Jeg stoler ikke på min kæreste, hvad skal jeg gøre?
Kære Adam og Eva. Jeg er en dreng på 18, som har et problem, som går mig meget på. Jeg har en kæreste, som jeg er rigtig glad for, men jeg har det problem, at jeg ikke stoler på hende, selvom hun ikke har givet mig en grund til ikke at kunne stole på hende. Og sådan har det været med alle de kærester jeg har haft.
Eks, kan jeg ikke lade vær med at rode i hendes facebook, og mobil samtaler osv, og når hun siger, at hun skal noget, eks, sove ved en veninde, så bliver jeg meget nervøs, og begynder straks at tro det værste, hvilket går mig meget på, fordi jeg ved jo, at hun ikke kunne finde på det. Hun har selv sagt, at hun aldrig har været nogle utro, og hun aldrig kunne finde på at være det. Hun er en rigtig god kæreste, og behandler mig rigtig godt, så jeg ved ikke, hvorfor jeg har det sådan.
Hvad kan jeg gøre for at komme af med de tanker eller evt. stole mere på hende?
Hvad kan der være galt med mig?
Anonym, 18 år

SVAR:
Kære anonyme
Tak for din henvendelse til AdamogEva.
Jeg stoler ikke på min kæreste, hvad skal jeg gøre?
Du fortæller, at du ikke stoler på din kæreste, selv om du faktisk ikke har nogen grund til ikke at gøre det. Denne mistillid får dig til at rode i hende ting som f.eks. facebook, mobilsamtaler og lignende. Det er et problem, som du gerne vil gøre noget ved.
Du har allerede taget de to første skridt til at skabe en forandring:
• Du har erkendt, at det er dig, der har et problem og at det er dig, som må gøre noget.
• Du har taget initiativ til at få hjælp.
Vigtigt at erkende, at man har et problem
Mange med jaloux følelser, som jeg mener, dette handler om, tror som udgangspunkt, at det er kæresten, som skal gøre noget anderledes for at løse det. At kæresten skal fortælle mere om, hvad hun laver med hvem og hvornår. På den måde forestiller den jaloux sig, at problemet kan løses. Som du beskriver jeres forhold, lyder det til, at du har fat i den rigtige ende, ved at erkende, at det er dig, der har problemet og må arbejde med det. Du forsøger ikke at skyde det over på din kæreste. Det er en god start.
Jalousi er et emne, som vi ofte får spørgsmål om på AdamogEva. Jeg vil derfor henvise dig til nogle af de artikler og svar, som vi allerede har på vores hjemmeside. Du kan f.eks. starte med artiklen Jalousi og kærestesorg. Find flere artikler og svar til andre i vores leksikonopslag Jalousi.
Ud over det vil jeg lige dele et par af mine egne tanker med dig.
Undlad at kontrollere din kæreste
Jeg vil opfordre dig til at stoppe med at kontrollere din kæreste. Det er krænkende for hende, at du ikke respekterer hendes privatliv, og det vil på sigt ødelægge jeres forhold. Derfor er det helt nødvendigt for jer begge, at du holder op med at gøre det. Jeg forestiller mig, at du allerede har forsøgt på det og har erfaret, at det er meget svært. Det er netop et af problemerne ved jalousi, at den kan binde en til at gøre ting, som man egentlig ikke bryder sig om. Det kan blive en form for afhængighed.
Tal med en voksen om din jalousi og hvad der ligger bag
Hvis du genkender denne afhængighed, synes jeg, at det kunne være godt for dig at du talte med en, som du har tillid til, om disse ting. Det kan være svært for dig at komme ud af alene og der kan ligge noget dybere i det, som du ikke kan få styr på. Måske er der en nærmere grund til, at du har svært ved at have tillid til et andet menneske (her din kæreste). Det lader sig ikke løse, uden at du får snakket om, hvad der mon kunne ligge bag. Jeg vil derfor foreslå dig, at du får snakket med en voksen om din jalousi. Det kan være en af dine forældre, hvis du har tillid til dem, en præst, en terapeut, en psykolog eller bare en god voksenven. Jeg tror, der er noget vigtigt her, som kunne være godt for dig at få talt om og som vil forfølge dig, indtil du får det gjort. Derfor vil jeg opmuntre dig til at komme i gang med det.
Jeg håber, det må lykkes for dig at få styr på din jalousi og jeg ønsker dig alt det bedste for dig og din kæreste.
De bedste hilsner fra
Benny