Kan han lide mig – er der nogle tegn?
Hej Adam og Eva. Jeg har i noget tid gået og været usikker og en smule forvirret over nogle ting. Der er den her dreng, lad os kalde ham Mikkel, som jeg tror, jeg er ved at få følelser for. Jeg har aldrig rigtigt været håbløst forelsket, og har været i 2 forhold, som jeg stoppede, fordi jeg ikke følte noget for dem.
Nå men nu er der så ham Mikkel her, og det hele er faktisk en lidt kompliceret historie. Det hele starter med at mig og Mikkel kommer i klasse sammen i 7., hvor vi faktisk får et venskab til hinanden. Siden da har vi altid snakket rigtigt godt sammen og jeg har det rigtigt sjovt i hans selskab.
Nå men her sidste år begyndte ham, mig og nogle andre venner at være rigtigt meget sammen og jeg kan, set i bakspejlet, godt se, jeg flirtede meget med ham, hvilket førte til, han blev forelsket i mig, hvilket jeg slet ikke var i ham. Det hele blev akavet og vi stoppede egentligt med at snakke sammen, men jeg kunne ikke undvære ham og begyndte at snakke og skrive med ham igen.
Her for 1-2 måneder siden fik jeg så at vide af min veninde, at han havde indrømmet, at han var vild med mig. Denne gang sagde han ikke noget selv og jeg tænkte, at så passede det nok ikke. Nu er jeg så begyndt at få lidt følelser for ham, men spørgsmålet er bare, om han stadig kan lide mig. Han giver mig tit komplimenter, han skriver og snakker stadig meget med mig, men ved ikke, om hans følelser er forsvundet igen ligesom sidste gang.
- Hvordan finder jeg ud af, om han stadig er vild med mig, er der nogle tegn eller noget? er rimelig genert og nybegynder, hvad forelskelse angår.
Hilsen Nanna, 16 år

SVAR:
Kære Forvirret.
Jeg kan læse, hvordan du har stoppet to tidligere forhold, fordi du ikke følte noget for disse drenge. Jeg synes, du udviser ærlighed og troværdighed, når du handler på dine manglende følelser ved at afslutte forholdene.
Individuelle signaler eller tegn
Det kan være svært at give et konkret svar på, hvordan Mikkels signaler kan tolkes. Der kan være stor forskel på, hvordan en dreng viser, han er vild med en pige. Det er individuelt, hvilke signaler vi bruger til at vise og fortælle andre om, hvad vi synes om dem. To drenge kan udvise de samme slags signaler/have det samme kropssprog overfor en pige, men de kan have vidt forskellige hensigter med deres adfærd. Den ene dreng kan forsøge at give udtryk for, at han ønsker at have et positivt venskab med pigen. Hvorimod den anden dreng gerne vil være kærester med pigen.
Spørg drengen selv
Det korte og letteste svar på dit spørgsmål er: ”Spørg drengen selv”. Drengen er den eneste person, der kan vide, hvilken betydning du har for ham. Han er den eneste, der kan fortælle dig, hvilken relation han ønsker at have til dig.
Når dette er sagt, så ved jeg godt, det kan være rigtig svært at spørger direkte. Noget af det, som kan gøre det svært for dig at spørge drengen, kan være, at du risikerer at få en afvisning fra ham. Et svar som ikke passer ind i dine håb og forventninger. Dermed kan du få en oplevelse af, at det er pinligt for dig, hvis drengen ikke svare det, som du gerne vil høre – især hvis du har et håb om, at han har følelser for dig og er forelsket i dig.
Konsekvenser ved manglende afklaring
Hvis du ikke spørger drengen direkte, bliver konsekvensen, at du ikke bliver i stand til at få en afklaring i forhold til, hvordan han ser på jeres indbyrdes relation. Du har ikke mulighed for at få svar på dine tanker og spekulationer omkring hans oplevelse af dig. Du vil ikke kunne få en afklaring i forhold til hans følelser eller mangel på følelser.
Denne manglende afklaring kan være med til at fastholde dig i et håb om, at han måske kunne være en potentiel kæreste for dig. Du kan let komme til at bruge en masse energi på denne ventetid, hvor du lever i håbet, frem for at bruge din energi på at leve dit liv i de værdifulde relationer, som du allerede har.
Hvad vil du i jeres relation
Det virker på mig som om, du er meget optaget af at finde ud af, hvor Mikkel står henne i forhold til hans følelser. Jeg kan godt tænke mig at spørge dig om, hvor står du henne med dig selv og dine ønsker for en relation med Mikkel? Hvis du ønsker at indlede et kæreste-forhold til ham, så er det vigtigt, at du har lært ham rigtig godt at kende inden. En relation kræver tid og tålmodighed at opbygge – nu kender jeg ikke jeres nuværende relation sammen, men det virker ikke på mig som om, at jeres kontakt med hinanden bygger på et nært venskab. Jeg vil opmuntre dig til at have fokus på at skabe og opbygge et godt solidt venskab med Mikkel, sådan at et evt. kæreste-forhold ikke bliver dannet ud fra en skrøbelig relation. En skrøbelig relation kan let gå i stykker, hvilket vil skabe smerte hos jer begge.
Find dig selv
Jeg synes, det er vigtigt, at du passer på dig selv og ikke har for travlt med at indlede nye forhold. Du kommer fra to tidligere forhold. Det er rigtig vigtigt, at du finder dig selv og finder ud af, hvem du selv er. Det er først, når du ved, hvem du selv er, at du finder ud af, hvilken type dreng/mand du har brug for i dit liv.
Læs også disse artikler:
Pigevenner og drengevenner
Den eneste ene
Trappetanke
Kærlig hilsen
Linda Valbjørn