Kan I hjælpe mig med min forvirring omkring min seksualitet?
Hej. Jeg er utrolig forvirret over min seksualitet! Jeg har bare et par spørgsmål til jer:
- Er det normalt, at tænde på en dreng i min alder (15 år)? (Er selv en dreng)
- Hvor stor er chancen for at blive homoseksuel senere hen i livet, hvis man tænder lidt på en dreng nu, men aldrig har gjort det før?
- Kan man godt udvikle sig fra at være 100% hetero til at blive homoseksuel?
- Hvor lang tid kan en seksuel forvirring højst vare?
- Hvad er 'tegnene' på, at det bare er en seksuel forvirring?
- Hvor mange teenagere kommer i tvivl om deres seksualitet?

SVAR:
Kære du
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva. Jeg kan godt forstå, at du er forvirret, og jeg er glad for, at du spørger her i brevkassen. Jeg vil forsøge at give nogle svar, men det er vanskeligt for mig at give et præcist svar på alle dine spørgsmål, fordi der ikke findes enkle svar.
Tænde på eget køn?
Du spørger, om det er normalt at tænde på en af eget køn. Jeg forstår dermed, at du oplever følelsesmæssig tiltrækning til den anden, måske forelskelse og at du oplever seksuelle tiltrækningsfølelser. Og at du oplever en længsel i kroppen og følelserne efter at komme tæt på og/eller have sex med en af eget køn.
JA – det er normalt at kunne opleve det. Seksualiteten vågner i starten af puberteten – dvs her begynder vi for alvor at kunne mærke seksuel tiltrækning til et andet menneske.
Seksualiteten er ikke direkte retningsbestemt, når den vågner – dvs der er ikke en indbygget automatik i os om, at når vi er en dreng, så vil vores seksualitet automatisk rette sig mod piger, og når vi er en pige, så vil vores seksualitet automatisk rette sig mod fyre. Den retning, seksualiteten får, afhænger af en lang række forhold.
I puberteten, hvor seksualiteten skal forsøge at finde sin retning, kan den være meget forvirret. Det betyder også, at den mange gange kan have perioder, hvor den er rettet mod eget køn.
For drenge vil den mange gange opleves i en direkte seksuel tiltrækning, dvs lysten til sex med en anden fyr.
For piger vil den også kunne opleves som en seksuel tiltrækning, men mange gange oplever piger det snarere som en følelsesmæssig tiltrækning – ”jeg har lyst til at være følelsesmæssig forenet med en anden pige”.
For en del drenge medfører denne tiltrækning eller usikkerhed også, at der kommer nogle seksuelle erfaringer med andre fyre, fx ved onani sammen eller ved gensidig onani eller ved egentlig homoseksuel adfærd.
Senere homoseksuel?
Jeg kender desværre ikke undersøgelser på, hvorvidt fyre, som har oplevet at tænde på andre fyre, bliver homoseksuelle senere i livet. Men jeg ved, at en høj procentdel af alle mænd har oplevet at have seksuelle følelser for andre mænd eller oplevet at tænde på andre mænd på et eller andet tidspunkt i deres liv. Mange har dog svært ved at huske det eller erkende det, fordi de senere i livet kun oplever heteroseksuelle følelser. Men jeg kan med fuld sikkerhed sige, at din oplevelse af seksuel tiltrækning til eget køn ikke er et endegyldigt bevis på, at du er homoseksuel.
100 % hetero – 100% homo
Der er meget få, som er 100 % heteroseksuelle, og som senere i livet bliver 100 % homoseksuelle. MEN problemet er bare, hvornår og hvordan vi kan afgøre, om man er 100 % det ene eller det andet. Jeg kender mennesker, som har fortrængt deres homoseksualitet så meget, at de selv og andre har været overbevidste om, at de var heteroseksuelle, men hvor det senere i livet viste sig, at de var homoseksuelle.
Men hvis vi nu tager udgangspunkt i, at et menneske ER 100 % heteroseksuel, så er det meget, meget få som senere bliver homoseksuelle.
