Kæreste gider ikke være særlig følsom - hvad gør jeg?
Min kæreste gider ikke være særlig følsom. Hun viser det sjældent. Hun siger ofte, jeg elsker dig og elsker også dig, men hun viser det ikke særlig meget. Hun giver mig ikke uventede kys eller kram.
Det er altid mig, der skal gøre det, og hun siger, det er alt for meget, og jeg kræver for meget, men det eneste, jeg ber om, er uventede kys og kram fra hende, altså en dejlig overrraskelse og mere opmærksomhed.
Den følsomme dreng, 20 år

SVAR:
Kære følsomme dreng
Hvor er det godt at læse om din åbenhed og ærlighed.
At din kæreste ikke virker særlig følsom, kommer med uventede kys og kram behøver på ingen måde være i modsætning til, at hun rent faktisk elsker dig.
Kærlighedssprog
Der findes en bog, som hedder Kærlighedens 5 sprog. Den handler om, at vi forstår og opfatter kærlighed på fem forskellige overordnede måder. Forfatteren nævner: Tid til hinanden, fysisk berøring, anerkendende ord, tjenester og at modtage gaver.
Nogle par er heldige at tale samme kærlighedssprog. De udtrykker sig på samme måde, og det falder dem helt naturligt og enkelt at vise deres kærlighed til hinanden. Det kunne godt lyde, som om du og din kæreste ikke taler samme kærlighedssprog. Så er du nødt til at finde frem til både dit eget kærlighedssprog og din kærestes for at sikre, at I begge forstår hinanden.
Hvis du helt naturligt rører ved din kæreste, når du vil vise, hvor meget du holder af hende, så er det måske fordi, fysisk berøring er dit kærlighedssprog. Hvis din kæreste sætter meget stor pris på at snakke og fortælle, så er hendes måske ”tid til hinanden”. Altså må du øve dig i at lytte for at vise, hvor meget du holder af hende, og din kæreste må øve sig i at røre ved dig, når hun vil vise dig, hvor meget du er elsket – ellers kan I nemt gå fejl af hinanden.
Hvilket sprog taler I?
Helt konkret tænker jeg, at du skal være åben og ærlig overfor din kæreste. Lyt til hende, når hun fortæller, at hun elsker dig og spørg ind til, hvad der får hende til at føle sig elsket. Du må finde frem til, hvad der gør din kæreste glad og arbejde for at glæde hende. Samtidig må du gøre klart for dig selv, hvad der gør dig glad og bede om det på så enkel og positiv måde, du kan.
Jeg kan varmt anbefale, at I køber den omtalte bog og læser den sammen; det kan give mange gode snakke om, hvordan I viser hinanden kærlighed.
Med ønsket om, at I begge må finde hinandens kærlighedssprog.
Vivian