Jeg længes, får mange "tilbud", hvordan sætter jeg grænser?
Hej. Jeg har læst meget på jeres side for måske at finde svar på mit problem, men jeg har kun fundet råd til nogle, der allerede er kærester.
Jeg har ikke nogen kæreste, og har heller aldrig haft en. Men jeg har dog fået nogle tilbud. Dem har jeg sagt nej til da jeg ikke er forelsket. Begge gange blev der spurgt om vi ikke kunne være hemmeligt kærester, men så vil de det kun for at udnytte mig og min krop, uden at ville stå ved det, men det vil jeg ikke gå med til.
Jeg har fået rigtig mange meget frække tilbud, blandt andet om de måtte tage på mig, kysse mig på kønsorganerne eller få orgasme eller onanere. Det er ting jeg aldrig ville gå med til. Men der blev også spurgt, om jeg ville vise min krop frem for dem. Det var jeg tilbøjelig til at sige ja til, men aflyste i sidste øjeblik, da jeg følte mig som en luder. Jeg tænkte bare, at det kunne der da ikke ske noget ved. Vi var jo ikke sammen. Jeg satte mine grænser ved skeden, men ellers var jeg meget i tvivl om, hvad jeg skulle gøre. Jeg har en meget udviklet krop i forhold til min alder, og det er der en del drenge, der har lagt mærke til. Jeg føler mig da også lidt fristet til at lade dem få lov. Jeg vil gerne være den der uopnåelige juvel, men det er svært at sige fra, for det kan godt være jeg ved, hvorfor de siger alle de der ting til mig, at det kun er for at få lov, men jeg føler mig da smigret.
Jeg vil ikke gå i seng med nogen, før jeg er gift, og jeg vil vente med mit første kys til min kæreste, hvilket de havde svært ved at se. Men hvor går grænsen? Jeg vil gerne have en meget præcis grænse, for nu ved jeg ikke, hvad jeg kan gå med til. Jeg har aldrig haft en kæreste, men jeg vil vildt gerne have en, jeg er bare ikke forelsket i nogen. Der er en, der er forelsket i mig, og jeg vil ikke såre ham eller udnytte hans følelser. Jeg ved godt, at jeg bare skal vente, men det er svært med alle de tilbud drengene giver mig.
Jeg vil heller ikke sende signaler, som gør, at jeg mister min respekt, men jeg vil da gerne, hvis de synes, jeg er lækker. Hvad tøj kan jeg så gå i? Hvad kan jeg give drengene lov til. Vel ikke rigtig noget, hvis jeg ikke er forelsket, eller at vi kommer sammen vel??
Et andet spørgsmål er, at jeg glæder mig meget til at få en kæreste, men jeg vil for alt i verden ikke bryde noget af det, der står i Bibelen, og jeg vil heller ikke virke billig eller være for tidligt ude. Der var engang en der sagde til mig, at piger kan klæde sig som to ting. Enten en grilkylling som drengene bare vil have og så ellers er ligeglad med. Bare lader skroget ligge. Eller som en solnedgang, som drengene bare ville ønske, ville blive stående for evigt, fordi hun er smuk. Jeg vil gerne være smuk, men synes, jeg er tyk. Mit BMI er lidt over normalt, men jeg har svært ved at tage mig sammen til at tabe mig. Jeg har derfor svært ved at skjule mine former og har svært ved at gå i tøj, der ikke sidder stramt og viser min krop. Jeg vil ikke udfordre dem, for så udfordrer de mig.
Er forbudt i følge Bibelen at kigge efter drengene, når man ikke vil komme sammen med dem?
Det blev et meget langt brev, men jeg håber, I kan hjælpe mig alligevel.
hilsen 14 år.

SVAR:
Kære ven
Tak for din mail. Det du skriver, fylder mig med den dybeste respekt for dig. Det glæder mig meget, at du har mod på, og vilje til, at søge svar på dine store og vigtige spørgsmål. Jeg håber, at jeg kan hjælpe dig lidt på vej. Det virker som om, at du selv har en god fornemmelse af, hvad der er godt for dig, selv om du føler dig usikker. Jeg håber, at du kan have glæde af, at jeg giver dig mulighed for at blive lidt mere bevidst om de ting, som jeg læser i din mail. Dit spørgsmål er langt - og det bli´r det her svar også. Jeg tror, der er andre piger, der har lignende spørgsmål, så de får en chance her for at følge, og overveje hvordan de vil takle lignende situationer og følelser.
