Kæreste ser porno og jeg stoler ikke på ham - hvad skal jeg gøre?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en pige på 18 år. Jeg har været sammen med min kæreste i snart et år. Vi har haft rigtig mange problemer, siden hans pornoadfærd berørte mig.

Da jeg så de film, han havde set, rørte det mig dybt, og jeg blev vred og skuffet, selvom at jeg inderst inde godt var klar over, at han gjorde det, men han havde førhen lovet mig at lade være, for jeg havde forklaret ham, at det hæmmede mig seksuelt, og jeg mister stille lysten.

Han lovede mig at lade være, "det er jo en lille ting", men alligevel gjorde han det bag min ryg. Jeg prøvede at forstå ham, og hvad han så i at kigge på mørke kvinder, for det er jo så langt fra mig. Han forklarede mig, at han havde perioder, hvor han så forskellige nationaliteter, og jeg følte mig tryg, idet han åbnede sig op.

Men nu senere hen er jalousien og mistroen dukket op igen, og hvis jeg bare skænker det en tanke, mister jeg alt lyst til sex. Min kæreste har haft en periode med paranoia, og jeg troede selvfølgelig, det var mig, og især efter at jeg nu havde oplevet/set de ting han havde haft interesse i.

Men det gik over, og jeg troede på ham, når han sagde, det ikke var mig. Men nu kan jeg ikke længere beherske min jalousi, og jeg tjekker de ting, han har søgt på, selvom at jeg godt ved, det er forkert, og jeg hader mig selv for at gøre det, så kan jeg ikke lade være.

For han lovede mig det jo dengang? Han lovede aldrig at gøre det mod mig. Jeg havde forklaret ham, hvad jeg havde oplevet med min daværende kæreste, og han virkede så forstående. Min daværende kæreste var mig utro og fortalte det først et år efter. Han så også porno bag min ryg, for efter hændelsen med utroskab var det ikke noget, jeg i den nærmeste fremtid kunne acceptere.

Nu føler jeg, at jeg står i det samme rod igen, jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg elsker min kæreste og ønsker inderligt at få gjort noget ved min mistro, er bange for at han gør det igen. Jeg ved godt, at pornoen ikke har noget med mig at gøre, men alligevel plager det mig.

Med venlig hilsen J, 18 år

SVAR:

Kære J

Sæt ham stolen for døren

Jeg tror, du er nødt til virkelig at sætte ham stolen for døren. Fortælle ham hvad det gør ved dig. At det gør, at du kommer så meget i tvivl, om du kan stole på ham. Du bliver jaloux, og du mister faktisk lysten til ham.

På den måde kan man sige, at hvis han ikke ændrer adfærd, så vil du ganske enkelt tabe lysten til ham.

Alternativt må du overbevise dig selv om, at pornoen ikke har noget med dig at gøre og blive sikker på, at når han ser porno, så er det af andre grunde. Men det ser ikke ud til, at det er en særlig god vej for dig.

Mærk dine grænser

Når man er i et parforhold, kommer man til at mærke sine grænser tydeligere, og i nye forhold må man gøre op med sig selv, hvilke grænser man har, hvilke man vil håndhæve, og hvilke man godt kan se igennem fingre med. Nogle gange er man nødt til at lytte til sig selv og mærke efter, hvad man vil være med til, også selvom det handler om et forhold, man i bund og grund er glad for.

Så jeg tror, du må sætte dig op til at tage snakken med ham igen og gøre op med dig selv, om du kan leve med ham, hvis ikke han ændrer adfærd.

Læs også svar til andre i lignende situationer - her er nogle eksempler:
Kæreste løj om porno – hvad gør jeg med min manglende tillid?
Skal vi gifte os, når min kæreste er afhængig af porno?

Og læs mere i vores tema om porno.

Venlig hilsen
Steen Kruse