Jeg hader mig selv og er meget i vildrede - hvad gør jeg?
Selv om jeg er vokset op i et godt kristent hjem, har jeg haft nogle ret vilde teenageår (stoffer og kriminalitet). Derudover er jeg også blevet seksuelt misbrugt som barn.
I starten af tyverne vendte jeg tilbage til kristendommens tro, men sammen med den kom en ordentlig bunke skyldfølelser og skam.
Jeg lever i et rigtig godt forhold, men har svært ved at dyrke sex med hende. Mit sexliv består mest af, at jeg ca en til to gange om ugen onanerer, mens jeg ser pervers porno! Jeg ender altid med at finde noget, som jeg synes er afskyeligt. Så onanerer jeg til det, og får udløsning. Og bagefter får jeg det rigtig dårligt indeni - og skammen vokser bare.
Jeg tænker meget på at forlade troen, og så flygte fra landet - eller begå selvmord. Er meget i vildrede. Hjælp mig!
Den ulækre

SVAR:
Kære dig der hader dig selv.
Tak for dit brev. Du berører nogle meget alvorlige ting i dit brev, som jeg vil forsøge at kommentere.
Seksuelt misbrug
Det gør mig ondt at høre, at du har været udsat for seksuelt misbrug. Jeg vil på det kraftigste råde dig til at søge hjælp herfor. Uanset hvilken type overgreb du har været udsat for, om det er fra et nærtstående familiemedlem, om det er fra en lærer, om det er fra en søster eller bror, eller….. så er et overgreb meget alvorligt og bør tales grundigt igennem med en psykolog eller terapeut.
Misbrug skaber hos de fleste følelser af skam og også nogle gange skyldfølelser. Skam fordi man får overtrådt nogle grænser, som ikke må overtrædes. Mange oplever efterfølgende, at de har svært ved at mærke grænser og sætte disse, fordi man grundlæggende har oplevet, at ens grænser er blevet overskredet. Hos mange skaber det også lavt selvværd og depressive tanker.
Endelig får en del seksuelle problemer, i retning af at føle skyld og skam, når man mærker lyst. Seksuel lyst er noget vi er skabt med. Når man bliver udsat for overgreb så bliver dette noget, man kan skamme sig over, og måske føler man, at man ikke kan håndtere denne lyst. Mange oplever et dilemma imellem det at have lyst og samtidig føle det er skamfuldt og ulækkert at have sex.
Du skriver, at du lever i et rigtigt godt forhold. Det er dejligt at høre, og af stor betydning for det at komme videre. Du skriver ikke, hvad det er, der er svært for jer, når I har sex, men jeg vil tro det har relation til det, at du har været udsat for misbrug.
Alt dette vil jeg råde dig meget til at tale med en professionel om. Jeg ved ikke hvor du er fra, men i Danmark findes der en forening der hedder Kvisten. Denne forening kan du Google. De behandler mennesker, der har været udsat for misbrug. Der er også noget, der hedder KRIS, som står for Kristen rådgivning til incestofre.
Læs også artiklen: Sig det bare!
Depression
Noget andet jeg kommer til at tænke på, når jeg læser dit brev, er om du kan være deprimeret. En depression udmønter sig på mange forskellige måder, og kan også gøre, at man kan have svært ved at gennemføre sex. Derudover beskriver du meget negative tanker, i retning af at ville forlade landet, forlade din tro eller begå selvmord. Alt sammen depressive tanker.
Jeg vil opfordre dig til at søge læge for at tale om dine selvmordstanker. Hvis man har aktive tanker om selvmord, så stiller de fleste regioner tilbud om behandling i form af selvmordsforebyggende samtaler.
At vælge flugt
Du nævner muligheden for at flygte. Væk for dit forhold, væk fra Danmark, væk fra din tro. Alt sammen et udtryk for, hvor dårligt du har det. Du skal huske på, at uanset, hvor du flygter hen, så vil din skam og dine depressive tanker følge efter dig. Jeg tænker, at det er at ramme forbi målet, hvis du flygter. Du vil stadig have det dårligt, der hvor du er, og egentlig er det ærgerligt at flygte væk fra troen og et godt forhold, når det tilsyneladende ikke har noget med disse ting at gøre.
Jeg håber, at du bliver, hvor du er, og i stedet vælger at gå ind i en aktiv forholden dig til dine problemer.
Overvej at invitere din kone eller kæreste med i terapi, så hun kan være med til at hjælpe dig videre.
Alterbilledet i Christianskirken i Århus
Der hvor jeg går i kirke har vi et dejligt alterbillede. Det viser, hvordan alteret i virkeligheden er en forlængelse af det sidste måltid skærtorsdagsaften, og det viser at med ved alterbordet sidder Jesus. Han er med sammen med alle os almindelige mennesker, som på hver vores måde kæmper med sorg, angst, skam, utilstrækkelighed, stress, selvhad osv. Jesus sidder til bords sammen med os, på lige fod med os, fordi han vil være sammen med mennesker, der på forskellig vis er forslåede her i livet. Prøv at tænke dig selv med her. At med din historie, med det du har været udsat for, med din måde at leve på tidligere, med de ting du kæmper med lige nu, der er der også en plads til dig. Selvom du hader dig selv, så ønsker Gud at være ved siden af dig, sammen med dig – lige nøjagtig der, hvor du er i livet.
Jeg ønsker dig alt godt i livet fremover. Jeg ønsker, at du vil komme af med dit selvhad.
Venlig hilsen
Steen Kruse
Skrevet af:
Steen Kruse
parterapeut, afdelingsleder på Center for Familieudvikling
adamogeva.dk