Kan ikke komme tæt på, nu hvor hun er gravid - er det normalt?

Vis spørgsmål

Hej derude.

Min kone blev gravid for små to måneder siden. Som mange gravide oplever hun kvalme døgnet rundt. Det kan være hvad som helst, der udløser kvalmen. Dog nogle ting mere end andre. Eksempelvis kød kan hun ikke fordrage og jeg prøver ikke at vise hende kødet, når jeg selv skal spise det, så hun ikke skal få det skidt.

Og så er der mig. Hvis jeg kommer for tæt på hende, prøver at holde om hende eller kysse hende, skubber hun mig tilbage, fordi hun får kvalme. Ja og sex er så selvfølgelig helt udelukket. Det kan jeg godt leve med, men tanken, om at jeg kan give min kone kvalme, når jeg kommer for tæt på, kan jeg ikke holde ud.

Det gør det så heller ikke nemmere, når hun kan tage vores dyr op og kysse på dem. Hvilket jeg finder sygt ulækkert med alle de bakterier, der er på dem. Så jeg tænker, om det ikke burde give hende mere kvalme?

Jeg ved ikke, om det bare er mig, der føler, at hun prøver at skubbe mig længere væk fra hende eller om det er en helt normal ting hos gravide, at de kan komme i en periode, hvor de ikke kan holde deres mænd ud?

Det går mig meget på, og jeg tænker på det uafbrudt. Håber nogen kan give et svar.

På forhånd tak.

Far, 23 år

SVAR:

Hej vordende far

Jeg kan godt forstå, du er frustreret og forvirret. Det er ikke rart at føle sig afvist – især når du kan blive usikker på, om det nu skal til at være en rimelig permanent tilstand de næste mange måneder.

At blive gravid kan være en stor omvæltning

Helt overordnet svaret, så tror jeg, at din kone afviser dig, fordi hun har brug for at kigge ind ad. Tænke mange nye tanker, som kræver energi og ro. Hun forsøger at finde sig til rette i sin nye rolle som mor. I en sådan fase kan det være svært at rumme andres behov.

Når det er sagt, betyder det ikke, at hun forbliver afvisende lang tid fremover – og det betyder heller ikke, at du er magtesløs i denne situation. Jeg tror, at en større viden om nogle af de normale fysiske og psykologiske processer, hun som gravid gennemgår, kan give dig en forståelse, der måske kan hjælpe dig til at nå ind til hende.

Fysiske ændringer

Lad os begynde med den fysiske side. Graviditetskvalme er, som du ved, et udbredt fænomen. Den er ofte værst de første 3-4 måneder af graviditeten, og de fleste vil derefter opleve, at den forsvinder eller i hvert fald bliver mindre udtalt. Nogle vedbliver dog med at lide af kvalme i en eller anden grad hele graviditeten, hvilket kan være stærkt generende. Du har formodentlig selv haft kvalme ind imellem, og kan måske huske, hvor væmmelig en følelse, det er. Man er hverken købt eller solgt, og når det står på i uger og måneder, så er det en seriøs belastning.

Det er meget individuelt, hvad der udløser kvalmen, men fordi lugtesansen bliver skærpet i løbet af graviditeten, vil stærke lugte ofte udløse kvalme. Hvis du bruger deo, aftershave, ryger eller på anden vis har kraftig lugt/duft, kan det være forklaringen på din kones ubehag. Kvalmen lagt sammen med en massiv træthed, som mange gravide også oplever de første tre måneder, resulterer til tider i et temmelig pirreligt humør hos den gravide. Så der behøver ikke nødvendigvis være anden grund til hendes afvisning, end at hun er godt brugt.

Psykologiske ændringer

Det er nu sjældent den eneste forklaring, for samtidig med at der foregår en masse fysiske ændringer i din kone, er der også virkelig fart over feltet på den psykologiske bane. Den gravide tænker et utal af tanker og har ofte også en del bekymringer. Hun tænker ofte tilbage på sin egen barndom; Hvad var godt? Hvad var skidt? Hvordan bliver jeg selv som mor? På hvilke områder vil jeg gerne ligne min mor, og på hvilke områder vil jeg absolut ikke ligne min mor?

Det er som regel nemmere at finde sig til rette i sin nye identitet som mor, hvis man har et godt forbillede, end hvis man har et skidt. Samtidig tænker hun også på, hvordan du bliver som far. Og hvis I ligner andre vordende forældre, så skal I sikkert flytte, anlægge have, male og tapetsere, ha' ny bil og kolonihave og alt muligt andet. Med andre ord er der nok for hende at tænke på og vænne sig til.

