Kan de godt få følelser for en igen, eller er det slut?
Hej Adam og Eva. Jeg er en pige på 19 år, som lige er kommet ud af et fem måneders forhold. Han sagde til mig, at han ikke havde nogen følelser for mig.
Så tænker jeg: Kan de godt få følelser for en igen? Eller er der lukket og slukket for alt nu?
Jeg var i sommerferien ude at rejse i mere end en måned. Først i august kom jeg hjem igen, så vi havde ikke set hinanden i lang tid. Tror du, det kan have påvirket vores forhold? At han på en måde ikke rigtigt vidste, hvordan han ville have det med mig, når jeg kom hjem?
Det er bare trist, at vi aldrig på samme måde kommer til at snakke sammen igen. Eller måske, når vi begge er kommet helt over, at vi engang har haft noget :) Han sagde til mig, at 2-3 uger efter jeg var kommet hjem, forsvandt hans følelser lidt efter lidt. Han slår op først i september, en måned efter jeg kom hjem! Så blev jeg meget vred. Jeg synes ikke, det var fair, at jeg skulle gå rundt med den fantastiske følelse, at vi begge kunne lide hinanden, når han i virkeligheden havde tabt følelserne for mig. Så jeg spurgte ham, hvorfor han ikke bare ville sige det med samme?
Hans svar var, at han VIRKELIG, og han mener virkelig, havde prøvet at få følelser for mig igen, for han ville rigtig gerne ha' forholdet til at fungere. Men han kunne ikke få følelser for mig igen, ingen ved hvorfor. Det er jo noget mystisk noget, der sker oppe i hjernen, som vi ikke kan styre.
Vi går i skole sammen. Så den første uge var han iskold og gik bare lige forbi mig eller nærmest undgik at se på mig. Jeg bliver ked af det, hver gang jeg ser ham. Men det er ikke slet ikke sådan, så jeg græder, når han er i nærheden eller passerer mig. Jeg føler mig bare trådt på. Og jeg synes, det er underligt, at han ikke kan sende en sms, spørge hvordan jeg har det?
Nu er han begyndt at vinke, smile og sige hej. Men jeg er stadig meget såret og ked af det. Så jeg begyndte at gå forbi ham og være kold overfor ham. Men eftersom jeg indser, at jeg ikke får noget ud af at være kold, så smiler jeg bare tilbage. I stedet for at se sur og ked af det ud; vil hellere se ud som om, at jeg godt kan uden ham. At jeg er selvstændig og ikke behøver ham - Så kan han måske undre sig lidt??? Hvad tænker du?
Og har du nogle gode råd, til hvordan jeg kan gøre ham rigtig jaloux :) ?
Håber du forstår mig :)
På forhånd tak.
Kh C, 19 år

SVAR:
Hej C
Super dejligt, du skriver, for det er så vigtige spørgsmål, du stiller, som rigtig mange bøvler med.
Jeg tager spørgsmålene ét ad gangen fra toppen.
Følelser kan skifte som vejr og vind
Vores følelser kan skifte utrolig hurtigt fra dag til dag, og nogle gange fra minut til minut. Når man er kærester, og forholdet ikke har varet i flere år, så oplever jeg en tendens til, at man opgiver forholdet, når man ikke længere er forelsket 24-7. “Jeg har ikke haft følelser for dig den sidste uge, så jeg synes, vi skal stoppe.” Hvad er det for nogle følelser, vi her taler om? Har du ikke være helt tosset forelsket i den sidste uge? Har du slet ikke ment, at jeg var dum eller træls? Det er jo også en følelse, at man mener, den anden er irriterende. Så hvis du ingen følelser har haft, betyder det så, at jeg har været helt ligegyldig, eller betyder det bare, at sommerfuglene ikke blafrer med vingerne, som de plejer?
Når man har været sammen i mange år, måske er gift, måske har hus og børn sammen, så er man nødt til at leve på en dybere kærlighed og respekt. Den alt overskyggende forelskelse og rus har lagt sig. Den er fordampet, men noget andet har taget over. Der er dage, hvor ens partner er en skovl og kun siger alle de forkerte ting, og der er dage fyldt med omsorg for hinanden. Det betyder ikke, at vi går fra hinanden på alle de dårlige dage.
Sig det højt og giv den anden en chance
Jeg synes, det mest anstændige at gøre, når man oplever, at forelskelsesfølelserne er ved at fordampe, er at sætte sig ned og tale med hinanden om, hvordan man har det. Måske kunne man finde ud af, hvad man er kommet i tvivl om, eller om man har brug for mere plads, er vi for meget sammen, kan vi stadig være os selv osv.
Det er så hårdt pludselig at blive vraget, mens man gik og havde masser af følelser for den anden. Hvad skal man nu gøre med dem? De farer rundt i kroppen, men der er ikke nogen modtager. Det kan være svært at være ærlig, når man begynder at tvivle på forelskelsen, for man vil ikke såre den anden, men det gør bare meget mere ondt at blive slået op med, uden at man havde en chance for at gøre noget.
Ekskæresten kan blive en god ven ...
Det er muligt at få et fornuftigt forhold til ekskæresten igen; måske kan man endda være bedre til at være venner end til at være kærester. Men det kan først blive aktuelt, når begge er færdige med at være kede af det og sårede. Så længe der ligger noget usagt og ulmer, eller man stadig mener, det var uretfærdigt, det der skete, så er det ikke let at forholde sig til hinanden.
... men man vinder aldrig noget med jalousi
Hvis du spiller hård, arrogant, ikke gider at smile eller hilse, så er det en rolle, du er i gang med at spille. Det er ikke dig, og når du spiller en anden, giver det nogle grimme ar. Dit hjerte siger dig, at det gør ondt, det han har gjort, men også at han stadig er dejlig, og derfor vil du gerne smile. Når så din sårede stolthed og din hjerne siger til dig, at han ikke skal have fornøjelsen af dit smil, for det er han ikke værd, så gør du vold på dit hjerte og dine inderste følelser. Det vil ikke hjælpe dig videre. Det er ikke konstruktivt.
Hvis du derimod smiler og er positiv, så gør du noget godt for dit hjerte, og med tiden vil du heles.
På samme måde med dit spørgsmål, hvordan du gør ham jaloux. Det kan jeg ikke hjælpe dig med, for det er hævn, og det bringer ikke noget godt med sig, hverken for dig eller ham. Mange vil gerne have ekskæresten ned med nakken, for så kan han lære det til en anden gang. Men når vi bruger jalousi som et våben, skaber vi mistillid omkring troskab. Hvordan kan jeg stole på dig igen, hvis du bruger andre mennesker og deres følelser som et middel til at få, hvad du vil have?
I kærlighed har du råd til at være sårbar
Du behøver ikke at vise ham, at du kan klare dig selv og ikke behøver ham. Det er ok at være sårbar og ked af det, når man har mistet. Kærligheden handler om at turde at sætte sine følelser på spil og være sårbar. Det er hjertet, der er vores indsats. Det kan være fristende at prøve at være hård og vise, at du kan klare dig uden ham, men sandheden er, at du lige nu ville ønske, at du havde ham. Lad dit hjerte reagere, og lad det heles med kærlighed og åbenhed overfor livet. Det heles ikke af en hård attitude, jalousi eller rollespil.
Pas rigtig godt på dit hjerte.
Kram fra
Anja