Kæresteforhold endte forkert - skal jeg søge hjælp?

Vis spørgsmål

Hej adamogeva. I har hjulpet mig meget, men der en bestemt, der gav mig et godt råd og ville gerne se, om hun ikke også kunne hjælpe mig her. Det er Marianne.

Okay har dette problem:

For ca. 2 uger siden slog jeg op med min kæreste, men jeg troede, jeg ville have det bedre efter det, men lige omvendt. Mit liv har vendt sig fuldstændig og jeg har haft det så dårligt, at jeg har skadet mig selv og slår til ting. Jeg holder mig mere uden for fælleskabet og lukker mine føleser inde. Følder mig usikker på alt og alle og ville være rigtig glad, hvis i kunne hjælpe mig. Aner ikke hvad der er galt, skal jeg søge hjælp hos nogen eller hvad kan jeg gøre? Skal jeg komme sammen med ham igen eller HJÆLP!!!. Håber vikelig i kan hjælpe mig, har brug for det.

Forvirret pige, 12 år

SVAR:

Kære forvirret pige

Tak for dit spørgsmål til A og E.

Det er godt, at du har frimodighed til at få sat ord på det, der er svært for dig lige nu.

Det lyder til, at det med kæresten bare er toppen af "isbjerget".

Ikke løsningen at søge tilbage

Der er muligvis noget andet, der gør, at du er så ked af det, så du har gjort skade på dig selv osv.

Det er ikke løsningen at søge tilbage til den kæreste igen. Der var nok en grund til, at du slog op med ham. ….

Desuden er du kun 12 år og du er egl. alt for ung til at bruge dit liv på en kæreste.

En at tale med

Jeg ved jo ikke, hvad du går og kæmper med, men jeg kan se på det, du skriver,at du i bund og grund ikke har det godt og at du snarest må finde en at tale med. Det skal være en voksen, du har tillid til og som du kender. Måske din mor, din klasselærer eller en venindes mor. Det kunne også være sundhedsplejersken på din skole.

Jeg tror, det er vigtigt, at du finder lidt mere ud af, hvad det er, der i bund og grund er svært for dig. Det kan tage lidt tid, men hvis du begynder at sætte ord på dette overfor en anden person og du begynder at skrive ned, hvad du føler og tænker på, bliver det måske tydeligere for dig hen ad vejen, hvad det er, der er særlig svært for dig.

Jeg tror, det er det vigtigste, jeg kan sige til dig lige nu.

Jeg håber, du oplever at mit svar giver mening for dig.

Kærlig hilsen.

Marianne.