Jeg kunne godt blive våd før - hvorfor ikke nu?
Jeg er en pige på 13 år, og jeg har haft sex med min eks kæreste (som er et år ældre end mig).
Jeg havde selv lyst og vi snakkede meget om det inden, og jeg var ret sikker, jeg følte mig ikke presset eller noget. Jeg er godt klar over, det er tidligt, men lysten var der og jeg følte mig klar og alt det der. Jeg havde meget nemt ved at blive våd.
Vores forhold sluttede efter 3 uger, jeg mødte en ny dreng her for 1 måned siden og jeg får den der summen i maven, når han rører ved mig, men jeg kan ikke blive våd og det gør rigtig ondt, når vi prøver at have sex. Hvordan kan det være, når jeg kunne, inden jeg mistede min mødom?
Håber på I kan hjælpe mig
KH Kamsi

SVAR:
Kære Kamsi.
Tak for dit spørgsmål her på adamogeva.dk.
Umiddelbart, når jeg læser dit brev, Kamsi, så tænker jeg ikke, at der er en fysiologisk årsag til, at du ikke kan blive ”våd”, at det ikke er fordi, der er noget i vejen med din krop.
Sex handler også om følelser
Nogle af de typiske årsager til, at vi kvinder ikke bliver våde nok, er, at vi ikke er tændt. Det kan der være mange årsager til. Fx at vi reelt ikke har lyst til sex, eller fordi vi ikke er trygge.
At vi bliver tændt, hænger i høj grad sammen med, at vi føler os godt tilpas og føler os set.
Jeg ved ikke, om det kan være en af årsagerne til, at du har svært ved at blive tændt?
Prøv at læs følgende artikler:
Sex og følelser
Jo tættere jo bedre – med omtanke
Den seksuelle lavalder
Du skriver selv, at det måske er lidt tidligt, at gå i seng med sin kæreste som 13-årig, men at lysten og følelserne var der. Det vil jeg gerne knytte en kommentar til :-).
For det første er det rent faktisk forbudt at have sex med en, der kun er 13 år og så gør det også noget ved os. Den seksuelle lavalder i Danmark er 15 år. Det betyder, at det først er lovligt at dyrke sex, når man er fyldt 15 år. Loven er givet for at beskytte børn, da man mener, at børn ikke er fysisk og psykisk modne til at have sex før denne alder. Du kan læse mere om den seksuelle lavalder og om, hvad det gør ved os, når vi begynder med sex i en meget tidlig alder i svaret her:
Er sex først lovlig når man er fyldt 15?
Sex og tryghed
Min holdning er, at sex er noget, vi kan dele med det menneske, vi ønsker at dele resten af vores liv med. Men følelserne og lysten kommer meget før, vi møder den, som vi vil dele livet med. Som teenagere begynder vores krop at forandre sig, og vi bliver kvinder – deri kommer lysten og interessen for vores egen krop at komme, og interessen for fyrenes kroppe. Men jeg tror ikke nødvendigvis, at vi skal gå ud og følge denne lyst, men nyde at vi har den. Og dertil være kræsne med, hvem vi dele denne gave med.
Det er jeg sikker på, at du også er. Derfor vil jeg alligevel gerne dele mine tanker om sex med dig. Læs for eksempel også:
Min kæreste ønsker sex - er jeg for ung som 13-årig?
Pas godt på dit sexliv
Værd at vente på
Sats på venskabet
Når vi får en ny kæreste, er alt spændende og nyt :-) VI har kriller i maven bare ved en sms fra ham, og vi er bragende forelsket. Og det er en skøn tid. Det jeg også gerne vil opfordre Jer til, er også at lære hinanden rigtig godt at kende. Lav mad sammen, gå til motion sammen, besøg venner og familie, og oplev hinanden i forskellige situationer. På den måde får I en god grobund for, at Jeres venskab bliver dybere og Jeres forhold bliver mere dybt.
Kamsi – det er fedt at du spørger her på adamogeva.dk. Fuld respekt for det. Pas godt på dig selv, og dit sexliv :-)
Kærlig hilsen Mona
Mona Rabjerg Terp
Skrevet af:
Mona Rabjerg Terp
sygeplejerske
adamogeva.dk