Kærestebrud - hvad siger Bibelen om "den eneste ene"?
Hej. Jeg er en fyr på 18 år, som lige har mistet min kæreste gennem 2 år og 6 måneder. Det kom som et chok for mig og jeg bliver bare ved med at være ked af det... Sådan virkelig meget.
Det er omkring en måned siden, og jeg tænker stadigvæk ikke på andet. Jeg vil egentligt bare gerne vide, om man kan gøre noget konkret ved ens tab og om der står noget i Bibelen omkring ens "eneste ene" eller andet omkring speciel kærlighed for en bestemt person.
Den triste, 18 år

SVAR:
Allerførst vil jeg gerne sige mange tak, fordi du har valgt at kontakte Adam&Eva for at få hjælp til at tackle de problemstillinger, du tydeligvis står i lige nu. Jeg kan virkelig godt forstå, at det må være et kæmpe chok for dig, at din kæreste gennem så lang tid ikke længere ønsker at være sammen med dig. Det virker til, at det kom bag på dig, og at bruddet langt fra er noget, I er blevet enige om! Derfor tror jeg også, din reaktion er desto større.
Du skriver, at du har mistet din kæreste, og du gerne vil have at vide, om du kan gøre noget konkret i forhold til dit tab. Jeg tror først og fremmest, at du skal tage dig selv alvorligt i det, at du selv vælger at bruge ord som ”mistet” og ”tab”. Det er virkelig store følelser, der skal tages alvorligt. Jeg ser det som en sorgproces, som du skal igennem først.
Men hvad kan du konkret gøre ved dit tab?
Jeg kan ikke give dig en opskrift på, hvordan du kan få det godt igen. Alligevel vil jeg gerne give dig et par råd. Jeg tænker, at der nu er en eller anden form for hul i dit liv og din hverdag, der skal fyldes ud. Jeg vil råde dig til at være åben overfor dine venner og familie om, hvordan du har det. Så kan de også bedre hjælpe dig, som du har brug for. Dernæst tror jeg, at du skal gøre nogle gode ting for dig selv. Find ud af, hvad du synes kunne være interessant, og så ellers bare kaste dig ud i det, så der langsomt kommer nyt meningsfuldt indhold i din hverdag.
Skriver Bibelen noget om den eneste ene?
Du spørger også, om Bibelen skriver noget om den eneste ene eller kærlighed for en bestemt person. Selv om jeg er lykkelig gift, så tror jeg ikke på, at min mand er den eneste ene. Jo nu er han min eneste ene, fordi jeg er gift med ham, og det kan og skal ikke ændres; men hvis der kun var den eneste ene for os alle, så ville det godt nok være hårde odds, når man skulle finde sin ægtefælle!! Umiddelbart kan jeg heller ikke se, at Bibelen beskæftiger sig med den eneste ene. Kun på den måde, at når man er blevet gift, så er ens ægtefælle den eneste ene.
Se evt. på jesusnet.dk: Har Gud skabt den eneste ene? og vores artikler Den eneste ene og Ridderen på den hvide hest.
Gud ønsker dig det bedste.
Selv om du måske kan føle dig alene midt i alt det her, så tror jeg på, at Gud ønsker dig det bedste. Jeg har lyst til at opmuntre dig med, at Gud faktisk også er trøstens Gud. Det kan vi bl.a. se i Bibelen i Esajas Bog kapitel 57 vers 15: ”Jeg bor i det høje og hellige og hos den, der er knust, hvis ånd er nedbøjet, for at oplive den nedbøjede ånd og oplive det knuste hjerte.” Jeg håber, du har fået svar på det, du spurgte om, ellers skal du være meget velkommen til at skrive igen.
Med ønske om alt det bedste!
Thea