Kan I hjælpe mig med min kamp mod impotens?

Vis spørgsmål

Jeg har været plaget af impotens de seneste 2 år, men er for pinlig berørt af det til at tage til lægen med det, men er efterhånden blevet ret deprimeret over min tilstand, så jeg synes jeg ville rette henvendelse til denne brevkasse.

Det hele startede for 2 år siden. hvor jeg sad og legede lidt med mig selv. Jeg eksperimenterede lidt med at bøje min penis bagover i erigeret tilstand. Det gjorde lidt ondt, men så dum, som jeg var, fortsatte jeg bare. Sådan her måtte jeg have siddet i en time ca. med eksperimentet kørende, hvor jeg til tider fik bøjet penis 180 grader bagover. Der opstod smerter i penis, men igen tænkte jeg ikke, det kunne være skadligt. Efter en times arbejde og eksperimenteren færdiggjorde jeg arbejdet og lagde mig til at sove. Det lyder virkeligt absurd, og når jeg tænker tilbage på det, går det også op for mig, at det virkelig ingen mening havde, men gjort er gjort.

Allerede næste dag oplevede jeg problemer med erektionen, men det var ikke så slemt, som det senere hen udviklede sig til, så jeg fortsatte bare min regelmæssige onani, men som tiden gik, gik det mere og mere op for mig, at der var noget galt. Til tider virkede den, men kun enkelte gange om måneden og aldrig som før episoden.

Da dette var/er så intimt og privat for mig, turde jeg ikke gå til lægen med det, da jeg syntes det var enormt pinligt.

Efter et halvt år fik jeg mig så mandet op til det. Vi fik snakket om det og blev enige om at se tiden an på heling af problemet, da som sagt "nogle gange" virkede.

Nu er der så gået 1 år siden mit besøg hos lægen. Jeg befinder mig lidt nede i et hul, og er deprimeret og ensom hvad angår problemet. Jeg tør ikke lægge mig ud med pigerne, da jeg er bange for at blive ydmyget pga. slap penis. Når jeg onanerer føler jeg ikke at der kommer nok blodforsyning til penis. I erigeret såvel som slap tilstand føler jeg smerter, ikke så udprægede smerter, så det gør ondt hele tiden. Men trykker jeg på den, kan jeg mærke lidt overfølsomhed, og der forekommer små smerter. Jeg kan stadig få den op at stå, men med megen arbejde. Og jeg kan også få udløsning. I stiv tilstand (når den endelig er kommet op) føler jeg lidt en form for stramning i skaftet. Alt i alt er det ikke det samme som før episoden.

Jeg tænkte, om I kunne hjælpe mig/guide mig igennem dette?

- Jeg ved at det optimale ville være at få min læge til at vidersende mig til en urolog, men dette har jeg prøvet at mande mig op til i et helt år! og kan bare ikke få mig selv til det.

Jeg har søgt på nettet efter "brækkede" penisser. Kunne dette være tilfældet?

- Herunder er det måske relevant info, at der under episoden ikke på noget som helst tidspunkt forekom STORE smerte.

Jeg har afprøvet viagra. Det virkede ikke optimalt (i hvertfald ikke som håbet) Jeg mærkede blodforøgelse i penis, men ja... ikke som jeg havde håbet med en god erektion.

Kunne der være tale om, at skulle igennem en genital operation, da jeg måske har ødelagt noget inde i penis? Evt. en blodåre, der føre blod til penis? (denne tanke bryder jeg mig overhovedet ikke om)

Jeg håber I kan hjælpe mig med mit problem. Jeg synes, jeg har gjort mit bedste for at uddybe mit emne

Mvh. Hans, 20 år

SVAR:

Hej Hans

Jeg er ikke urolog (speciallæge i urinvejskirurgi, red.) og jeg tvivler også på, at en urolog vil kunne give et fyldestgørende svar til dig pr. mail.

Jeg mener dog, at jeg kan hjælpe dig lidt videre. Jeg hører og forstår, at de sidste 2 år har været meget tunge for dig. Usikkerhed, selvbebrejdelser, smerter, isolation og depression!

Jeg vil udfordre dig med et spørgsmål: Hvad eller hvem skal styre din fremtid?

Vis dig selv respekt

Det lyder som om dit liv er blevet mere og mere fokuseret om dit rejsningsproblem. Nærmest så rejsningsproblemet er blevet dit liv. Sådan er der mange mennesker der i perioder oplever at et problem kommer til at fylde meget mere end det berettiger. Man kan også sige, at problemet stjæler livet.

Jeg vil foreslå, at du generobre din selvbestemmelse. At du siger: Jeg vil ikke være slave under dette problem længere! Jeg siger ikke, at du ikke har et problem. Men at du må anerkende det og tage de beslutninger, der er nødvendige for at du kommer videre i dit liv på en god måde.

Hvis du har mange selvbebrejdelser, er du nødt til at være barmhjertig overfor dig selv. Tilgiv dig selv. Forson dig med dig selv. Respekter og anerkend dig selv.

Det at du har skrevet til AdamogEva er en begyndelse og du skal nok komme videre, uanset hvordan din erektionsevne vil være fremover.

Jeg tror ikke, at du kommer uden om at tale med din læge igen. Jeg forstår, at det er grænseoverskridende, men du viser respekt overfor dig selv ved at komme at sted. Din læge vil også respektere dig. Fortæl din læge om problemet igen, og hvor meget det påvirker dit liv.

I tvivl om årsagen

Hvad der skete den aften for 2 år siden er jeg i tvivl om. Det lyder ikke som ”brækket” (fraktura) penis, som du selv er inde på. Brækket penis skyldes bristning af bindevævshinden omkring svulmelegemerne og opleves som et smæld i penis med smerter og øjeblikkelig fald i erektion. Herefter kommer der hævelse og blodansamling, typisk på en af siderne. Blødning fra urinrøret kan forekomme.

Måske kan der være kommet nogle små bristning i bindevævet eller svulmelegemer, men umiddelbar ville jeg forvente opheling uden senfølger. Måske kan du være kommet ind i en ond cirkel, hvor det fysiske problem bliver vedligeholdt af psykiske forhold (angst, selvbebrejdelse…).

Viagra og andet medicin er ikke den umiddelbare løsning og selvmedicinering absolut ikke. Det er manglende selvrespekt.

Jeg tror, at problemløsningen begynder med et besøg hos din læge. Hvad der efterfølgende skal sker, må I blive enige om.

Jeg vil slutte, som jeg begyndte: Hvad eller hvem skal styre dit liv?

Læs svaret her nogle gange og giv dig lov til at tænke lidt over det. Bliver du meget fortvivlet og handlingslammet, så skriv tilbage!

Venlig hilsen Lars Dysager