Kæreste vil mere seksuelt end jeg – hvad gør jeg?
Hej, jeg er en pige på 14 år og har en kæreste, der LIGE er blevet 15 år. Mit problem er, at han er utrolig meget seksuelt anlagt. Tit, når vi er sammen, vil han gerne røre ved mig og lave seksuelle ting med mig.
Jeg har prøvet at snakke med ham om, at jeg føler, det er anstrengende, og at jeg ikke føler, vi behøves være seksuelle hele tiden, men han siger, han ikke rigtig kan gøre for det, og at han ikke kan styre det.
Hvad skal jeg gøre? Nogle idéer til, hvad der kan hjælpe? Det skal lige siges, at vi har altså IKKE haft sex sammen, men vi har lavet nogle små ting sammen ...
Tak på forhånd!
Cille, 14 år

SVAR:
Kære Cille
Tusind tak for dit spørgsmål til os her på AdamogEva.dk. Jeg vil gøre, hvad jeg kan for at besvare det bedst muligt.
At være kærester
Først og fremmest tillykke med, at du har en kæreste. Det er skønt at være forelsket, og når man er kærester, er det helt naturligt at vise hinanden kærlighed gennem blandt andet at røre hinanden. At holde i hånd, at kysse og holde om hinanden osv. skaber en intim forbindelse mellem jer, og I får lov til at komme helt tæt på hinanden. Og det er både rigtig dejligt, men kan også være rigtig overvældende. Jeg tror, at mange kærestepar kan opleve af blive opslugt af hinanden rent fysisk, fordi seksualiteten og forelskelsen begge er stærke og intense oplevelser. Lige meget, hvor erfaren man er, og hvor længe man har været sammen, så er seksuelle grænser ofte et svært emne. Fordi man er to forskellige personer med forskellige køn og med forskellige behov.
Seksualitet og grænser i balance
Seksualitet og grænser udelukker ikke hinanden – tværtimod. Der skal nemlig være grænser, for at seksualiteten stille og roligt kan folde sig ud i forholdet. Det kan virke overvældende, når den fysiske berøring kommer til at fylde alt for meget, men samtidig kan det også være en frustration, hvis der slet ikke bliver kysset eller holdt i hånd. Som kærester har man brug for, at ja betyder ja, og at nej betyder nej. Når du giver din kæreste lov til at røre ved dig, har han brug for at vide, at du rent faktisk har lyst. At du giver grønt lys. Og du har brug for, at når du siger nej, så er der også plads til det.
At lytte til dig selv og din kæreste
Jeg må bare sige, at jeg er imponeret over, at du allerede har forsøgt at tale om grænser med din kæreste. For det var garanteret ikke nemt! For det første er det svært helt at finde ud af, hvor ens egne grænser går, og samtidig vil man ikke gøre sin kæreste ked af det eller afvise ham. Men det er virkelig godt, at du lytter til dig selv, for det er nemlig sådan, at vi kan passe på os selv og hinanden. Og du har ret til at blive passet på rent seksuelt. Ligesom din kæreste også har. Så ligesom du lytter til dig selv, så kan det også være nødvendigt at forsøge at forstå din kæreste. Når han siger, at det er svært for ham at holde igen, så er det nok i virkeligheden sandheden. At det er svært for ham at holde igen – at han synes, du er dejlig, og at han oplever at have lyst til at være tæt på dig rent seksuelt igen og igen. Og det er helt okay, at han føler, som han gør.
Din kæreste har også et ansvar
Min erfaring er, at et af de vigtigste punkter i kæresteforholdet for os piger er, at vi kan føle os trygge ved vores kæreste. Det er rart at gå med sin kæreste i hånden, når det er mørkt om aftenen, og det er rart at blive holdt om, hvis man ser en uhyggelig film. Det er naturligt for en kvinde, at hun har brug for at føle sig beskyttet af sin mand. Og det samme gælder faktisk på det seksuelle område. Det er vigtigt, at du kan føle dig tryg ved, at din kæreste vil dig det bedste på alle områder. Og faktisk er det også rigtig vigtigt for de fleste fyre, at deres kærester føler sig trygge ved dem.
Så selvom det er smigrende, at din kæreste har lyst til dig hele tiden, så har han også et ansvar for at passe på dig rent seksuelt. Måske kan du forsøge at forklare ham, at det gør dig lidt utryg, når det fysiske fylder for meget? Jeg er helt sikker på, at din kæreste vil dig det allerbedste. Og at det også i længden er det rareste for ham at vide, hvordan du har det sådan helt ærligt.
Tal om grænserne
Det er helt sikkert lettere sagt end gjort, og jeg ved, at du allerede har prøvet. Men jeg synes, at du skal prøve at tale med din kæreste igen. Måske endda vise ham mit svar, hvis du synes, det kan bruges, og tage en snak om det. Jeg synes, du skal prøve at lytte til ham, for det er måske både svært og lidt pinligt for ham at snakke om. Og måske kan du forklare ham, at du har brug for at kunne sige stop ind i mellem – at der skal være plads til både at kunne sige ja og sige nej.
Hvad du ellers konkret kan gøre
Udover at tale med din kæreste om emnet, så er der nogle konkrete ting, du kan gøre.
Først og fremmest, så stands op, hvis det bliver for meget for dig, når I kysser og han rører ved dig. Men fortæl din kæreste, hvorfor du standser midt i det hele, for han har brug for at få det at vide, så han ikke kommer til at føle sig såret og afvist.
Hvis din oplevelse er, at det generelt går lidt for hurtigt i jeres forhold på det seksuelle område, kan det være godt at tage et lille skridt tilbage. Hvis I er meget alene på jeres værelser, kan det være rart at tage en pause fra det eller at undgå at ende med at kysse på sofaen alt for ofte.
Det kunne være en god idé at tage i biografen eller ud at bowle i stedet, måske at være sammen med jeres fælles venner eller lave noget hyggeligt med familien. Måske I sammen kan planlægge noget hyggeligt, hvor det ikke er det seksuelle, der er i fokus, men hvor I alligevel nyder tiden og hinandens selskab.
Læs evt. nogle artikler sammen her på siden – her er nogle forslag, og I kan selv finde flere:
Jo tættere jo bedre – med omtanke
Sex og følelser
Pas godt på dit sexliv
Jeg vil ønske dig og din kæreste al held og lykke!
Kærlig hilsen Thea
Thea Nakskov Kappel
Skrevet af:
Thea Nakskov Kappel
Bachelor i psykologi
adamogeva.dk