Kan brug af potensmidler give mig rejsningsproblemer?
Jeg har været i den situation, at jeg har været i byen med min kæreste og ikke kunne få rejsning, hvilket ramte mig, så jeg valgte at bruge kamagra den næste gang, vi var sammen. Det gik så fint, men det havde ramt mig mere end som så, da hun troede det var noget med hende, så hun blev lidt irriteret på mig. Derfor valgte jeg at tage 10 af pillerne.
Mit spørgsmål er så bare, om de kan være skadelige, og kan det påvirke min penis på nogen måde i forhold til, at min blodåre kan udvide sig permanent, så det bliver sværere at få erektion? (Jeg synes nemlig, det ser sådan ud.) Jeg har også fået sådan to runde, aflange bulede streger to steder nede ved roden af penis, (som måske også kan være kommet af onani.)
Jeg bliver bare lidt nervøs, da jeg også når jeg er alene har fået lidt problemer med at få rejsning uden at skulle røre. Alt i alt vil jeg bare gerne vide, om dette bare er psykiske forhold, der spiller ind, eller om det faktisk kan skyldes noget?
Det skal lige siges, at jeg har taget kamagra over 2-3 måneder, hvor jeg nogle gange har taget det to dage i træk.
A, 23 år

SVAR:
Hej A
Jeg kan forstå, du er blevet nervøs efter at have taget kamagra. Du har oplevet, du ikke kunne få rejsning i forbindelse med en bytur. Du besluttede derfor at bruge kamagra. Den ene gang tog du ti piller. Du er nu bange for, du måske har skadet din penis, da du synes blodårerne på den har ændret sig, og du oplever problemer med at få rejsning.
Jeg vil opdele mit svar til dig i forståelse, hvad rejsningsproblemer skyldes, om brug af kamagra, om hvad sex er og til sidst en konklusion.
Forståelse
Jeg kan godt forstå, du er blevet bekymret efter at have haft rejsningsproblemer. Det kan være frygtelig pinligt! Det er derfor helt naturligt at have lyst til ikke at skulle stå i den situation igen.
Rejsningsproblemer
Rigtig mange oplever på et tidspunkt at have rejsningsproblemer. Årsagerne kan være mange. I dit tilfælde er det helt oplagt i første omgang at mistænke alkohol. Du skriver, du var i byen med din kæreste, da det skete. De rejsningsproblemer, du har nu, skyldes ikke alkohol. Det er mere oplagt, de skyldes noget psykisk eller måske toleransudvikling over for kamagra.
Her er et par svar, jeg tidligere har skrevet, hvor jeg blandt andet beskriver de forskellige årsager til rejsningsproblemer:
Rejsningsproblemer – har jeg pludselig mistet lysten til piger?
Kan du uddybe svaret om rejsningsproblemer?
Kamagra-problematik
Kamagra er ulovligt i Danmark. Det betyder ikke nødvendigvis, det er et dårligt produkt, men det betyder, det ikke er undersøgt og kontrolleret her i landet. Derfor kan man ikke vide, hvor meget og hvad der præcist er i kamagrapillerne, du tager. Det er derfor svært for mig at svare på, om kamagrapillerne kan være skyld i de forandringer, du har lagt mærke til. Kamagrapiller skal indeholde sildenafil (bedre kendt som viagra). Hvis de kun indeholder det, så er de ikke årsag til de ændringer, du ser på penis. Viagra giver en hæmning af blodkars sammentrækning, og om et andet stof sammen med viagra kan give de komplikationer, du nævner, ved jeg ikke. Jeg har ikke kunnet finde nogen literatur, der tyder på det. Derfor er mit umiddelbare gæt, at kamagrapillerne ikke er årsag til de bulede streger på din penis.
Pillerne kan derimod være årsag til dine rejsningsproblemer. Du skriver, du har brugt dem over de sidste 2-3 måneder. Man kan udvikle en tolerans over for pillerne. Det vil sige, man har brug for en højere og højere dosis for at få samme effekt. Det kan også betyde, du har brug for pillerne for overhovedet at kunne få rejsning. Løsningen er at stoppe med pillerne. Det kan godt være, der går noget tid, før du igen får rejsning som normalt, men det skal nok komme. Hvis det ikke ændrer sig i løbet af et par uger, så spørg din egen læge til råds. Lægen har tavshedspligt og må altså ikke videregive oplysninger. Heller ikke om brug af ulovlige stoffer.
I det hele taget er det vigtigt, man kun tager piller, som findes i håndkøb, eller som lægen ordinerer. Hvis man ønsker piller med den effekt, du søger, er det vigtigt at snakke med lægen i alle tilfælde. Han ville også kunne fortælle dig, at en mand i din alder ikke har brug for viagra.
Du skriver, du på et tidspunkt har taget 10 piller. Det er faktisk ret farligt. Viagra er udviklet som hjertemedicin, og der er en risiko for overdosis. Det kan i værste tilfælde føre til hjerteanfald! Her er altså endnu en god grund til at snakke med din læge om at tage medicin.
Sex-fokus
Jeg har lyst til at kommentere på din lyst til at tilfredsstille din kæreste. Den er ædel og god! Men det er vigtigt, man ikke yder over evne. Det er desværre sådan i dag, at mange unge tror, de skal leve op til en helt masse urealistiske mål seksuelt. Hvis du har lyst til at vide mere om, hvordan sex kan blive rigtig godt, vil jeg opfordre dig til at læse artiklen Vejen til god sex.
Konklusion
Mange mænd oplever midlertidige rejsningsproblemer. At tage viagra eller lignende midler uden lægens anvisning er aldrig en god løsning. Det er farligt og unødvendigt. Dine rejsningsproblemer har sandsynligvis i første omgang skyldtes alkohol. Nu tror jeg snarere, det skyldes nervøsitet og måske tolerans over for kamagrapillerne. Løsningen er derfor at stoppe med pillerne og i stedet sætte fokus på din seksuelle relation frem for din seksuelle præstation.
Jeg håber, det er svar på de spørgsmål, du har. Hvis du har brug for uddybning, eller der dukker nye spørgsmål op, er du mere end velkommen til at skrive igen.
Mvh Jonas