Vær glad for din krop
Du siger, at dit BMI mål er lidt over det normale. Vi er alle skabt forskellige. Vi skal ikke være ens. Nogle er tynde, andre lidt kraftigere og nogle har bare en tendens til at være lidt buttede. Det er vigtigt, at vi alle lærer at holde af os selv, sådan som vi er. Du er 14 år, du har en alder, hvor din krop forandres, og jeg kan forstå, at du er tidligt udviklet med kvindelige former. Det er helt normalt, og det tror jeg også, at du ved. Alligevel er der noget, i det du skriver, der tyder på, at du ikke er helt tilfreds med dig selv. Du tænker på at tabe dig, og du tænker på at skjule dine former.
Generelt er det ikke sundt for en pige i din alder at gå på kur. Kun hvis din læge giver udtryk for, at du er for stor, er der gund til, at du taber dig. Du kan ikke bruge reklamer, idolbilleder osv. som målestok for, hvordan du bør se ud. Øv dig i at være glad for dig selv. Her kan du faktisk bruge den opmærksomhed, som du har fået fra drenge positivt. Deres opmærksomhed viser, at din krop er atraktiv, at den er ok. Du skal regne med, at det tager tid at vænne sig til de forandringer, der sker i kroppen. Det kan være lidt svært at følge med, for det går stærkt, og ens tanker og følelser kan ikke altid nå at tilpasse sig det samme tempo som din krop udvikler sig i. Derfor kan du godt tænke, at du skal tabe dig, og så handler det bare om, at tankerne om dig selv, og hvordan du ser ud, har brug for tid til at tilpasse sig din mere voksne krop.
Vær dig selv – fin din stil
Du skriver: ”Jeg vil gerne være smuk” og ”Jeg vil gerne være den der uopnåelige juvel”. Det er gode sunde længsler, som du deler med de fleste kvinder. Du er ved at finde dig selv som kvinde. Jeg tror, du er både smuk og en juvel, men din usikkerhed fylder meget lige nu. Din usikkerhed er et resultat af den hastige udvikling, du oplever på din egen krop, og så spændingen af på den ene side at være præget af den tid, vi lever i, med ”profeter” af alle mulige slags, der fortæller, hvordan vi skal se ud, hvordan vi skal klæde os, at det er ok at udstille sin krop og sine følelser, at seksuelle behov altid skal opfyldes, og så på den anden side at være påvirket af de normer og værdier, du har med dig fra dit hjem, og af det du har læst i Bibelen.
Midt i alle disse modsatrettede signaler skal du, en pige på 14 år med lyst til at opleve livet, finde ud af ”Hvem er jeg?" Det er ikke let, men jeg tror, at du er godt på vej – fordi du tør søge svar på de spørgsmål, du har, og mærke efter i dig selv, hvordan du har det. Det, du skriver i din mail, viser også en modenhed og respekt over for dig selv og andre.
Du skriver: ”Jeg har derfor svært ved at skjule mine former ... Jeg vil ikke udfordre dem, for så udfordrer de mig.” Det er ærligt at se det i øjnene. Klæd dig i det tøj, du kan li´, men hvis dit tøjvalg gør, at drengene kommer med hentydninger til din krop, og bevidst prøver at udfordre dig med seksuelle hentydninger og tilbud, uden egentlig at vise interesse i dig som ven, så kan det godt være en god idé at ændre stilen. Det er vigtigt at venner, både drenge og piger ser dit ansigt, at de ser hele dig, at de er interesseret i dig som en ven og behandler dig som en god kammerat, så du føler dig tryg og godt tilpas sammen med dem.
Hvis du ønsker at ændre lidt på din tøjstil, så kan du have glæde af at finde en ekspedient i en butik, du kan tale med om dine ønsker. Det kan sagtens lade sig gøre, at bede om hjælp til at finde noget smart, og samtidig sige, at du ikke bryder dig om, at det sidder for stramt, og virker alt for ”udstillende”. Du kan besøge forskellige forretninger og så opdager du sikkert, om der er nogen, du kan få tillid til, som du synes hjælper dig i den retning, du føler dig godt tilpas med. Find et sted, hvor det er ok, at du prøver dig lidt frem uden at købe en hel masse. Det kan være en rigtig god ide at eksperimentere lidt med tøjet sammen med en eller et par veninder, eller en ung voksen du har tillid til, en der kan hjælpe dig til at finde din personlige stil – tøj, farver og snit, som du føler dig godt tilpas i.
