke tisser under udløsning - selvom du normalt selv har en rimelig kontrol over, hvornår du tisser. Sagt lettere forsimplet: I overgangen efter udløsning fra det automatiske til det viljestyrede nervesystem kan der godt være lidt "uro" i den lukkemuskel, der normalt holder urinen tilbage i blæren.

Inden for få uger til måneder vil du formentlig opleve, at du fuldstændig vænner dig til det, hvis det ikke endda går helt væk.

Hvis smerterne mod forventning bliver svære eller tager meget til, kan du konkakte din læge, men det tror jeg slet ikke bliver nødvendigt.

Andreas