Kan det være vandbrok, testikelkræft eller.. .?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva. Dette er 2. gang, jeg skriver ind, da jeg ikke fik noget svar sidst. Jeg har, som sagt i sidste besked, søgt i alle jeres artikler og svar, men har ikke rigtigt kunne finde noget på det, der er galt med mig.

Jeg har som sagt samme problem. Jeg kan mærke en buleagtig ting, som sidder på en af mine testikler. Jeg opdagede den i starten af den her måned. Jeg har ikke kunne mærke nogle forandringer dernede. Altså den knude/hævelse, jeg har, er ligeså stor, som da jeg opdagede den og den er stadig øm, når jeg trykker på den i noget tid.

Min højre testikel er også stadig normal størrelse som sidst, den er ikke vokset endnu og den har altid været en del større end den anden. Jeg har heller ikke nogle tyngdefornemmelser eller rigtig nogle symptomer, der peger mod det, man kalder for "Testikelkræft" Derfor tænker jeg lidt af udelukke det, fordi jeg ikke rigtigt har nogle symptomer på det.

Så læste jeg jo så om, at man også kan få sådan en knude hævelse, som er rund ligesom min, hvis man har vandbrok. Men jeg forstod ikke helt, hvad de skrev.

Mener de, at man kan få en knudret hævelse af vandbrok på selve testiklen eller uden om den?

Håber jeg får et svar, jeg ved godt, I vil bede mig om at gå   til læge, men altså jeg har fødselsdag på søndag og vil derfor ikke lige ødelægge alles humør ved at sige det.

Efter min fødselsdag fylder min mor 50 og vi skal holde en fødselsdag og jeg er bange for, at hvis jeg siger, jeg vil til læge, at hun vil blive ked af det.

Håber virkelig, virkelig, jeg får et svar, da dette er et stort problem i mit liv..

Tak på forhånd Adam og Eva.

Adam, 14 år

SVAR:

Hej

Du skriver, at du ikke fik svar sidst og det er også korrekt, forstået på den måde, at du blot fik nogle link og ellers blev henvist til at opsøge egen læge. Vi forsøgte også at sende svaret til dig pr. mail, men adressen var ikke korrekt, så vi fik det retur.

Testikelkræft er sjælden

Det er rigtigt, at man skal være meget sikker på, at det ikke er testikelkræft, men det er heldigvis meget sjældent. Langt de fleste gange drenge eller mænd har en udfyldning i pungen, skyldes det noget andet. Det mest almindelige er en åreknude i venstre pung: Den føles nubret og kan klemmes sammen, da man kan tømme den for blod. Den bliver mindre, når man ligger og større, når man står.

Man kan også have forskellige slags brok i pungen eller bare en væskefyldt blære.

Hvis udfyldningen ligger ved siden af testiklen, drejer det sig ofte om en af alle disse godartede ting.

... men du skal undersøges af egen læge

Du skal vide, at man kan ikke være helt sikker, når dette "undersøges" via mail på denne måde. Den anden ting er, at når du stadig er et barn, skal du fortælle dette til dine forældre. Fødselsdag eller ej: Du skal have en læge til at se på det. Jeg er sikker på, at din mors fødselsdag ikke vil blive ødelagt af, at du siger dette til hende: Jeg tror, at hun vil blive mere ked af det, hvis hun finder ud af, at du ikke siger denne slags til hende: Få det sagt til hende og få det ordentligt undersøgt.

Roland