Kan bedre lide en anden – hvad gør jeg?
Hej. Nice hjemmeside for det første. Mit problem er, at jeg har en kæreste, og der er en mega sød pige fra min parallelklasse, som kan lide mig. Min nuværende kæreste er 13, og hende fra min parallelklasse er næsten 15. Hvad skal jeg gøre? Skal jeg droppe min kæreste eller skal jeg droppe hende fra parallelklassen. Jeg synes helt klart, at hende fra parallelklassen er både den sødeste og pæneste.
På forhånd TAK. Den desperate, 15 år

SVAR:
Kære desperate
Dejligt at du kan lide hjemmesiden for det første, og rigtig godt at du tager dig selv seriøs og søger råd om det, du ikke selv kan se en vej igennem.
Du er selv 15 og har en kæreste på 13, men synes om en anden pige, som tilsyneladende også kan lide dig. Så spørger du, om du skal droppe din nuværende kæreste og finde sammen med hende den anden.
Dit valg
Måske har du selv fundet ud af, hvad du vil gøre, fra du skrev ind, til du får det her svar. Jeg kan ikke vælge for dig, det må du selv gøre, men jeg vil dele de tanker, jeg sidder med efter at have læst dit brev.
Nu ved jeg ikke hvor lang tid, du har været kæreste med hende på 13, men det, du mærker, er måske en ny forelskelse i hende den anden. At blive forelsket er både fantastisk og forvirrende på en gang. Følelserne kan gøre en helt høj og man kan være i den dybeste kulkælder. Måske er det, det du oplever med pigen fra parallelklassen – en ny forelskelse, som du får lyst til at gå efter.
Du kan læse mere om forelskelse i denne artikel: Jeg er forelsket! – Eller er jeg?
Måske kommer du til at se din nuværende kæreste i lyset af forelskelsen i den anden pige. Det kan betyde, at hende den ny tilsyneladende har meget mere at byde på, end den gamle, fordi forelskelsens lys skinner over hende.
Sådan kommer vi let til at sammenligne det, vi har, med noget andet set i et andet lys. Sammenligningen er helt naturlig, og alle oplever det, selv om det måske ikke er helt fair.
Giv det tid
Jeg vil sige til dig, at du ikke skal handle for hurtigt i sådan et spørgsmål, som du står i. Jeg vil råde dig til at give det tid, så du mærker ordentligt efter, om følelserne for den nye bliver ved med at være der. Men husk også på, at jo mere tid du er sammen med hende, og jo mere du ”dyrker” forelskelsen i hende, jo stærkere bliver dine følelser også overfor hende.
Hvis du vil beholde din nuværende kæreste, kan du vælge at bruge mere tid sammen med hende og lave ting sammen med hende, så jeres følelser og venskab udvikles endnu mere. Og hvis du vælger at slå op med hende, så gør det på en ordentlig og nænsom måde, så du sårer hende mindst muligt.
Vælger du at slå op med din nuværende kæreste, så vil jeg råde dig til ikke at have så travlt med at finde en ny kæreste. Du er ikke så gammel endnu, så du har masser af tid. Brug noget tid på først at opbygge et nært venskab, som så måske en gang kan udvikle sig til mere, hvis forelskelsesfølelserne udvikler sig til en dybere kærlighed. Du har måske allerede erfaret, at det hele bliver meget mere indviklet og sårbart, hvis først man har været kærester. Tænk også over hvad der er vigtig for dig ved en kæreste. Skal hun være en stille pige, frembrusende, sød, hurtig på aftrækkeren… Hvad tænker du om en kæreste?
Læs også disse artikler:
Kærlighed og forelskelse
Den eneste ene
Pigevenner og drengevenner
Det var ikke noget klart svar, om hvem af dem, du skal droppe. Men som allerede skrevet, så er det dig, som skal tage det valg – og leve med det. Jeg håber, jeg har givet dig lidt tanker at arbejde videre med.
Hvis der er noget, du gerne vil have uddybet eller der dukker andet op, er du selvfølgelig meget velkommen til at skrive tilbage.
Alt det bedste til dig
Steen