Kæreste har aldrig tid - hvad skal jeg gøre?

Vis spørgsmål

Hej. Min kæreste og jeg har været sammen i godt et halvt år. Vi startede ud med at have det perfekte forhold. Den sidste måneds tid har han bare ikke haft tid til at være sammen med mig.

På en uge er vi cirka sammen 3-4 gange. Han kommer om aftenen, så sover vi og det er det. Vi bruger ikke dagen sammen, da han har aftaler med sine venner. Vi har også prøvet, hvor vi ikke har set hinanden i en uge, fordi han ikke havde tid. Jeg er tit ked af det, fordi jeg føler mig ensom.

Jeg har snakket med ham, men intet har ændret sig. Jeg elsker ham utrolig højt, og når vi er sammen, er han verdens sødeste fyr.

Jeg ved godt, at det er bedst at gå hver for sig, men jeg er forelsket i ham og kan derfor ikke få mig selv til at slå op.

Jeg ved slet ikke, hvad jeg skal gøre eller hvad jeg skal sige til ham.

Louise, 20 år

SVAR:

Hej Louise

Først tak for at du har skrevet ind til os. Jeg giver mit svar i det følgende.

At opbygge et godt forhold er en proces

I kæresteforholdet bliver vi bekendt med hinanden på godt og ondt. Det tager tid at gennemgå den modningsproces, der begynder, når vi skal til at forholde os til hinanden. Med modningen kommer de dybere lag frem i os selv og i vores partner. Dem skal vi pludselig forholde os til. Det er en krævende proces, som kan rumme smerte og det tror jeg, er noget af det, du oplever nu. Samtidig er det også en proces, som kan føre noget nyt og større med sig i forholdet.

Der er håb om forandring

Du skriver, at din kæreste ikke har blik for at tilbringe tid med dig og det er selvfølgelig ikke en rar oplevelse, men samtidig siger du, at han alligevel er verdens sødeste fyr. Jeg tror, det er vigtigt, at du holder fast i det gode i hans person og anerkender ham for det. Giv ham plads og vis at du elsker ham, uden at stille krav til ham. Krav udvirker nogle gange det modsatte af det, vi ønsker. Hvis du i stedet viser ham uforbeholden kærlighed og giver ham rum, så tror jeg også, at det vækker et gensvar i ham, sådan at ting ændrer sig.

Få en snak om jeres forventninger til hinanden

Når du skriver, at han hellere vil være sammen med vennerne, virker det på mig som om han måske flygter. Det kan der være mange årsager til. Kan årsagen være - og her gætter jeg - at han føler sig omklamret? Hvis det er tilfældet, må du vende blikket ind og spørge dig selv, hvad der kan ligge bag det, har I evt. forskellige forventninger til forholdet? En åben dialog med din kæreste om hvorfor han tilsyneladende trækker sig, vil kunne hjælpe dig til at afdække det.

Vi har alle brug for fællesskab

Ensomhed er et livsvilkår, som vi alle møder på et tidspunkt og det er ikke nogen rar følelse. Du skriver, at du bliver ked af det og føler dig ensom, når din kæreste ikke lever op til de forventninger, du har, om at være sammen.

Jeg tænker, det er vigtigt i et parforhold, at se i øjnene, at vi ikke kan forvente, at vores partner kan opfylde alle vore behov. Din kæreste har brug for vennerne, men du skriver ikke noget om, hvorvidt du selv har venner, du er sammen med. Jeg tror, det er vigtigt, at du opsøger et godt og autentisk fællesskab, som et middel mod ensomheden. Et godt venskab med én, der kan give med- og modspil, det kan kaste nyt lys over mange forhold livet igennem.

Måske kan du have glæde af at læse mere her på siden:

Kærlighed i praksis

Kærlighed og forelskelse

Konflikter i parforholdet

Skal jeg blive eller gå fra min kæreste?

Jeg håber, det kan hjælpe lidt, og du er altid velkommen til at skrive ind til os igen.

Held og lykke med det!

Mvh.

Morten