Kæreste skal på døgninstitution - hvordan bliver det for os?
Hej, AdamogEva. Jeg har haft problemer med nogle tanker her, som jeg bare vil ud med. Min kæreste og jeg har været sammen i en måned, jeg har nu fået at vide, at hun skal på døgninstitution (pga. hun har det svært i skolen, bag ud, hun har stress problemer og hendes forældre synes, at hun er et for stort problem). Jeg har så haft den indflydelse på hende, at jeg har fået hende ud af de dårlige kredse og væk fra de dårlige venner.
Jeg elsker hende af hele mit hjerte, hun betyder alt for mig, men jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Bliver det for svært på sådan en døgninstitution, at være sammen sådan privat og bare være der for hinanden.
Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre, vær sød at hjælpe mig...
Dreng, 15 år

SVAR:
Kære dig.
Mange tak for dit spørgsmål. Det er flot og godt, at du søger råd og hjælp i en svær situation. Det må være rigtig hårdt for dig. Jeg ville ønske, at jeg kunne sidde overfor dig, se dig i øjnene og fortælle dig, at det hele nok skal gå. Men det kan jeg desværre ikke. Men jeg kan fortælle dig lidt om det, jeg ved.
At komme på døgninstitution
Der kan være mange forskellige årsager til, at man kommer på en døgninstitution; bl.a. de grunde, som du nævner. Det lyder til, at din kæreste har det rigtig svært og har nogle problemer, som hendes forældre ikke synes, at de kan hjælpe hende nok med, hvorfor det vil være godt for hende at få hjælp fra nogle andre voksne.
Når man kommer på døgninstitution, hedder det, at man ”bliver anbragt”. Når forældrene siger ja til, at man kommer på døgninstitution hedder det, at man bliver anbragt frivilligt. Når man er 15 år eller mere, skal man også selv sige ja til det, og man har ret til at blive hørt; det vil sige, at kommunen, der skal finde en institution, hvor man kan bo, skal lytte til, hvad barnet selv ønsker og tænker. Hvis man ikke er fyldt 15 år, har man stadig ret til at blive hørt. Nogle gange kommer man på en institution, der ligger i nærheden af, hvor ens forældre bor, og andre gange kommer man til at bo langt væk.
Der er mange forskellige døgninstitutioner alt efter hvor gammel, man er og hvad, man har brug for hjælp til. Der er også forskel på, hvordan de forskellige døgninstitutioner er indrettet, hvilke regler de har, hvad de voksne vurderer er godt for din kæreste osv. Derfor kan jeg ikke helt præcis sige, hvordan det vil være for jer at være sammen på institutionen og hvor ofte, hun evt. kan besøge dig. Det kommer an på institutionen og hvilke aftaler, de laver med din kæreste og sikkert også med dig. Det er ikke meningen, at det skal være en straf at komme på døgninstitution men i stedet en hjælp, fordi der er nogle ting, som ikke fungerer på en god måde eller man har det meget svært med, og man derfor har brug for hjælp, så man kan få den bedst mulige fremtid.
Kan vi have privatliv og være der for hinanden?
Men uanset hvilken institution din kæreste kommer til at bo på, så vil hun have behov for privatliv, og derfor har man også, så vidt jeg ved, altid sit eget værelse på en døgninstitution. Jeg tror helt sikkert, at I stadig vil have mulighed for at være sammen, hjælpe og støtte hinanden. Du skriver, at du har en god indflydelse på din kæreste, og det er sådan nogle ting, der spiller ind, når der skal laves aftaler med hende/jer. Og det lyder til, at hun er heldig med at have en kæreste som dig, og at det er godt for hende, at være sammen med dig.
At være forelsket
At være forelsket er som regel rigtig dejligt – i sær hvis det er gengældt og man fx bliver kærester, som I er. Når man er kærester deler man noget helt specielt sammen og har et helt specielt forhold, og det lyder til, at du passer godt på din kæreste og vil hende det bedste. Derfor er der heller ikke noget at sige til, at du er bekymret og bange for, hvad der skal ske og hvordan, det vil blive. Derfor er det også rigtig godt, at du søger hjælp i forhold til de ting, der er svært.
Mere information
Jeg håber, at dette er svar på lidt af alle de ting, der fylder dit hoved. Men hvis du eller din kæreste stadig har svære tanker omkring det, der skal ske, så er der flere muligheder for at få mere at vide. I er selvfølgelig velkommen til at skrive til Adam og Eva igen. En anden mulighed er, at du fx kan spørge din kæreste, om du må komme med til en samtale med hendes sagsbehandler på kommunen, som kan fortælle dig/jer mere om anbringelsen. Du/I kan evt. også læse mere på denne hjemmeside, Børnerådet/anbringelse, som på en god måde fortæller om det, at være anbragt. Du kan også gå ind på Børns Vilkårs hjemmeside, hvor du både kan læse, chatte og ringe til nogen, der har talt med andre i lignende situationer.
Jeg håber, at du vil blive ved med at passe godt på din kæreste og også dig selv, så I begge kan have det godt i fremtiden. Jeg ønsker jer alt det bedste.
Kærlig hilsen fra
Dorthe Mørch Mikkelsen
Skrevet af:
Dorthe Mørch Mikkelsen
Socialrådgiver
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK