Kan han lide mig, eller vil han bare i seng med mig?
Det handler om en dreng, og jeg kan ikke helt gennemskue ham. Han er et år ældre end mig, og vi har en del fællesvenner. En dag skulle jeg være sammen med min bedste ven, som også er hans bedste ven.
Min ven havde sagt til ham, at han skulle være sammen med mig. Drengen sagde, at han ville komme forbi, ikke for at være sammen med ham, men for at være i mit værelse og være i seng med mig. Selvfølgelig havde min ven sagt det til mig, og først der begyndte jeg at lægge mærke til ham.
Jeg har op til flere gange haft øjenkontakt med ham, og han bliver ved med at stirre, han smiler også samtidig. Han har også sagt til min ven, at jeg har en god røv og at han synes, at jeg er pæn. Min ven siger, at han tror, at han kan lide mig, men jeg ved jo ikke 100%, om han kan. Tror I, at han kan lide mig? Eller vil han bare i seng med mig?
Hilsen S, 14 år

SVAR:
Kære S
Tak for dit spørgsmål, dejligt at du på den måde gerne vil vende dine tanker med mig/ os på brevkassen.
Hvad vil han?
Dit konkrete spørgsmål er, om jeg tror, han kan lide dig, eller bare vil i seng med dig, og det er et rigtigt godt spørgsmål, som kun han kan svare på, men der er noget, der tyder på, at han mest ”bare” vil i seng med dig.
Når jeg læser dig brev, tænker jeg på, at jeg synes, I begge to springer en masse led over i jeres forhold til hinanden. Han siger helt fra starten, at han kun kommer for at komme i seng med dig, og du bliver først opmærksom på ham, da han har sagt, at det er det, han gerne vil.
Sex værd at vente på
At gå i seng og have sex med hinanden er for mig ikke det første, der skal ske, men noget som er kulminationen af et forhold, hvor man først og fremmest er forelsket, elsker hinanden, og kender hinanden på godt og ondt og er klar til en gensidig forpligtelse. Et seksuelt forhold er ikke kun en fysisk handling, som vi ofte kan se på film og høre andre snakke om, nej det bygger først og fremmest på tillid og tryghed, fordi det er det mest intime og nære, man kan komme et andet menneske. Man giver på en måde en del af sig selv til den anden, og det er rigtig vigtigt, at det er til et menneske, som kan behandle det ordentlig, og ikke bare er interesseret i kroppen.
Sex og følelser
Pas godt på dit sexliv
Hvad ønsker du selv?
Mit råd til dig er først og fremmest, at du finder ud af, om du kan lide ham, er det en, du har lyst til at bruge tid på, og har du lyst til at lære ham nærmere at kende som menneske og så starte der. Som han har sagt, synes han, du er pæn, og har en god røv, og måske er der mange andre, der synes det samme. Derfor er det vigtigt, at du først og fremmest finder ud af, hvad du synes og vil være med til, så det er dig, der bestemmer, hvem du vil være sammen med, og ikke drengene som har lyst til, dig.
Giv god tid - puberteten er en stor forandring!
Du skriver, du er 14 år, og jeg vil under alle omstændigheder råde dig til at passe på dig selv. Du er i puberteten, og selv om det måske føles sådan, er der meget i din krop og psyke, som er under forandring, og det betyder, at ting du nu synes er rigtig og føles godt, ikke nødvendigvis er det om bare et par måneder, fordi du forandrer dig så hurtigt. Din krop er ikke moden til et seksuelt forhold endnu, og det er bedst for dig at vente. Det kan du læse mere om her i disse link.
Fra pige til kvinde
Kan der ske noget ved at begynde med sex meget ung?
13 år - er jeg klar til sex?
Tag et trin ad gangen - nyd vennerne
Jeg startede med at skrive, at jeg synes, I begge springer en masse led over, og det vil jeg gerne slutte af med at skrive lidt mere om. Som sagt synes jeg, du skal starte med at finde ud af, om du kan lide ham, og har lyst til at lære ham nærmere at kende. Husk at det er dig, der bestemmer over dit liv og din krop, og selv om det er skønt og fantastisk at der er en, der gerne vil have dig, så er det vigtigt, at du finder ud af, hvad du vil.
Jeg har fundet en række artikler til dig, som jeg tænker, du kan have glæde af at læse, når du overvejer, hvad du vil med dit liv. De kan også give dig nogle input til at finde ud af, hvordan du vil forholde dig til det med kærester.
Kærestepotentiale… eller en god ven?
Slå koldt vand i blodet
"Plusser" ved at vente med at få en kæreste
Pigevenner og drengevenner
Vil du være perfekt og populær som dem på TV!
Hav det godt og pas godt på dig selv. Skriv bare igen hvis du stadig er i tvivl om noget.
Hilsen Kirsten Kirk Christensen
Kirsten Kirk Christensen
Skrevet af:
Kirsten Kirk Christensen
Sygeplejerske, familieterapeut
adamogeva.dk