Kæreste har slået op – hvordan skal jeg blive glad igen?
Hej
Min kæreste og jeg er lige gået fra hinanden – for anden gang. Første gang, han slog op med mig, blev jeg rigtig ked af det og var helt knust indeni, men for hver dag der gik, blev jeg mere mere glad, og tankerne om ham var væk.
Men nu er det helt anderledes. Da han valgte at slå op med mig, blev jeg bare vred og indebrændt inden i mere end at blive ked af det. Men for hver dag der går, bliver jeg bare mere og mere ked af det og græder mere, og jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre eller stille op med mig selv.
Jeg har snakket med en del af mine veninder, som prøver at få mig til at tænke på noget andet, men tankerne kommer bare igen lige så snart, jeg er alene, og jeg kan ikke rigtig sove om natten. Den første nat, hvor jeg sov alene, fik jeg en drøm om, at han ville ha’ mig tilbage, og det bliver bare for tungt for mig, så jeg ikke rigtig har lyst til at være her mere. Jeg bliver mere ked af det, end jeg gjorde til at starte med. Jeg håber virkelig, du kan komme med nogle gode svar, for jeg har virkelig brug for hjælp.
Knus

SVAR:
Hej med dig
Det er helt ok at være ked af det efter et brud, men det skal selvfølgelig ikke blive for meget, så det forhindrer dig i at se, at der er meget andet godt i dit liv.
Få mere hjælp
Ud fra det du skriver, kan jeg ikke se om denne her ked-af-det-hed og søvnbesværet har stået på i et par dage eller i et par måneder. Hvis det har stået på i nogle uger, at du er ked, har svært ved at sove, og du faktisk ikke har lyst til at være her mere, så er det mere alvorligt, og så skal du have hjælp.
Den hjælp, jeg kan give dig, er måske ikke nok, og så må du love mig, at du går til din læge eller dine forældre.
Del dine tanker op
Jeg vil gerne have dig til at prøve at dele dine tanker op i to kategorier: Dem der handler om ham, som du ikke er sammen med mere, og dem der handler om resten af dit liv.
Det er ok at føle sig meget trist og modløs, når man har mistet sin kæreste. Det er et tab, og det kan gøre meget ondt. I havde noget godt, og nu skal I ikke være sammen mere. Det er helt i orden, du er trist over det. Prøv også på at huske alt det gode, du har fået lov til at opleve sammen med ham. Det har været med til at give dig gode oplevelser i dit liv, og det er ikke spildt. Det er dejlige minder at tænke tilbage på engang imellem.
Den anden kategori: Alt det andet der er i dit liv, skal du også tænke på, og selvom du kan blive trist ved tanken om, at han ikke skal være en del af det, så skal hans fravær heller ikke fylde. Det lyder på det, du skriver, som om han får alt for meget plads, og der bliver hængt en masse udfordringer op på savnet af ham.
Gør noget godt for dig selv
Prøv, om du kan skille tingene ad. Hvad laver du i løbet af dagen, er du i skole/på arbejde, sammen med venner? Sørg for, at du ikke bare sidder alene og dyrker tabet og det, der ikke er mere. Gør gode ting, som kan gøre dig glad, og som kan få dig til at fokusere på andre ting. Brug tid på det, du KAN gøre noget ved, altså det du har indflydelse på.
Du kan ikke selv bestemme, at I skal være sammen igen – og derfor får du ikke noget ud af at bruge en masse tid og tanker på at være ked af bruddet. Du kan også selv mærke, at du bliver mere og mere trist. Det er kun dig selv, der kan bryde ud af tristheden. Den “medicin” du skal bruge til dette, har du selv, og det er:
Sjov, sport, socialt samvær, søvn, stilhed og sund kost. Alle disse ting er “lykke-medicin” og får din hjerne til at producere mere serotonin. (Hvis ens serotonin-niveau er for lavt, kan man blive deprimeret, og det skal du helst ikke blive.) Så hvis du prøver at fokusere på det gode, du kan gøre, frem for det triste, så kan du selv bryde ud af den tunge tilstand, du er i nu.
Måske kan du finde noget inspiration i vores tema Kærestesorg.
Lad være med at gå alene med det. Bed om hjælp. Bed veninderne om at tage dig med i byen, på café, i biografen, ud og være sammen med andre mennesker. Vær aktiv!
Jeg ønsker dig held og lykke.
Kærlig hilsen
Anja