Kan I hjælpe med min bekymring for seksuel debut?
Hej. Jeg er en pige på 16 år, og jeg er jomfru. (Og jeg har været single hele livet)
Jeg har prøvet at give mig selv fingeren, men det er som om, jeg ikke kan stikke den ind i hullet? Hvorfor? Er jeg for stram, er det min jomfruhinde eller noget andet?
Jeg tænker meget over, at når jeg engang får en kæreste, og vi skal have sex, om han så kan få den op osv.
Og så er jeg også ret bange for, at det vil gøre ondt. - og så synes jeg også, at jeg ikke gider sex, da jeg har en lav selvtillid, så jeg vil ikke vise min krop. Men jeg kan godt lide det, når jeg onanerer. s:
Tror du/I, at jeg får seksuelle lyster, når jeg nu engang får en kæreste?
Hilsen mig.

SVAR:
Kære dig.
Tak for dit spørgsmål. Jeg synes, du er rigtig god til at fortælle, hvad du er bange for, bekymret for, kan lide og hvad du ikke gider osv. Hold fast i det – hermed mener jeg, det er en god ting, at du kan mærke i dig selv, hvad du føler, og at du ærligt melder det ud. Når det drejer sig om sex, er det en rigtig vigtig evne at have. Det er rigtig vigtigt, at du mærker efter i dig selv - hvad vil du og hvad har du lyst til/ ikke lyst til. Det er nemlig dig, der skal bestemme, hvornår du vil, og hvad du vil. Så bliv ved at være ærlig over for dig selv.
Du spørger om flere ting:
Hvorfor kan jeg ikke stikke fingeren ind/ er jeg for stram/ er det min jomfruhinde?
Vil det gøre ondt første gang?
Jeg synes ikke, jeg gider sex, vil jeg få seksuelle lyster, når jeg får en kæreste?
Sex og tryghed
Sex er en rigtig dejlig og værdifuld gave til mennesker. Det er ikke bare en fysisk aktivitet, meget andet spiller også en vigtig rolle. Det er f.eks. vigtigt, at du føler dig tryg. For at være tryg med et andet menneske, må man kende hinanden godt. Nu vil jeg også være ærlig overfor dig. Jeg synes ikke du, som det første, skal tænke på og være nervøs for, hvordan det vil gå med sex, når du engang får en kæreste.
Det er langt vigtigere at lære en kommende kæreste godt at kende, blive gode venner, hvor samtale og fortrolighed fylder meget. Det vil også gøre det meget nemmere, den dag I begynder at have sex, hvis I kender hinanden rigtig godt. Hvis I så ikke lige kan finde ud af det de første gange, så kan I måske grine lidt af det, netop fordi I har opbygget en god portion fortrolighed.
Den første gang
Hvis du oplever, at det gør lidt ondt første gang, er det også vigtigt, at I er trygge ved hinanden. Det kan godt gøre lidt ondt, og der kan, men det er ikke sikkert, også komme lidt blod efter første gang. Hvis du oplever, at det gør lidt ondt første gang, er det sikkert rart for dig, at du bestemmer, og at du føler dig tryg til at turde sige fra eller sige vent lige lidt. Jeg henviser dig her til to steder her på hjemmesiden, hvor du kan læse mere om første gang, gør det ondt, jomfruhinde mm
Gør "første gang ondt"?
Jomfruhinde
Vent til du er klar
Man skal ikke absolut have sex med hinanden, som noget af det første, efter man er blevet kærester, lige meget hvad andre finder på at sige til dig. Husk altid, at du bestemmer tempoet.
Den gode gave som sex er, bliver ikke mindre god af at vente, vente til du selv vil pakke den op. Jeg tror faktisk, at den bliver lidt bedre. Forventningens glæde er dejlig. At du ikke rigtig gider sex er i orden, og hvis din kommende kæreste samtidig med, at han er din kæreste også er din bedste ven, vil han det bedste for dig, også selv om det er at vente med sex, til du er klar.
Jeg vil opfordre dig til at læse disse artikler om sex og dermed udfordre dig til tænke over, hvad du vi med dit sexliv
Sex og følelser
Pas godt på dit sexliv
Jo tættere jo bedre – med omtanke
Schyy…..jeg er jomfru
Værd at vente på
Lysten til sex
Jeg hæfter mig ved, at du skriver, at det er, fordi du har lav selvtillid, og fordi du ikke vil vise din krop, at du ikke gider sex. Hvis du får en kæreste, som du først opbygger et venskab med, vil du også opleve en fortrolighed med ham, så I evt. kan tale sammen om, hvorfor du har lav selvværd og ikke ønsker at vise din krop. En kæreste er først og fremmest din bedste ven. En god huskeregel kan være: Samtale og tryghed før sex. Lysten skal nok komme, når du føler dig tryg i et forhold.
Sex er et stort ansvar
Til sidst vil jeg minde dig om en ting, som det er vigtigt, at du har tænkt over, hvis du vælger at have sex med en kæreste. Prævention. Som bekendt, kan du blive gravid, hvis ikke I bruger prævention. Det skal du have tænkt over og taget en beslutning om, før du står i situationen med kæresten. Tal også gerne med en voksen, som du har tillid til, evt. kan du bestille tid til en snak om prævention hos din egen læge. Det er en helt almindelig ting at tale med sin læge om, og det ansvar skal du tage på dig, så du er vel informeret om det og forberedt, før du står i situationen. Det er vigtigt, at du ved, du ikke bliver uønsket gravid, hvis du vælger at have sex med din kæreste. Du vil føle dig mere tryg i situationen, når du også tager det ansvar på dig, som der er at sørge for passende prævention.
Venlig hilsen Elsebeth.
Elsebeth Fink Rasmussen
Skrevet af:
Elsebeth Fink Rasmussen
Sygeplejerske
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK