Jeg kan ikke spilde denne chance!!!!!! - hvordan sige det uden at skræmme?
Hej. Jeg vil hurtigt sætte dig ind i min situtation. Jeg fik et arbejde i september sidste år, og på arbejdet er der en dreng. Vil kalder ham "Adam".
Hver morgen, jeg skulle på arbejde, stod ADAM også på stationen. Vi sagde ikke Hej til hinanden eller noget. På et tidspunkt begyndte jeg at få sådan en underlig følelse i maven hver gang jeg skulle på arbejde. Jeg blev forelsket!!!!
Vi går lidt og kigger på hinanden og giver små "tegn" til hinanden. (Tegn= vi kigger på hinanden, hjælper hinanden.... og jeg prøver at kigge ham i øjnene og smile) Jeg er utrolig genert og taler kun til ham, når det er om arbejdet.
Jeg er lige blevet jeg fyret!!!! og har sidste dag den om 14 dage!!!!!!! Og jeg har besluttet mig for at fortælle ham, at jeg rigtig godt kan lide ham!!! Jeg vil ikke spilde denne chance!
Mit spørgsmål er, hvordan jeg fortæller ham det, på en måde der ikke vil skræmme ham!!! (Jeg har tænkt mig at sige det om morgenen på stationen)
Jeg synes, han skal vide det, fordi det er stort set hans skyld, jeg de sidste måneder tog på arbejde!! Jeg ser min fyring som muligheden til at fortælle ham det.
Jeg forventer det værste, men håber på det bedste. Jeg er ret ligeglad med, om der bliver noget seriøst efter. Jeg vil bare have, han skal vide det!! Fordi jeg tror, jeg elsker ham!!!
Jeg vil på forhånd sige tak, det vil være en kæmpe hjælp. Jeg er helt alene om dette.... Dette er et råb om hjælp:'(
"Eva", 16 år

SVAR:
Kære "Eva"
Først tillykke med, at du er blevet forelsket! Det er simpelthen noget af det skønneste i verden og også nogle gange noget af det sværeste. Du mærker jo begge dele, kan jeg se i din mail.
Lidt skræmmende
Det lyder, som om du er fast besluttet på at fortælle “Adam” om dine følelser for ham. Som du selv siger, vil du ikke spilde chancen, og du vil rigtig gerne have, at han skal vide det. Men du er bange for at skræmme ham. Og måske er det også lidt skræmmende for dig selv at vise så meget til en anden uden rigtig at vide, hvordan han vil tage det.
Frygt for at blive afvist
Noget af det allermest skræmmende i forholdet mellem mennesker er risikoen for at blive afvist. På en eller anden måde at mærke, at den anden synes, vi er for dumme, hvis vi tror eller håber på, at det vil betyde noget for dem at vide, at vi holder af dem. Det er skræmmende at åbne os for andre og gøre os selv sårbare, uden nogen garanti for, at de vil tage godt imod det. Vi kan frygte at føle os værdiløse, hvis de ikke føler det samme for os, og det gør os bange.
Mærk dig selv først
Så det jeg tænker er, at du først og fremmest skal tage hånd om dig selv, inden du siger noget til ham. Mærke dine følelser og forberede dig på, hvordan du vil tackle det, hvis han siger, at han ikke har følelser for dig. Så du er så rolig, som du kan være, når du fortæller ham det. Så tror jeg ikke, at han på nogen som helst måde bliver skræmt.
Når du bliver i dig selv og ved med dig selv, hvorfor du gør det, du gør, og hvad du vil med det, så siger du kun noget om dig selv og ikke om ham. Derfor kan han også være helt rolig og lytte til dig uden at føle sig overfaldet eller mast eller skræmt, fordi du forventer en hel masse fra ham. Du fortæller ham om dine følelser uden at forlange noget fra ham, og det er ok. Det er rigtig fint faktisk.
Jeg synes, det er sejt, at du står ved det, du føler og gerne vil fortælle ham det ærligt og klart. Jeg håber for dig, at du får en god og dejlig oplevelse ud af det. Og jeg håber også, at du ved, at uanset hvordan han reagerer på det, du siger til ham, så er du værdifuld!
De bedste hilsner
Eva Rasmussen