Kærligheden er ikke logisk – hvordan finde ud af om hun er interesseret?
Hejsa Adam og Eva. Jeg er en dreng på 15, jeg har næsten lige haft et forhold, som ikke har været helt så godt, som jeg ku ønske det, og det givet mig dårlig selvtillid og selvværd, og jeg har det endnu sværere med kærligheden, men det er ikke sagen.
Sagen er, at jeg tror, at jeg har fået følelser for en pige fra min klasse, hun er super sød og ret smuk, men jeg kender hende ikke så godt endnu, vi er begyndt at snakke/skrive mere sammen, fordi vi er i en gruppe, der skal lave en kortfilm sammen. Men jeg ved ikke, om hun overhovedet føler noget for mig.
Så mit spørgsmål er:
Hvordan kan jeg finde ud af, om hun er interesseret i mig?
Har jeg bare fået følelser for hende, fordi vi er begyndt at snakke/ skrive mere sammen.
Skal jeg bare spørger hende, om hun er interesseret, og håbe det bedste??
Og kan man være for sød?? Og hvor ligger den hårfine grænse??
Lægger piger mærke til, at man måske er interesseret, hvis man holder døren, hjælper hende med at feje, når hun er duks eller noget lignende? Hvis ik hvad ku så hjælpe med at gøre hende mere klar over, at man er interesseret??
PS. Vi har det godt med hinanden i min klasse og alle kan snakke med alle!!
N, som ikke ved om han er forelsket, 15 år

SVAR:
Hej N
Tak for dit brev. Du fortæller, at du er begyndt at have følelser for en pige fra din klasse. Det er en spændende tid, når man opdager en anden person anderledes end før.
Giv dig selv og hende tid til at blive klogere på følelserne
Du skriver også, at du ikke kender hende så godt endnu, og er derfor lidt i tvivl om dine egne følelser på nuværende tidspunkt. Overni det, så er du i tvivl, om hvad hun føler for dig. Det hele føles lidt forvirrende, og det forstår jeg godt.
Det er rigtig positivt, at du allerede nu tænker, at du gerne vil lære hende bedre at kende. Jo mere tid du bruger sammen med hende, jo mere afklaret bliver du om dine egne følelser og dermed bliver det også nemmere at snakke med hende.
Et godt venskab kan udvikle sig til mere
At lære en anden at kende tager tid, og et godt fundament for et evt. fremtidigt kæresteforhold er at opbygge et godt venskab. Lær hinanden at kende både i grupper og alene. Find ud af hvad hendes interesser er, hvordan hendes familie er, hvilke ting I har tilfælles, osv. Brug god tid til at lære hinanden at kende på et venneplan og opbyg en fortrolighed til hinanden. I denne proces vil både du og hun bedre kunne finde ud af, hvilke følelser I har for hinanden.
Læs også artiklen: Et trin ad gangen er det mest sikre.
Med det sagt så har du nogle konkrete spørgsmål.
Hvordan kan jeg finde ud af, om hun er interesseret i mig? Som sagt, ligesom du selv er i tvivl om dine følelser for hende, så kunne hun også være i tvivl om sine følelser for dig.
Brug tid sammen
Spørg hende om hun vil lave noget sammen med dig. Du kunne invitere en mindre gruppe hjem til dig eller et andet sted, hvor hun også skulle med, hvis du synes, det er mindre grænseoverskridende. Brug tid med hinanden og prøv ikke at lægge for meget i det, hun gør eller siger. Lær hinanden at kende og når du selv ved mere og føler, det er den rigtige tid, så kan I få en god snak sammen, hvor du kan fortælle, hvad du føler og spørge hende direkte.
Har jeg bare fået følelser for hende, fordi vi er begyndt at snakke/skrive mere sammen? Selvfølgelig kan jeg ikke svare 100% på det, men det giver rigtig meget mening, at du har begyndt at lære hende bedre at kende, og derfor ser/føler anderledes for hende.
Skal jeg bare spørge hende, om hun er interesseret, og håbe det bedste? Som jeg skriver ovenfor, vent til du selv er mere sikker på, hvad du føler og har lært hende bedre at kende.
Vis hende at du vil hende, mens du giver hende plads
Og kan man være for sød? Og hvor ligger den hårfine grænse? Jeg kan ikke se, man kan være for sød, men man kan måske blive for omklamrende. Giv hende plads, så du ikke overvælder hende, men kommer stadig tættere på hende. Giv hende en oprigtig kompliment, hold en dør for hende, spørg ind til hendes dag og hvordan hun har det. Vis hende at du vil hende, mens du samtidig giver hende plads og tid. Husk at det tager tid at opbygge et forhold.
Du har en rigtig spændende tid foran dig, jeg ønsker dig alt det bedste.
Med venlig hilsen
Mary A. Madsen
Leksikon
Læs mere her
Vil du være perfekt ligesom Jasmin Lind?
Jasmin Lind om perfekthedskulturen
On 'Play' external media is loaded and YouTube sends you some cookies!
Accept & Play Accept for All Videos & Play
×
Podcast om at være biseksuel
Lyt til Annas og Jacobs samtale.