Kan der ske noget ved, at jeg glemte min P-pille før sex?
Jeg har nu taget Novynette i over 2 år, og startede på en ny pakke lørdag d. 12, efter en pause på 7 dage.
Problemet er nu, at jeg glemte at tage min p-pille før min kæreste og jeg havde sex (fredag d. 19).
Jeg plejer at tage min p-pille omkring kl. 21-22 hver aften, og da jeg opdagede, at jeg havde glemt min p-pille efter at have dyrket sex, var kl. 21, hvor jeg straks tog den, det er den eneste, jeg har glemt på den nye pakke.
Men nu er vi lidt nervøse for, om det kunne have gjort noget, at jeg glemte at tage den, og først tog den lige efter.
- Det skal lige siges, at min kæreste altid trækker sig ud, når "det" sker.
Simone, 17 år

SVAR:
Kære Simone
Tak for dit spørgsmål :-)
Jeg skal være sikker på, at jeg har forstået dit spørgsmål rigtigt. Du har glemt at tage en p-pille – og det opdager du dagen efter kl. 21(altså 1 døgn efter) hvor du også har været i seng med din kæreste?
Den type p-piller du bruger, Novynette, kaldes et kombinationspræparat, fordi de indeholder to forskellige slags hormoner. Hvis du glemmer at tage en af dem, kan det ”nås” inden for 12 timer efter, uden du risikerer at blive gravid. Går der mere end 12 timer, må I bruge en anden prævention, fx kondom, ved sex de næste 7 dage, for at forhindre graviditet. Chancen for at blive gravid ved en glemt p-pille er størst i den første uge i en periode.
Det vil sige – hvis du har glemt at tage din Novynette torsdag aften, og fredag aften kl. 21 går i seng med din kæreste, så er der en risiko for, at du er blevet gravid, og I må bruge kondom i en uge, for at være sikre på ikke at blive gravide.
Du skriver til sidst, at din kæreste altid trækker sig ud, når han får udløsning. Det er også en form for prævention – fordi det er med til at hindre hans sædceller i at nå dine æg. Når du skriver, at han gjorde det den aften, er sandsynligheden, for at du er gravid, meget lille. Læs mere om sikkerheden ved afbrudt samleje her: Prævention
Læs også artikler her på hjemmesiden:
Kan jeg være blevet gravid efter en glemt p-pille
Jeg har taget en p-pille for meget, hvad nu?
Du kan læse mere om det i indlægssedlen, som har fulgt med dine p-piller. Den kan du også se på denne hjemmeside: Novynette
Hvis du er i tvivl, om du er blevet gravid, vil jeg opfordre dig til at tale med en, du har tillid til, om det. Det er ikke rart at gå med en mistanke om uønsket graviditet selv. Så er du i tvivl, syntes jeg, du skal dele det med din mor eller en anden voksen, du har tillid til. Hun kan hjælpe dig med at få taget en graviditetstest og følges med dig til lægen, som i sidste ende bekræfter en graviditet. Uanset hvad, er det rart at have en at dele tankerne med.
Jeg håber det har besvaret dit spørgsmål – ellers er du velkommen til at skrive igen :-)
Kærlig hilsen Mona Rabjerg
Mona Rabjerg Terp
Skrevet af:
Mona Rabjerg Terp
Sygeplejerske
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK