Kæreste altid sur på mig og tvivler på min troskab - hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hej! Jeg har snart været sammen med min kæreste i 2 år, og jeg elsker hende stadig! Selvfølgelig elsker jeg hende ikke, som man gjorde i de først 6 mdr., men jeg elsker hende og respekterer hende.

Problemet er, at hun har meget svært ved at stole på mig... Og hver gang vi snakker i telf. sammen skælder hun mig ud og vil rette på mig. Hun kan altid finde et eller andet, hun er sur over eller noget, jeg gør forkert...

Det seneste 6 mdr. er dette problem blevet meget værre, og det har resulteret i, at jeg lige så stille kan mærke, at mine følelser for hende bliver mindre og mindre. Dette skræmmer mig og jeg vil jo helst ikke miste hende.

Det skal siges, at min kæreste er flygtning fra Nepal og har ikke haft andre kærester end mig, og jeg har haft et ret heftigt sex- og kærlighedsliv før hende.

HJÆLP!

DBH// S (den opgivende), 21 år

SVAR:

Kære S!

Tak for dine spørgsmål. Jeg kan ikke give dig et konkret svar, som bare vil løse dit/jeres problem. Det jeg kan, er at skrive det, jeg tænker, når jeg ser dine spørgsmål.

Fortæl din kæreste, hvad det gør ved dig

I overskriften skriver du "at din kæreste altid er sur på dig". Det må ikke være sjovt at have en kæreste, der altid er sur. Jeg tænker, at du bliver nødt til at gøre hende opmærksom på, at det er sådan, du oplever det og gerne lidt om, hvad det gør ved dig. Bliver du ked af det? Bliver du sur på hende, eller hvad sker der med dig? Du får derved gjort opmærksom på, hvordan du har det i jeres forhold lige nu, og det kan hjælpe jer i gang med at snakke om tingene og finde ud af, om hun er sur, og hvis hun er, måske også hvorfor.

Tvivl på troskab - hvad kommer den af?

Det andet, du skriver i overskriften, er at din kæreste " tvivler på din troskab". Jeg ved ikke, hvad du bygger det på, at hun tvivler på din troskab. Hvis det er noget, hun har sagt om det, kan du spørge ind til det for at finde ud af, hvad det er, der gør, at hun tvivler på din troskab.

Hvis det, med at hun tvivler på din troskab, ikke er noget konkret, kan det være at du har misforstået hendes signaler, og det kan også være noget, der bare foregår inde i dig. Så prøv at få snakket med hende om det. Ofte hjælper det at få snakket tingene igennem rigtig meget, fordi det giver en større forståelse for hinandens situation.

Fortæl hvad hun betyder for dig

Du skriver, at du elsker hende, du respekterer hende, og du ikke vil miste hende. For mig lyder det som om, du er klar til at kæmpe for jeres forhold. Det viser du også ved at skrive spørgsmålene til os. Når du åbner op for at snakke med hende, er det rigtig vigtigt, at du også får sagt de ting til hende, som hun betyder for dig. Herved bliver chancen for at hun bliver tryg større, da hun ved, hvor du står, og at du er klar til at kæmpe for jeres forhold.

Fint at tage udfordringerne op og ikke opgive!!

Det at I har forskellige udgangspunkt omkring kærester og sex kan også gøre det svært i jeres forhold. Det som gør mig glad, når jeg ser det, du har skrevet, er at du ikke bare opgiver din kæreste, fordi det ikke lige kører for jer lige nu.

Udfordringen for dig kan være, at du har oplevet, at kæresteforhold kan gå over. Det er så nemt at gøre det forbi, men jeg tror, at alle parforhold er svære i perioder og jo flere gange, man har oplevet at blive svigtet eller har opgivet at få et forhold til at fungere, jo nemmere er det at opgive igen. Det er bare meget sjældent den rigtige løsning, da problemerne meget nemt følger med videre til det næste forhold, man går ind i.

Jeg håber, at mit svar til dig kan være med til, at du kæmper videre og ikke opgiver.

Kærlig hilsen
Jens Ole Clausen