Kan ikke finde ud af mine følelser for ham - hvorfor tvivler jeg?

Vis spørgsmål

Hej brevkassen. Jeg er en pige på 21 år, der i 5 år har haft den samme kæreste. Vi havde en periode på halvandet år, hvor vi ikke var kærester men alligevel så hinanden.

For snart to år siden afsluttede jeg min ungdomsuddannelse og har faktisk været arbejdsløs lige siden. Jeg ved ikke, hvad jeg skal med min fremtid og det får mig til at føle, at jeg ikke duer til noget og at folk ser ned på mig. Jeg er meget genert og er en person, der tænker utrolig meget over tingene. Her på det sidste har jeg følt mig lidt fortabt grundet min situation.

For en måned siden snakkede jeg lidt med en fyr, der gjorde mig usikker på mit nuværende forhold, men jeg valgte at droppe kontakten til ham og fokusere på min kæreste. Det gik godt i er stykke tid, men nu føler jeg, noget er forkert

Jeg har altid været smask forelsket i min kæreste og har været sikker på, at jeg skulle være sammen med ham i rigtig lang tid, ja faktisk for evigt. Nu føler jeg pludselig en form for tomhed over for ham. Jeg har stadig lyst til at være kærlig overfor ham, og jeg ønsker mere end noget andet, at vores forhold bliver som før og at jeg får den der følelse af virkelig at elske ham tilbage. Jeg har nu sagt, at jeg vil have et stykke tid, hvor jeg tænker tingene igennem, men tanken om at vi skal gå fra hinanden gør virkelig ondt på mig og jeg synes ikke, det er det, jeg har lyst til. Hvorfor tvivler jeg så?

Jeg er snot forvirret og ekstremt ked af det hele. Vil bare have mit dejlige forhold tilbage.

Mvh en meget trist og forvirret pige, 21 år

SVAR:

Kære forvirrede

Tak for din mail, hvor du beskriver den frustration og tristhed, du oplever over ændringerne i dit forhold til din kæreste. Jeg kan godt forstå, at du er forvirret og trist, men måske er der ikke grund til det.

Gå på opdagelse i hvad det er, der føles forkert

Du skriver, at du føler, at noget er forkert, og at du føler en tomhed over for din kæreste, og jeg vil opfordre dig til at gå på opdagelse i, hvad det er, der føles forkert. Når jeg læser din mail, får jeg et indtryk af, at det er dine følelser for ham, der har ændret sig og ikke din indstilling til ham. Du skriver i hvert fald selv, at du stadig har lyst til at være kærlig over for ham. Det kunne være interessant at gå dybere ind i, hvordan den tomhed, du oplever, føles, og hvad du tror, den skyldes. Jeg vil dog ikke begynde at gætte mig frem til dette, og vil derfor primært forholde mig til ændringer i følelserne i et forhold.

Følelser lever deres eget liv

At opleve en ændring i sine følelser for sin partner er helt naturligt. Det er naturligt at opleve, at følelsen af at være ’smask forelsket’ i sin kæreste langsomt lægger sig, og man begynder at opleve andre følelser, end man gjorde i den første tid af ens forhold. For de fleste varer den intensive forelskelse omkring et år, så måske har du været heldig at få lov til at opleve en længere periode med meget intensive (og måske stabile) følelser, end mange andre oplever. Men at du igennem en årrække har oplevet at være fuldstændig sikker på dine følelser og på jeres forhold, kan måske være med til at forklare, at det er ekstra svært for dig at opleve, at følelserne nu er begyndt at svinge, og at der sniger sig tvivl og usikkerhed ind. Desuden er det helt normalt at opleve, at følelserne for sin partner svinger fra dag til dag, eller måske endda fra time til time. Følelser lever nemlig deres helt eget liv, og det er sjældent, at vi har kontrol over dem. Derfor vil jeg også udfordre dig på dit ønske om, at jeres forhold bliver helt som før, for det er helt naturligt, at det kun er i begyndelsen af sit forhold, at man føler sig helt skråsikker på sine følelser, som kan synes stabile.

