Kærligheden har ændret sig - hvad skal jeg gøre?
Hej! Jeg og min kæreste har været kærester i omkring de 9 måneder. Vi har et rigtigt godt og tæt forhold til hinanden. Jeg ser ham ikke kun som min kæreste, men også som min bedste ven.
Jeg har altid haft det meget svært i min skole, men det tager hårdere og hårdere på mig.. Det kommer til at gå ud over mine venner udenfor skolen, min familie og selvfølgelig min kæreste. Min kæreste har i alt den tid, vi har kendt hinanden, været meget støttende, loyal og hjælpsom.
Jeg kan ikke forklare, hvordan det skete, eller hvad årsagen er til det, men her for en måneds tid siden, så følte jeg lige som om, at der var noget galt.. Jeg kunne ikke længere mærke, at mine følelser for ham var der, og jeg var pludseligt ikke så vildt forelsket i ham længere.. Jeg var død bange. Fordi han er virkeligt det eneste, som jeg ikke kan klare at miste. Jeg har aldrig nogen sinde haft følelser, som jeg har for ham.
Kort tid efter tog han på ferie, og da han kom hjem var følelserne faldet på plads.
Men så her for omkring 6-7 dage siden, følte jeg det igen..
Jeg ved ikke, om jeg bare er stresset, over eksamenerne, over de nye ting, der sker efter niende. Jeg er IKKE i tvivl om, at jeg bare ønsker alle følelser på plads. Og selv om jeg føler, at jeg ikke har følelser for ham, så ved jeg, at jeg ikke vil være uden ham. For hvis jeg mistede ham, så ville jeg ikke kunne bære det. Jeg elsker ham jo.
Men jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre. Holde pause? Snakke med ham om det? I så fald, hvad siger man så?? Tage lidt væk fra hinanden?
Jeg ved det virkelig ikke.
Jeg håber, at du kan hjælpe mig!
Knus M, 16 år

SVAR:
Kære M
Tak for dit spørgsmål.
Når jeg læser dit brev, får jeg det indtryk, at du er en dejlig, tænksom, seriøs og følsom pige. Og at du har et godt og nært forhold til din kæreste, som støtter og hjælper dig, når du har det svært i skolen. Du har det sværere og sværere i skolen og du føler dig stresset over eksamen og alt det, der skal ske efter 9.kl. Og nu kan du ikke finde ud af dine følelser overfor din kæreste.
Følelser kommer og går.
I starten er vi meget forelskede, men forelskelsen bliver ikke ved med at være lige stærk. Et kærlighedsforhold kan ikke kun bygge på følelser. Du skriver, at du elsker ham jo, og du vil ikke miste ham. Prøv at spørge dig selv, hvad er det ved ham, du elsker, og hvad er det, du ikke vil miste? Er det ham som kæreste, du ikke vil miste, eller er det ham som ven, du ikke vil miste?
Du er sårbar lige nu, hvor det går dårligt i skolen og fremtiden virker ukendt. Det påvirker dit følelsesliv. Det er helt naturligt.
Du er 16 år, og i din alder er følelserne meget svingene. Du er igang med at finde ud af, hvem du selv er, og det er et stort arbejde. I sådan en situation kan det være svært også at have plads til en kæreste.
Godt både at gøre noget sammen og hver for sig
Nu ved jeg ikke, hvor tit I er sammen, om I bor i samme by eller . . . Men det er en god ide at være lidt væk fra hinanden, som I jo også har prøvet, da han var på ferie. Det er også en god ide, at I laver nogle ting hver for sig. Er sammen med hver jeres venner og veninder. Hvis det skal være jer for resten af livet, har I endnu en del år at udvikle jer i, før I "slår jeg rigtig sammen". Og hvis det ikke skal være jer to, så er det vigtigt at have gode venner og veninder at dele sit liv med. Lad jeres forhold udvikle sig til at blive "mere" eller "mindre".
Tag en snak med ham
Jeg synes, du skal snakke med ham om, hvordan du har det. Han er jo din bedste ven og kan sikkert alligevel mærke det på dig. Men først kunne du måske snakke med en anden voksen, som du har tillid til, om dine følelser. Når man sidder og sætter ord på sine følelser, så er det nogle gange lettere at mærke, hvad det egentlig er, man føler.
Og så spekulerer jeg lidt på, om du snakker med nogen om, at du har det svært i skolen? Hvad enten det er fagligt eller socialt, du har det svært, så synes jeg, du skal tale med en voksen om det.
Prøv at læse lidt på vores hjemmeside, måske kan du få hjælp af nogle af de andre svar, som er givet og nogle af vores artikler.
Her er nogle forslag og du kan selv finde mere:
Forelskelse – en fantastisk følelse
Kærlighed og forelskelse
Kærlighed i praksis
Den eneste ene
Elsker jeg ham eller har jeg bare vænnet mig til ham?
Skal jeg være forelsket før jeg kan begynde at elske ham?
Jeg ønsker dig alt godt og pas på dig selv.
Kærlig hilsen
Hanna Kiel