Jeg har dog hørt om, at mænd under ekstreme forhold (fx fængsler eller soldater i lange krige), hvor de kun har kontakt med andre mænd, kan udvikle en homoseksuel adfærd, dvs de lever deres seksualitet ud sammen med en anden mand eller andre mænd. Men hvis sådanne mænd igen kommer under ”normale” omstændigheder, så vender de tilbage til heteroseksuel adfærd. Og dermed kan man altså ikke sige, at de er homoseksuelle. De har blot haft homoseksuel adfærd.
Varighed af seksuel forvirring?
Jeg kan ikke sige, hvor lang tid en seksuel forvirring højest kan vare. Men mange oplever, at den kan starte omkring 12 års alderen og en del oplever, at den kan vare til op midt i 20’erne. Det typiske er, at det varer fra ca 14 års alderen til ca 18 års alderen, når det handler om at opleve tiltrækning til eget køn, som en del af en normal udviklingsfase.
Det svære spørgsmål
Du spørger, om hvad ”tegnene” er på, at det blot er en seksuel forvirring. Dermed forstår jeg, at du gerne vil vide, hvad der kan give dig en forvisning om, at du er heteroseksuel og ikke homoseksuel. Det er et godt og vigtigt spørgsmål, men samtidig et vanskeligt spørgsmål. Jeg arbejder som psykolog til daglig og møder indimellem dette spørgsmål i terapirummet.
I dit tilfælde vil jeg sige, at det er meget vanskeligt, at give nogle klare tegn, som kan være ”lakmusprøven” på, om du er det ene eller det andet. Jeg har dog lyst til at påpege en vigtig ting. Vi er ikke bare født homoseksuelle eller født heteroseksuelle. Hvorvidt vi ender med at være heteroseksuelle eller homoseksuelle er påvirket af en lang, lang række faktorer. Der er både biologiske, psykologiske og sociale faktorer, som spiller ind i dette. Og så er der desuden den normale forvirringsperiode i puberteten. SÅ måske er det ikke så vigtigt at fokusere på tegnene på, om du er det ene eller andet, (selvom jeg sagtens kan forstå at det fylder for dig).
Måske er det vigtigere, at du fokuserer på at være dig, at udvikle din identitet og kønsidentitet på en god måde. Det gør du bl.a. ved at opdage dine ressourcer, som den person du er, og turde tro på, at du er en fyr/mand på linje med andre fyre/mænd. Det gør du ved at have gode venskaber med andre fyre og spejle dig i dem, dvs at du ser, at de er mænd, og at du er mand, også selvom I måske er forskellige på nogle punkter. Det gør du ved at finde ud af, hvad der hjælper dig til at opleve dig som mand.
Nogle af de fyre, jeg har snakket med, som oplever usikkerhed på deres køn, kan let komme til at tænke: Hvis ikke jeg er muskuløs eller hvis ikke jeg er vildt optaget af sport, så er jeg en forkert mand. Men det er jo bare ikke sandheden. Vi mænd bliver ikke rigtige mænd af at være muskuløse eller sportsidioter. Nogle betydningsfulde mænd i denne verden har været meget lidt muskuløse og slet ikke sportsinteresserede. Det handler om, at du finder ud af, hvordan du er mand.
Find en god voksen at tale med
Måske har ovenstående ikke givet dig nærmere afklaring på dine spørgsmål. Men jeg tænker, at dine spørgsmål er så vigtige, at du bør fortsætte med at tage dig selv så alvorligt, at du finder en voksen at tale med. Find en voksen, som du har tillid til, og som du kan have nogle løbende samtaler med over de næste 3-4 år. Det behøver ikke være en professionel terapeut men blot en voksen, som du har tillid til og gerne en, som har lidt kendskab til vores identitetsudvikling.
Du kan også klikke på leksikonet øverst og læse mere om seksualitet, homofili, identitet og meget mere.
Du ønskes alt godt fremover i livet.
Kærlig hilsen
Ole Rabjerg
Skrevet af:
Ole Rabjerg
Psykolog i foreningen Agape
adamogeva.dk