Kærlighed er meget mere end følelser

At alting måske ikke bliver som før, betyder dog ikke, at du ikke elsker din kæreste. Når følelser naturligt svinger og er ustabile, så dur det heller ikke, at de er det eneste, man bygger sit forhold på. Kærlighed mellem to mennesker begynder der, hvor man vælger at elske et andet menneske med alt, hvad det indebærer. At skulle vælge kærligheden frem for at føle sig frem til den lyder ikke specielt romantisk, og stemmer ikke overens med den fremstilling af kærlighed, man så ofte møder i film og andre medier, hvor forholdet alene bygger på følelserne, og parret er sammen så længe det føles rigtigt. Ikke desto mindre ligger der en sandhed i, at det er en nødvendighed at vælge at elske et andet menneske – i hvert fald, hvis man gerne vil have, at forholdet varer længere end et par år. Du kan betragte kærligheden som et tog-sæt bestående af 3 vogne. Den første vogn, som er den, der trækker de to andre vogne, er valget. Den næste vogn, som er en naturlig konsekvens af valget, er handlinger. Det er igennem handlingerne, at du helt konkret og praktisk kan elske din partner. Den tredje vogn er følelserne, som opstår igennem valget og handlingerne. Følelserne trækker i sig selv ikke toget, men er en naturlig følge af at vælge at elske en anden. Af og til oplever man ikke særlig positive følelser for sin partner, men nogle gange gen-oplever man meget stærke og intensive følelser for sin partner. Det kan faktisk være bekræftende, at man ikke oplever de samme intensive følelser hver dag, for så er det meget mere specielt og rart, når man i glimt oplever at føle sig forelsket i sin partner igen.

Gør din partner til din bedste ven

Af og til vælger folk at gå fra hinanden efter et par år, fordi det ikke længere føles spændende, eller fordi de synes, at gnisten er forsvundet. Når jeg hører folk fortælle om den slags, kan jeg ikke lade være med at tænke, at det, de oplever, er en naturlig del af udviklingen i et forhold. På et tidspunkt vil alle par opleve, at forelskelsen lægger sig og det bliver et naturligt skridt, at man skal vælge at elske sin partner. Når man oplever dette, vil der også opstå udfordringer i forholdet, som man ikke har oplevet tidligere. Det kan måske være sværere at kommunikere eller at få hverdagen til at fungere, eller der kan være sider af ens partner, som begynder at irritere én. Det er alt sammen helt naturligt. For at kunne få forholdet til at fungere på trods af disse udfordringer er det derfor vigtigt, at man ved, at man har valgt en partner, som man fungerer rigtig godt med. Derfor vil min opfordring være, at din partner også skal være din bedste ven, som du på en fortrolig og tryg måde kan håndtere vanskelighederne med.

Tvivl er en naturlig følge af tro

Det er engang blevet sagt, at ting kun består i kraft af dets modsætning. Jeg tror ikke, at dette gør sig gældende for alt, men jeg tror, at det gør sig gældende for tro og tvivl. Tvivlen er derfor en naturlig følge af troen. At indgå i et forhold og at vælge en partner for livet indeholder en hel masse tro! Tro på at man kan få forholdet til at fungere. Tro på at man selv formår at elske. Tro på at man bliver elsket igen. Tro på at forholdet er godt for én. På grund af at et parforhold indeholder tro i så høj grad, så tror jeg også, at tvivl er en naturlig del af et forhold. Det er meget forskelligt, hvor udpræget tvivlen er, og nogle mennesker synes ikke at opleve den i særlig høj grad, men det er i hvert fald ikke unaturligt at opleve tvivl. At opleve tvivl er ikke ensbetydende med, at du ikke elsker din kæreste, eller at du ønsker at forholdet skal slutte. Måske er du forvirret over, at du oplever ændringer i dine følelser, eller måske er tvivl mere udpræget hos dig, end det er hos andre? Du skriver selv, at du er en pige, der tænker meget over tingene – måske er dette netop en af de ting, du tænker mere over end andre?

På AdamogEva.dk er der skrevet mange gode artikler om parforhold. Du kan prøve at klikke rundt og læse videre. Jeg har udvalgt to gode artikler, som jeg håber, du kan få glæde af:

Kærlighed og forelskelse

Kærlighed i praksis

Du kan også finde svar til andre, der har oplevet at følelserne forandrer sig i parforholdet. Her er et par eksempler og du kan selv finde flere:

Skal jeg være forelsket før jeg kan begynde at elske ham?

Hvorfor kan jeg ofte ikke mærke, at jeg elsker min kæreste?

Jeg vil ønske dig held og lykke med dit forhold!

Kærlig hilsen Niels Peter