Jeg hader mit liv, vil I hjælpe?
Her for 4 uger siden var jeg hjemme ved en ven, og vi røg hash, og vi drak en masse. Til sidst kunne jeg ikke gå eller snakke, så jeg lagde mig i sengen. Men ja, bare ved at mødes gik jeg jo selvfølgelig med til det, så han voldtog mig eller hvad det hedder. Jeg synes ikke, det var så fedt igen, fordi det var min første gang, og det synes jeg bare skulle være med en, man elsker!
- Men lidt om mit liv, det sidste år har jeg ikke lavet andet end at stikke af, fordi jeg ikke må komme ned i byen eller noget. Jeg ved godt, det er dumt, men ellers bliver jeg sindsyg, det lyder sygt. Men Ja, jeg er ligeglad med, hvor meget skæld ud jeg får, om Politiet er efter mig eller, ja alt! Og det er ikke fordi, jeg er stolt af det, men jeg hader virkelig mit liv, og nu har jeg brug for at sige det til nogle, for der er ingen, der gider og lytte efter, hvad jeg siger eller forstår mig.
Jeg har ADHD men mine venner kan ikke se, jeg har det. Jeg er der altid for mine venner og det hele! Men når det kommer til familie og skole, så blæser jeg på det! Seriøst - jeg hader virkelig mit liv, men hvis I forstår, jeg hader det virkelig uden pis! Men jeg synes, det er latterligt, dem der begår selvmord eller alt det der. Men nogle gange tænker jeg på det, men jeg ligger i min seng 6-8 timer og ser om det vil gå over. Jamen det er virkelig svært at sige, hvordan man føler! Men jeg har det aldrig godt med mig selv, og alt det pis jeg laver. Jeg elsker min mor og far over alt på jorden og vil ikke gøre dem kede af det. Men alligevel så gør jeg det! Ved I hvor man kan få noget hjælp eller kan I hjælpe!
- Og jeg stoler ikke på nogle, når man tænker over det, for alle de har blæst på mig. Vennerne, lærer, de voksne jeg snakker med ALLE! Men håber I vil hjælpe mig (:
Vh Maja 12 år

SVAR:
Kære Maja
Jeg er rigtig glad for, at du har skrevet, for ingen skal gå alene med den smerte, du bærer på. Jeg kan desværre ikke løse dine problemer, men jeg vil forsøge at give dig nogle idéer til, hvordan du kan få den hjælp, som du har så hårdt brug for. Men allerførst vil jeg dele mine tanker i forbindelse med din dårlige seksuelle oplevelse.
Din seksuelle debut - voldtægt
Jeg kan godt forstå, at du ikke synes, det var særlig fedt at have sex på den måde. For som du selv er inde på, ville det have været meget bedre, hvis det var med en, du elskede. Ligesom det også havde været meget bedre, hvis du ikke var mere eller mindre bedøvet af alkohol og hash. På grund af omstændighederne i forbindelse med din seksuelle debut, kan jeg godt forstå, at du betegner det som en voldtægt i stedet for samleje. Da samleje egentlig er et ord for noget rigtig fint og dejligt, som man frivilligt deler med hinanden.
Under alle omstændigheder, er det også alt for tidligt at have sex. Det kræver meget mere modenhed, end man kan forvente, når man er 12 år. Man skal kunne overskue konsekvenserne af at have sex. Her tænker jeg både på risikoen for graviditet og kønssygdomme samt på de følelsesmæssige konsekvenser, der er forbundet med at have sex.
Hvis I ikke brugte kondom, er der jo en risiko for, at den dårlige oplevelse kan få meget større konsekvenser, da der så er risiko for, at du er blevet gravid. Så måske får du brug for at opsøge en læge.
Du skriver, at det hele foregik sammen med en ven. Men helt ærligt, han kan ikke være en særlig god ven, når han udnytter sådan en situation. Det gør gode venner ikke. Du fortjener meget bedre venner end ham. Du skriver meget lidt om din ven, og jeg ved derfor ikke, om han er på alder med dig, eller om han er ældre? Hvis han er 15 år eller ældre, har han faktisk gjort noget ulovligt, da du er under det, man kalder den seksuelle lavalder. Der er nemlig en lov, som skal beskytte unge piger som dig mod at blive udnyttet af ældre fyre.
Det gode, du trods alt kan bruge din dårlige erfaring til, er at undgå, at du bringer dig selv i en så sårbar situation en anden gang. Lov dig selv det.
Søg hjælp hos en voksen
Dine problemer er så store, at du nogle gange overvejer, om dit liv er værd at leve. Heldigvis synes du ikke, at selvmord er løsningen – og jeg er helt enig med dig. Du skal i stedet have hjælp til at klare dine problemer, så du igen kan se en mening med livet.
Du har brug for hjælp fra en voksen. Jeg fornemmer, at dit forhold til både dine forældre og dine lærere ikke er det bedste? Men måske er der alligevel en af dine forældre eller lærere, som du har et lidt bedre forhold til, og som du føler dig tryg ved? Hvis der er, synes jeg du skal vove at stole på ham eller hende og fortælle, hvordan du har det. Du kan evt. printe din henvendelse til os og vise den og fortælle, at det er sådan, du har det, for det kan godt være svært at fortælle en anden, hvor svært man har det, når man pludselig står ansigt til ansigt.
Hjælp hos kommunen
Ellers har din kommune sandsynligvis et sted, hvor også børn kan henvende sig, hvis de har problemer, som de har brug for hjælp til. Jeg ved ikke, hvilken kommune, du bor i, hvorfor jeg ikke kan sige dig præcis, hvilke muligheder, du har i din kommune. Du bliver nødt til selv at undersøge mulighederne på din kommunes hjemmeside (og de er desværre ikke alle lige brugervenlige). Du skal nok kigge efter noget med børn og unge. I flere kommuner vil det være i det, man kalder PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning). Måske har du allerede mødt en psykolog fra PPR i forbindelse med din ADHD?
ADHD og behandling
Du skriver kort, at du har ADHD, og jeg tænker, at flere af dine problemer let kan skyldes din ADHD. Under alle omstændigheder gør din ADHD i hvert fald ikke dine problemer mindre. Derfor bliver jeg også nysgerrig på, hvordan din ADHD bliver behandlet. Får du medicin, eller har du og din familie modtaget samtaler, eller? Den rigtige behandling af din ADHD kan have stor betydning for, hvor meget den kommer til at påvirke dit liv, så nævn gerne din ADHD og den behandling du evt. får, når du skal fortælle om dine problemer til den voksne, som du vælger at betro dig til.
Brug din styrke og søg hjælp
Du bliver nødt til at stole på nogen og fortælle dem, hvordan du har det. Det kan virke uoverskueligt, men jeg tror, du kan klare det. Bare det, at du har skrevet til os, viser jo, at du er en stærk pige, som formår at gøre noget godt for dig selv. Så brug din styrke, søg hjælp og beskyt dig selv mod dårlige oplevelser i fremtiden.
Du kan også ringe til børnetelefonen, så kan du få en snak med en voksen: 116 111. Det er helt gratis.
Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig et lille skridt på vejen mod at genfinde glæden ved livet. Der er så meget, du skal opleve. Mist ikke troen på, at livet vil dig det godt. Igen: Super godt at du skriver, og ønsker at gøre noget ved det. Det kan du…
Jette
Jette Bak Pedersen
Skrevet af:
Jette Bak Pedersen
psykolog
adamogeva.dk