Nødvendig proces for at blive klar til at blive forælder

Alle disse tanker og følelser tjener et formål. De skal modne din kone og gøre hende klar til at møde jeres lille barns behov. Et spædbarn kan ikke give udtryk for særlig meget, men en mor har en særlig samhørighed med barnet, og derfor forstår hun ofte dets behov bedre end nogen anden.

Allermest har barnet brug for kærlighed, og det er nemmere at give kærlighed, hvis man ikke selv bærer rundt på uforløste følelser. Det er derfor Guds gave til mennesket, at en graviditet tager ni måneder, for på de måneder har man tid til eftertanke, ”mental oprydning” og til at vokse med opgaven.

Processen kommer ofte senere for manden

Det er naturligvis ikke kun din kone, der overvejer ting – det er også en stor omvæltning for dig at blive far – men mænds tanker om og bekymringer for barnet og forældreskabet kommer ofte først senere i graviditeten – når de begynder at kunne se maven rigtigt og mærke spark derinde fra – eller ser barnet ved scanning.

Der er med andre ord en forskydning, hvor kvinden ikke altid forstår, at manden tænker så lidt på babyen, og manden kan have svært ved at forstå, at det fylder så meget i kvindens bevidsthed. Denne forskydning fortsætter egentlig hele graviditeten, fordi kvinden i kraft af sit fysiske engagement i graviditeten langt hyppigere bliver mindet om det barn, der er på vej.

Mulighed for ny dybde af samhørighed

Så mit råd er: Kom ind i kampen! Der er lige nu fysiske og psykiske ting, der kan spænde ben for jeres indbyrdes forståelse. Der kan rigtig hurtigt komme følelser i klemme – og der er ikke lang vej til sårende og afstandsskabende opførsel for nogen af jer. Men det er samtidig en chance for at give jeres forhold helt nye dybder af samhørighed og kærlighed, fordi der virkelig bliver åbnet for nogle dybe ting. Så det er tid til at kæmpe – ikke til resignation.

Det er meget vigtigt, at du er der!!

Din kone har formentlig mere brug for dig nu end nogensinde før, og hun har brug for at vide, at du er til at stole på. At du kan rumme hendes humørsvingninger. At du har mod på at dele alt det nye med hende. At du ikke trækker dig tilbage, men står fast. Så når hun afviser dig, så stå fast på en respektfuld måde.

Fortæl om dine følelser og behov og respekter hendes begrænsninger

Giv udtryk for, at du har forståelse for hendes situation, og at du ikke afkræver hende fysisk kontakt. Samtidig skal du være ærlig og sige, at du virkelig savner fysisk kontakt med hende. At du stadig er tiltrukket af hende, selv om hendes fremtoning måske minder mindre og mindre om de kropsidealer, der præger vores tid (for hun kan også have noget i klemme på det punkt).

Det er et reelt behov, at du ønsker fysisk kontakt, og det skal ikke undertrykkes eller bortforklares – men som med andre behov, så kan de ikke altid opfyldes på det tidspunkt og den måde, vi kunne ønske det. Den modne måde at håndtere det på er at anerkende det og give udtryk for det, men lade være med at blive hidsig eller fornærmet. Giv hende måske konkrete forslag til, hvordan hun kan møde dit behov – hvis det ikke primært er sex, du savner, så giv forslag til andre former for fysisk kontakt, men lad det være op til hende hvor og hvornår.

Vær nysgerrig på hendes behov

Forsøg selv at imødekomme hendes behov. Hvad plejer hun at kunne lide? En fortrolig snak? En romantisk aften? En gave? Opmuntrende ord? Hvis du er i tvivl, så sig det direkte: "Jeg vil gerne gøre noget for dig, som du sætter pris på. Hvad trænger du til?" Det er kærlighedens vej – at sætte hende højere end dig selv. Det vil også være en stærk bekræftelse for hende om, at I er sammen om det her, og at du er en rigtig mand. At du løfter opgaven med hende og lider nogle afsavn uden at forvente noget til gengæld.

Hvis du viser hende den form for kærlighed, vil det nok give hende en større velvilje over for dig og give hende mere lyst til også at imødekomme dine behov. Du kan måske få noget ud af at læse vores artikel Kærlighed i praksis. Den giver nogle helt konkrete tips til at lære din kones – og dit eget – kærlighedssprog at kende.

Gå bare på med krum hals. Kærligheden er værd at kæmpe for, og et nederlag betyder ikke, at slaget er tabt!

Mange hilsner
Amalie