Dine seksuelle grænser
Når jeg skal svare på dine spørgsmål om dine seksuelle grænser, om hvad du kan lade drenge gøre eller se i forhold til din krop, ja, så vil jeg indlede med at gentage dine egne ord – som netop viser, at du er opmærksom på dine egne følelser og ønsker:
”... jeg har dog fået nogle tilbud. Dem har jeg sagt nej til, da jeg ikke er forelsket... hemmelig kærester... fordi de kun ønsker at udnytte mig og min krop, uden at ville stå ved det, men det vil jeg ikke gå med til.”
”Jeg vil gerne være den der uopnåelige juvel, men det er svært at sige fra, for det kan godt være jeg ved, hvorfor de siger alle de der ting til mig, at det kun er for at få lov, men jeg føler mig da smigret.”
”... om jeg ville vise min krop frem for dem. Det var jeg tilbøjelig til at sige ja til, men aflyste i sidste øjeblik, da jeg følte mig som en luder. Jeg tænkte bare, at det kunne der da ikke ske noget ved. Vi var jo ikke sammen. Jeg satte mine grænser ved skeden, men ellers var jeg meget i tvivl om, hvad jeg skulle gøre.”
”Jeg vil ikke gå i seng med nogen, før jeg er gift, og jeg vil vente med mit første kys til min kæreste, hvilket de havde svært ved at se. Men hvor går grænsen? Jeg vil gerne have en meget præcis grænse, for nu ved jeg ikke, hvad jeg kan gå med til.”
”Hvad kan jeg give drengene lov til? Vel ikke rigtig noget hvis jeg ikke er forelsket, eller at vi kommer sammen vel??”
Når jeg læser din mail, så oplever jeg, at du selv kommer frem til det, der er at sige. Måske er det ikke helt bevidst, måske er du stadig usikker, men det, du skriver, viser, at du er en meget sund pige. Jeg tror, at mange af de tanker, du har haft omkring seksualitet, f.eks. at det var ok at lade drengene se, eller grænsen går ved skeden, at disse tanker er et resultat af den tid, vi lever i, med seksuelle indtryk og påvirkninger fra TV, film og reklamer – hvor megen udstilling af sig selv, kan se meget uskyldigt ud. Men når du mærker efter i dig selv, opfatter du situationen anderledes, du siger f.eks. ” følte mig som en luder”. Det, at du standsede op og aflyste det, fortæller, at du kan mærke dine egne personlige grænser, og at du er i stand til at passe på dig selv. Det er flot.
Den oplevelse fortæller også meget om, hvor fin din seksualitet er. Seksualiteten er værd at værne om, og den er nem at såre. Havde du ikke hørt efter din ”indre advarsels-klokke”, så var du blevet såret på din seksualitet. Du var vaks og mærkede følelsen ”luder”, som du skriver, og det fik dig til at stoppe op – og dermed skånede du dig selv. Jeg forstår godt, at det kan føles smigrende, men tror ikke, at det bagefter ville have været smiger og stolthed, du ville have følt. Tænk hvor sårbar du ville være for deres bemærkninger efter de havde fået lov at se og røre dig? Eller hvor sårbar du ville være overfor, hvad de kunne fortælle andre? Det nåede du heldigvis at skåne dig selv for, og det har du god grund til at glæde dig over.
