Kan I hjælpe mig til afklaring inden min “første gang”?

Vis spørgsmål

Tak for en god brevkasse. Håber I kan hjælpe mig lidt. Jeg er en 18-årig pige, som har været sammen med min kæreste længe efterhånden. Vi har længe kælet og nusset i sengen, og nu er jeg kommet til det punkt, hvor jeg gerne vil noget mere: Jeg har lyst til sex med ham. Han har længe haft lyst til det, men har hele tiden sagt, at han ville vente på mig så længe, det skulle være. Men nu har jeg nogle spørgsmål, jeg godt vil have afklaret, før jeg går igang for alvor. Håber virkelig I vil svare mig tilbage!!

1) Vi er begge jomfruer. Bør vi tjekke for sexsygdomme, inden vi kaster os ud i sex?

2) Jeg vil gerne give min kæreste et blowjob. Men er hans sperm farlig at sluge på nogen måde? Og kan jeg blive gravid af det?

3) Skal jeg til gynækolog-undersøgelse inden min seksuelle debut? Hvis ikke, skal jeg så bagefter?

4) Kan jeg min kæreste og jeg gå i bad sammen uden nogen risiko for, at jeg bliver gravid? (Jeg er ikke på p-piller endnu, men tror nok jeg vil det – er det ikke nemmere end kondom?)

5) Jeg ved, at man skal beskytte sig, når man har sex, så jeg ikke bliver gravid. Men jeg har alligvel frygt for det. Er det normalt at blive bange for at blive gravid?

6) Jeg vil gerne foretage en intimbarbering (altså 'dernede'), men er i tvivl om, hvordan jeg lige gør. Jeg har læst, at man skal blødgøre og barbere og blødgøre igen osv. Men vil det være OK at bruge en engangs-skraber, eller skal der en Venus-skraber til i stedet?

7) Når jeg onanerer for mig selv hjemme, vil jeg gerne lige så stille prøve at stikke en finger op i skeden for at forberede mig lidt på, hvordan det bliver, når min kærestes penis skal derop (og så skulle det desuden være helt vildt dejligt) – men hver gang jeg prøver, mislykkes det. Når jeg prøver at stikke fingeren op, er det, som om det gør ondt, og jeg føler, det er så sårbart, at jeg er bange for at ødelægge noget. Og jeg er våd dernede, når jeg gør det. Skal jeg bare “tage mig sammen” og bide smerten i mig og så stikke fingeren op?

8) Hvis min kæreste har rørt ved sin penis (f.eks. på forhuden hvor der vel altid sidder lidt sperm) og han så bagefter nusser min klitoris med hænderne og f.eks. stikker sin finger op i mig, kan der så være risiko for, at jeg bliver gravid, hvis han har lidt sperm på sine fingre?

Jeg tror, det var alt for nu. Håber meget I vil hjælpe mig videre; jeg ved ikke, hvem jeg ellers lige skal stille alle disse ret intime spørgsmål til.

Mange venlige hilsner fra den anonyme pige, 18 år

SVAR:

Hej

Tak for dine spørgsmål til AdamogEva.dk. Der er mange af dine spørgsmål, som du kan finde svar på ved at læse nogle af artiklerne på hjemmesiden eller svar i brevkassen. Derfor vil jeg henvise til nogle af disse. Andre af dine spørgsmål vil jeg svare mere udførligt på.

En vigtig afklaring

Det er vigtigt, du mærker rigtig godt efter i dig selv, om du føler dig klar til sex, og derfor tænker jeg også, det er godt, at du søger konkrete svar. Du virker som en pige, der ikke bare vil kaste dig ud i noget, du ikke har gennemtænkt konsekvenserne af. Jeg har lyst til at indlede med at sige, at det allervigtigste, du skal have afklaring på, er om du er klar til at give så meget af dig selv til din kæreste. Er I klar til at involvere jer i hinanden på en forpligtende måde? Sex er ikke bare hyggelige kærtegn – sex er noget, der binder jer sammen, og det vil jeg nedenfor give jer nogle inputs til at tale om.

Men først de konkrete svar på dine konkrete spørgsmål.

Risiko for sexsygdomme

1) Vi er begge jomfruer. Bør vi tjekke for sexsygdomme, inden vi kaster os ud i sex?

Svar: Hvis I aldrig har haft seksuel omgang med andre, er der ingen risiko for at være smittet med kønssygdomme.

Dine overvejelser om at sluge sæd

2) Jeg vil gerne give min kæreste et blowjob. Men er hans sperm farlig at sluge på nogen måde? Og kan jeg blive gravid af det?

Svar: Du kan kun blive gravid af sæd, der udløses oppe i din skede. Det er ikke farligt at sluge sperm. Men du skal have lyst til det og ikke føle dig tvunget til det. Det er vigtigt, at du ikke føler dig presset til at gøre det, men gør det frivilligt.

