Kan det være Guds plan, at jeg får en ikkekristen kæreste?

Vis spørgsmål

 

Jeg er en pige på 17 år, som har mange drengevenner samt to pigevenner.

Nu er det sådan, at en af mine drengevenner har været forelsket i mig i over et år, men jeg har sagt til ham, at jeg ikke vil mere end venner, og det accepterer han. Siden det er vores forhold blevet meget tæt, og vi fortæller hinanden alting. Han siger fem gange om dagen, hvor meget han holder af mig, og hvor meget jeg betyder for ham. Jeg har altid været stensikker i, at jeg ikke ville mere med ham, men begynder nu at tvivle på, om jeg er blevet forelsket i ham ...

Vi snakker ikke så meget om Gud i vores forhold, og jeg tror ikke, at han tror rigtigt på Gud. Hvad skal jeg gøre? Er det måske Guds plan, at jeg får en ikkekristen kæreste? Og er det helt forkert at blive ved med at gå længere med ham, når jeg ved, at han ikke tror på Gud?

Jeg tvivler så meget, fordi jeg vil så gerne have en kristen kæreste, så vi har et kristent fundament i vores forhold.

R, 17 år

SVAR:

Kære R

Mange tak for din henvendelse til AdamogEva.dk.

Din henvendelse rummer en del spørgsmål og rigtig mange overvejelser, og jeg håber meget, at mit svar kan være dig til hjælp i din beslutning.

Ungdomstiden, som du er i, er jo en rigtig spændende tid på mange måder. Livet ligger foran en, og man gør sig tanker om fremtiden, uddannelse, ægtefælle og meget mere.

Kristen eller ikkekristen kæreste

Det er super, du er bevidst om, at du gerne vil have en kristen kæreste. Det er af stor værdi at kunne dele troen sammen. Det giver nogle af de samme livsværdier at være med i det kristne fællesskab. At man sammen kan deltage i arrangementer, hvor Bibelens ord bliver forkyndt. At man kan bede sammen og læse i Bibelen osv. Hvis I ikke er fælles om dette fundament, kan det være svært at holde fast ved at komme i det kristne fællesskab og at fastholde de værdier, man har. Og det sker desværre for nogle, at de kommer helt ud af dette. Dog er det ikke altid sådan!! Det kan også være modsat, så den ikkekristne bliver en del af fællesskabet og kommer til tro.
Du kan læse mere om betydningen af at dele livssyn i artiklen Tro og livssyn.

Fortæl ham, hvad din tro betyder for dig

Du skriver, at I ikke snakker så meget om Gud, og at du er usikker på, om han tror på Gud. Jeg tænker, det kunne være en rigtig god ting, at du fortæller ham, hvad troen betyder for dig, og hvad det betyder for et eventuelt kæresteforhold. Prøv også at snakke med ham om, hvad han tror på, så du ikke gætter dig til, om han tror eller ej. Jeg tænker, det er vigtigt at finde ud af, om han vil med i et kristent fællesskab, hvis du kommer i et. Inviter ham med, snak evt. med et par af de andre fra fællesskabet og bed dem om at være imødekommende, hvis han kommer med. Det er træls at opleve ikke at blive set som ny.

Hvis han ikke er åben over for sådan en snak eller en invitation og måske afviser det med Gud, vil jeg sige, det er vigtigt at overveje, om det er et forhold, du skal gå ind i. Jeg vil opfordre dig til at bede for din ven og den situation, du selv er i. Tænker også, om du er så fortrolig med en af dine pigevenner, at du vil kunne dele nogle af ovenstående tanker med dem?

Forelskelse

Du er inde på, at du er i tvivl, om du er ved at blive forelsket i ham. I din mail læser jeg, at I startede med at være venner, og at I er blevet mere fortrolige med hinanden med tiden, som du skriver “meget tæt, og fortæller hinanden alting”. Ud fra det lyder det meget sandsynligt, at du er ved at udvikle stærke følelser for ham. Samtidig med, at han fortæller dig fem gange dagligt, hvor meget han holder af dig, og hvor meget du betyder for ham.

Overvej tætheden i jeres forhold

Hvis du kommer til den konklusion, at du ikke vil være hans kæreste, er det vigtigt, du trækker dig fra det tætte forhold, både for din, men også for hans skyld. Når han oplever den mere intense kontakt, som fortrolighed giver, nærer det også håb hos ham om mere af dig og en oplevelse af at komme dybere ind i forelskelsen. Du skriver, at du ikke vil være kæreste med ham, men jeres forhold går mere i retning af at ligne et kæresteforhold. Dette medvirker til, at håbet styrkes hos ham.

Du skriver: Er det helt forkert at blive ved med at gå længere med ham, når jeg ved, at han ikke tror på Gud? Hvad mon du mener, når du skriver: “at gå længere med ham, når jeg ved, at han ikke tror på Gud”? Mener du at blive kæreste med ham eller måske et mere intimt forhold? Uanset hvad, hvilken betydning får det for dit eget trosliv på længere sigt?

Guds plan

Du spørger, om det er Guds plan, at du skal have en ikkekristen kæreste. Det spørgsmål kan jeg ikke give dig svar på, da jeg ikke kender Guds vilje hverken for dig eller din ven. Mange gange har vi et stort ønske om, at Gud ville være tydeligere i sin plan med os. Dog tror jeg, at Guds allerstørste ønske for sine børn er, at de lever i troen på ham.

Kære R – kun du kan tage beslutningen, og jeg håber, mine svar kan give dig lidt vejledning.

Jeg vil ønske dig Guds velsignelse til at tage den rette beslutning.

Vh. Dennis

Annoncer