Kan graviditet give stramhed i skeden?
Hvordan kan det være, at jeg nogle gange er meget stram og andre gange mere åben, når jeg skal have sex med min kæreste?
Kan det have noget at gøre med, at jeg er gravid eller ...?
P, 31 år

SVAR:
Kære P
Mange tak for dit spørgsmål. Jeg vil svare dig så godt jeg kan.
Jeg ved ikke meget om dig, men du skriver, du er gravid, så jeg vil skrive lidt om de almindelige forandringer, der sker under graviditet, om bækkenbunden samt mine umiddelbare tanker om det, du skriver med at være meget stram eller mere åben.
FORANDRINGER UNDER GRAVIDITET
Når du er gravid, øges blodgennemstrømningen i dit underliv, og i skeden kan det medføre, at du bliver en smule hævet. Du kan føle dig mere øm i skeden, men også mere følsom pga. den øgede blodgennemstrømning. Graviditetshormonerne påvirker skeden, så der kan være mere udflåd end normalt, og samtidig kan du være mere tør i skeden i forbindelse med sex. Under graviditeten oplever de fleste kvinder også, at de i mere eller mindre grad har tendens til forstoppelse og hård mave, hvilket også kan have betydning for, hvordan det føles i underlivet. Nu ved jeg ikke, hvor langt du er i graviditeten, men jo større barnet i livmoderen er, jo mere vil det tynge, og du vil måske opleve tyngdefornemmelse og tryk ned mod din skede. Der er altså flere ting, der spiller ind, og i løbet af graviditeten kan det derfor være forskelligt, hvad du oplever og føler i forbindelse med sex.
BÆKKENBUNDEN
Omkring urinrør, skede og endetarm ligger bækkenbundsmusklerne som en skål, der sørger for, at vi fx ikke tisser i bukserne, og at vi kan holde på en prut. For både mænd og kvinder har bækkenbunden også stor betydning i forhold til vores sexliv, og de fleste oplever et bedre sexliv med bedre orgasmer, når de har en stærk bækkenbund. Desuden er bækkenbundsmusklerne “bunden” i vores kropsstamme, og musklerne er vigtige i forhold til at give efter for alle de bevægelser, tryk og belastninger, der hele tiden ændrer sig i kroppen ved fx vejrtrækning, nys, løft, fysiske aktiviteter osv.
Under graviditeten “bærer” bækkenbunden også konstant den voksende livmoder, og den er derfor særligt belastet og har brug for mere træning for ikke at blive slap. Bliver bækkenbunden slap, vil du føle dig mere åben i skeden og for både kvinde og mand bliver oplevelsen ved sex derfor en anden. Måske kender du allerede til forskellige træningsøvelser, men ellers er det en rigtig god ide at komme i gang med daglig træning. Det kræver kun få minutter om dagen, men det har stor betydning fremover. Din jordemoder eller læge kan vejlede dig om øvelser, der passer til dit niveau.
AFSLAPPET ELLER BEKYMRET
Endelig tænker jeg, at dit humør, dine følelser og dit energiniveau også har betydning for, hvordan du oplever det, når du og din kæreste har sex. Under en graviditet kan følelserne svinge meget op og ned, og måske oplever du, at du det ene øjeblik griner og det næste græder. Glæde, afslappethed og velbehag giver overskud, mens bekymring, tristhed og træthed tager på ressourcerne. Oplevelserne i forbindelse med jeres sexliv vil derfor måske også være præget af det, uden der er noget forkert eller voldsomt i det. Jeg vil opfordre dig og din kæreste til at læse artiklen Sexlivet under graviditeten og efter fødslen.
Jeg håber, jeg har givet dig nogle input, du kan bruge. Du er altid velkommen til at skrive igen. Jeg ønsker dig og din kæreste alt det bedste og håber, I går en skøn tid i møde med familieforøgelsen.
Kærlig hilsen
Anette
Anette Wedel Jensen
Skrevet af:
Anette Wedel Jensen
jordemoder
adamogeva.dk