Dine normer – og evnen til at sige stop
Når din følelse af ”luder”, fik dig til at sige stop, så er det fordi, at du på trods af den fristelse du egentlig følte ved drengenes ”tilbud”, (fordi du også følte dig smigret), samtidig er bevidst om nogle grundlæggende værdier, der er meget stærke og klare for dig, du skriver bla.: Jeg vil ikke gå i seng med nogen før jeg er gift . Det, du havde lovet de drenge, harmonerer ikke med de værdier. Jeg ved godt, at du ikke lovede dem (og heller ikke ville gå med til) at have sex eller på nogen måde at gå i seng med dem, men sådan som vi seksuelt er skruet sammen, kan det, I var på vej til, ikke helt skilles fra det, som vi kalder ”forspillet” til samleje, og det er grunden til at din indre ”advarsels klokke” ringede. Det er nemlig sådan, at kæleri også kaldes forspil til samleje. Der, hvor man blotter sig for et andet menneske og går ind på ønsket om at blive seksuelt ophidset, er vi skabt sådan at trangen til samleje også opstår. Den oplevelse, de drenge ønskede ved at få lov at se og røre din krop, ville have det helt klare formål at blive seksuelt ophidset. Det er helt klart, og de spørg jo også om de må onanere, og blive tilfredsstillet på den måde. Så hele kroppen reagerer, som om det er et forspil til samleje, og det er altså nogle kræfter, vi ikke altid er så seje og standhaftige til at modstå, selvom vi gerne vil tro det om os selv.
Så når du ønsker at få nogle præcise seksuelle grænser, i forhold til dine værdier, så vil jeg opmuntre dig fortsat til at sige stop ved det, der hører under ”forspil ” til samleje: en bevidst stimulering for at opnå seksuel ophidselse, sat sammen med en situation, hvor det kan være meget vanskeligt at modstå samleje.
Seksuel ophidselse er desværre blevet noget, som mange omgås meget let – og derfor også bliver meget såret omkring. Pas på dig selv – og bliv ved med at lytte godt til dig selv, som du viser at du har evnen til. For mange drenge, er det at se en pige næsten lige så ophidsende, som det at kæle. Det er dejligt at blive kælet for, men lyt til dig selv og vær tro over for det, du siger her: ”Hvad kan jeg give drengene lov til? Vel ikke rigtig noget, hvis jeg ikke er forelsket eller, at vi kommer sammen vel??”
Nej, du har fuldstændig ret, det kan virke hårdt, men det sandt.
Hvis det var din kæreste
I forhold til en kæreste vil du også skulle sætte seksuelle grænser, der beskytter dig selv, og hjælper dig til at leve efter de værdier, du har. Selvom din kæreste ikke bare vil være ude på at udnytte din krop, så skal I passe på ikke at såre hinanden seksuelt. Hvis I ønsker at vente med samleje, til I er blevet gift, så er det vigtigt, at I afholder jer fra kæleri, der vækker jeres lyst og længsel til samleje så stærk, at I kommer til at sårer hinanden, det kan ske, hvis den ene har forventninger om mere og den anden siger stop, eller man selv bliver såret over, at man mister evnen eller magten til at sige stop. Men det er noget, du forhåbentlig kan tale med din kæreste om, når den tid kommer.
Drenge-længsel og drømme
Endelig spørger du: ”Er det forbudt i følge Bibelen at kigge efter drengene, også selvom man ikke vil komme sammen med dem?”
Nej, det er ikke forbudt. Det er helt ok. Det er en del af det, at vi er skabt som mand og kvinde, at vi føler os tiltrukket af hinanden. Men gør det med respekt for andre og dig selv, så du ikke udfordrer hverken dem eller dig selv unødvendigt.
Du er ung, ja, 14 år, og du er i tvivl om mange vigtige ting, som andre teenagere. Men du er også moden. Du viser, at du lytter til dig selv, og at du respekterer dig selv. Da du var ved at opfylde drengenes ønske om at vise din krop frem, lyttede du til dig selv, og tog konsekvensen af, at du følte dig som en luder. Det, at du aflyste det viser, at du er en stærk pige, du har sunde grænser og du kan tage konsekvensen af det. Det, du gjorde, var stort, for du beskyttede netop din juvel (din seksualitet og din personlighed). Du tog et vigtigt skridt i forhold til det, at være det du ønsker ”en uopnåelig juvel”, eller ”en solnedgang” som den rette dreng vil kæmpe for. Du er smuk (drengene har lagt mærke til dig), og du er respektfuld (du vil ikke såre ham eller udnytte hans følelser). Glæd dig over dig selv, du har så mange kvaliteter. Vær tålmodig, værn om din ”juvel” og om dig selv. Det vil du blive rigtig glad for, den dag du møder en, som du forelsker dig i, og ønsker at dele livet med.
Kærlig hilsen
Gunhild Aaen Madsen
Skrevet af:
Gunhild Aaen Madsen
psykoterapeut
adamogeva.dk