Grunde til gynækologisk undersøgelse

3) Skal jeg til gynækolog-undersøgelse inden min seksuelle debut? Hvis ikke, skal jeg så bagefter?

Svar: Nej, det er ikke nødvendigt. Du behøver først at få en undersøgelse, hvis du føler noget forkert i underlivet, får blødningsforstyrrelse, skal undersøges for kønssygdomme, eller når du bliver 23 og skal have foretaget din første screening for livmoderhalskræft.

Risiko for graviditet og prævention

4) Kan min kæreste og jeg gå i bad sammen uden nogen risiko for, at jeg bliver gravid? (Jeg er ikke på p-piller endnu, men tror nok jeg vil det – er det ikke nemmere end kondom?)

Svar: Man kan kun blive gravid ved, at manden får udløsning inde i skeden.

Mht. valg af prævention vil jeg henvise dig til at læse artiklen Prævention – hvordan beskytter vi os mod graviditet?

Risiko, frygt og tryghed

5) Jeg ved, at man skal beskytte sig, når man har sex, så jeg ikke bliver gravid. Men jeg har alligevel frygt for det. Er det normalt at blive bange for at blive gravid?

Svar: Ja, det er meget naturligt. Du kan prøve at surfe lidt rundt på hjemmesiden og se de mange spørgsmål, der omhandler frygt for graviditet.

Når man har sex, er der altid en mulighed for at blive gravid. Også selvom man bruger prævention. Derfor er det en god ide, når man føler sig klar til at have sex, at man så også overvejer, hvad konsekvenserne kan være. Jeg vil anbefale, at du tager en samtale med din kæreste, før I har sex, om muligheden for graviditet og hvordan I vil tackle det. Det er et fælles ansvar.

Om intimbarbering

6) Jeg vil gerne foretage en intimbarbering (altså 'dernede') men er i tvivl om, hvordan jeg lige gør. Jeg har læst, at man skal blødgøre og barbere og blødgøre igen osv. Men vil det være OK at bruge en engangsskraber, eller skal der en Venus-skraber til i stedet?

Svar: Jeg henviser til svaret Hvordan fjerner man kønsbehåring smartest?

Valg af skraber er vel en smagssag. Men de billigste engangsskrabere giver større risiko for at lave rifter i huden, da de ikke er udviklet til intimbarbering.

Onani og jomfruhinden

7) Når jeg onanerer for mig selv hjemme, vil jeg gerne lige så stille prøve at stikke en finger op i skeden for at forberede mig lidt på, hvordan det bliver, når min kærestes penis skal derop (og så skulle det desuden være helt vildt dejligt) – men hver gang jeg prøver, mislykkes det. Når jeg prøver at stikke fingeren op, er det, som om det gør ondt, og jeg føler, det er så sårbart, at jeg er bange for at ødelægge noget. Og jeg er våd dernede, når jeg gør det. Skal jeg bare “tage mig sammen” og bide smerten i mig og så stikke fingeren op?

Svar: Når kvinden bliver seksuelt opstemt, bliver hun våd i skeden. Det sker for at penis lettere kan trænge ind. Det er helt naturligt, og det er vigtigt, at kvinden er våd for at mindske smerte ved samleje.

Det du mærker, når du stikker en finger op, er din jomfruhinde. Det er meningen, at den lige så stille skal udvides, for at der kan blive plads til penis. Hos nogle kvinder sker det under sport eller brug af tampon. Hos andre ved første samleje. Det kan være lidt smertefuldt, når den får rifter, hvis det gøres pludseligt, og hvis kvinden er utryg og ikke slapper af.

Du kan læse mere i vores tema Den første gang.

Kan man blive gravid af ...?

8) Hvis min kæreste har rørt ved sin penis (f.eks. på forhuden hvor der vel altid sidder lidt sperm) og han så bagefter nusser min klitoris med hænderne og f.eks. stikker sin finger op i mig, kan der så være risiko for, at jeg bliver gravid, hvis han har lidt sperm på sine fingre?

Svar: Mandens sæd overlever ikke særlig godt uden det rigtige miljø. Derfor er det ikke muligt at blive gravid ved, at han giver dig finger. Men hvis penis kommer op i skeden før eller efter udløsning, uden at I bruger prævention, er der mulighed for graviditet.

Du kan læse mere i vores tema Sådan opstår en graviditet.

Inputs til overvejelse

Som jeg skrev i indledningen, vil jeg henvise dig til nogle artikler, som jeg vil anbefale dig at læse og samtidig overveje, hvor du ser dig selv henne. Du er allerede godt i gang med forberedelserne til dit første samleje, og udover de rent tekniske ting er det godt også på forhånd at overveje de følelsesmæssige ting. Det er vigtigt, du ikke går på kompromis med dig selv, men vælger det, du er tryg ved og kan føle dig glad i.
Værd at vente på
Vejen til god sex
Jo tættere jo bedre – med omtanke

De bedste ønsker for både dig og din kæreste
vh Signe