Kan I hjælpe mig vedr. ægløsningstest?

Vis spørgsmål

Hej. Vi er gået igang med PB, og jeg synes, det er noget af en jungle at finde ud af, hvordan en ægløsningstest skal forstås:

Mit spørgsmål:

1. Er ægløsningstesten også positiv under selveste ægløsningen? Dvs. de 24 timer hvor ægget kan befrugtes?

2. Er det normalt, at jeg har meget cervical sekret 5-6 dage før selve ægløsningen?

På forhånd tak

Mvh S, 27 år

SVAR:

Hej S

Spændende, at I prøver at blive forældre. Jeg håber, at det snart lykkes for jer!

  1. En ægløsningstest påviser en stigning i et hormon, der kaldes LH – Luteiniserende Hormon. Dette hormon spiller en afgørende rolle i forhold til ægløsningen, fordi det får det modne æg til at løsne sig fra æggestokken, så det kan befrugtes af en sædcelle. Mængden af LH ligger stabilt lavt hele menstruationscyklussen bortset fra et døgns tid midt i cyklus, hvor der sker en eksplosiv stigning og et lige så drastisk fald – også kaldet et LH-peak. Ægløsningen sker omkring 38-40 timer efter, LH-stigningen begynder, og omkring et døgn efter LH-toppens højeste værdi.

    Når din test viser positiv, fordi der udskilles LH i urinen, er der altså ca. et døgn til ægløsning. Den er med andre ord næppe positiv, præcis når ægløsningen sker.

    På testen anbefales det, at man har samleje inden for 48 timer, efter testen viser positiv, fordi det giver de optimale chancer for graviditet.

    Du har ret i, at ægget kun kan befrugtes i ca. 24 timer, efter ægløsningen har fundet sted. Jokeren er imidlertid sædcellerne. De kan overleve op til 5 døgn i kvindens kønsorganer, så hvis du har samleje et døgn inden ægløsning, er sædcellerne stadig i live 24 timer senere og klar til at befrugte ægget.

  2. Det er vanskeligt at udtale sig om, hvad der er normalt i forhold til cervikalt sekret, fordi det varierer meget fra kvinde til kvinde, og fordi der, så vidt jeg ved, ikke er megen forskning på området. Jeg ved dog, at det er normalt, at der er forskelle i farve, konsistens og mængde i løbet af cyklus, og en del kvinder oplever også, at det kan variere fra cyklus til cyklus.

    Udflåddets funktion er at være ”glidemiddel”, men også at være næringsstof for sædcellerne, så de kan overleve den lange svømmetur i livmoderen. Det er desuden en indikation på, hvor let gennemtrængelig livmodermunden er. Er udflåddet sparsomt og tørt, er livmoderhalsen godt lukket. Er udflåddet rigeligt og elastisk, er der god passage.

    Hvis du 5-6 dage inden ægløsning oplever meget udflåd, passer det jo egentlig ganske godt med, at sædcellerne kan overleve ca. 5 dage. Din livmodermund giver passage for sædceller i god tid, og de rigtig sejlivede af dem er måske stadig i live, når ægget løsnes. Det lyder med andre ord ret normalt og hensigtsmæssigt i mine ører.

    Når det er sagt, skal du ikke tillægge udflåddet for stor betydning. Det er ikke en afgørende faktor i forhold til at blive gravid. Det kan være et fingerpeg i forhold til, hvornår du er mest fertil, men kun et fingerpeg. Pas på at du ikke går og overtolker på din krops signaler.

Måske kan du også finde noget relevant i vores tema Sådan opstår en graviditet.

Husk at nyde ventetiden

Det med at blive gravid kan hurtigt komme til at fylde rigtig meget. Kvinder, der gerne vil blive gravide, har sjældent stor tålmodighed, fordi de tit har glædet sig til at blive mødre, og nu skal det endelig være. Så skal det altså også helst være nu. Det kan jeg rigtig godt forstå, og det er klart, at det betyder meget, hvornår og om det kan lykkes. Uheldigvis kan man ikke gøre meget for at forcere processen. Det er helt normalt, at der går op til et år, før man bliver gravid.

Du har alderen med dig, og der er gode chancer for, at det nok skal lykkes. Husk at nyde hinanden undervejs - og så kan I lave den bedste forældreforberedelse, der findes; arbejd på jeres forhold og lad kærligheden vokse. Det er det bedste, du kan gøre for dit barn.

Mange hilsner
Amalie