Jeg er pige, men hvorfor tænder jeg på nøgne piger?
Jeg er en pige på ca. 20 år, og har længe haft det sådan, at jeg tænder på andre halvnøgne kvinder - altså ikke når jeg er i fx omklædningsrum med dem, men når jeg ser dem i tv eller blade, eller hvor man ellers støder på sådanne billeder i medieverdenen. Er det underligt? Burde jeg ikke tænde på mænd i stedet for?
Jeg er ellers ikke sådan forelsket i andre piger...
Men har tit været forelsket i / betaget af mænd, der har været for gamle til mig. Det har været et problem for mig i lang tid, men nu er det ikke så slemt mere, jeg prøver at styre det, og sige til mig selv, at det ikke bliver til noget, og at jeg bare skal vente på at "den rette" kommer.
M.V.H.
...

SVAR:
Kære ven
Jeg tror, du allerede gør det bedste, du kan gøre i din situation: prøve at tage det roligt, og tro på at den rette nok skal dukke op. Det er samtidig også sundt at tænke over sine egne følelser, som du gør, og være ærlig og erkende dem – måske specielt når det handler om følelser, der ikke passer helt ind i ens eget billede af sig selv, og de drømme og ønsker, vi har med vores liv. Når vi er bevidste om vores følelser, har vi en mulighed for at vælge, hvordan vi vil takle dem. Det lyder som om du egentlig har en længsel efter at finde en mand - men er blevet lidt usikker på, om det vil lykkes, fordi du har fået den tanke, at du måske istedet er til piger. De mænd, du har været forelsket i eller betaget af, har ligesom på forhånd været uden for rækkevidde – efter din vurdering - så det har på en måde ikke været en rigtig ”test” for, om du føler der tilpas med en mand.
"At tænde" - at føle lyst
Du skriver, at din usikkerhed omkring at være til piger, ikke skyldes, at du har prøvet at være forelsket i en pige, men det at du oplever at blive ”tændt på piger”, når du ser deres halvnøgne kroppe – og er det så måske et udtryk for, at du er til piger? Det synes jeg umiddelbart ikke, at det tyder på. Jeg tror faktisk, det er meget naturligt at opleve det sådan, alt efter hvad du ligger i udtrykket ”at blive tændt på”. En nøgen kvinde minder dig om din egen krop og din egen seksualitet, og det kan godt få dit ”barometeret op i graderne” hvad angår din egen længsel og lyst. Jeg kan ikke vide, om det hænger sådan sammen for dig – men overvej det selv, om det ikke kan være lidt det, det handler om i din situation.
Sådan som jeg forstår dig, ser du faktisk ikke dig selv som værende til piger, men usikkerheden er udelukkende skabt af de følelser, du mærker, når du ser nøgne piger, og så det, at du ikke endnu har prøvet et forhold, og ligesom på den måde fået sikkerhed for, at du er til mænd.
At vente på den store forelskelse
Min fornemmelse er altså, at for dig handler det om, at du ikke har fundet ”den store forelskelse” endnu. Det behøver overhovedet ikke at betyde andet end netop det. Men fordi der i dag er så voldsomt et fokus på vores seksuelle behov, så opstår der meget hurtig en usikkerhed om ens egen seksuelle identitet, hvis ikke vi føler, vi passer ind i det billede der tegnes. Og lad os bare se det i øjnene, der tales ikke så meget om det fede ved at være 20 og ikke have kæreste-erfaringer – men det betyder ikke, at det er en unormal situation. Den deler du med rigtig mange kvinder. Vi vælger ikke altid selv vores vilkår, men vi vælger, hvordan vi vil leve med det. Jeg håber, det her kan hjælpe dig til at tage det helt roligt og finde glæden i at være kvinde, også selvom du lever som single. Der er ikke grund til at tro andet, end at din tid kommer. Der gives let det indtryk, at det er et afsagn at leve som single – men sådan ser jeg ikke på det. Det kan meget vel være en gave, for den dag du møder en, du virkelig ønsker at elske og dele livet med, så kan det være en kæmpe fordel, at du går ind i forholdet åbent og fordomsfrit, fordi du ikke skal sammenligne forholdet med en stribe tidligere mere eller mindre vellykkede forhold. Mange forhold lider under, at den ene eller anden bærer frustrende oplevelser med sig fra tildigere mere eller mindre vellkykkede forhold, så det kommer til at "spøge" og virke destruktivt for et tillidsfuldt kærlighedsforhold.
Nyd dig selv som kvinde
Så glæd dig over livet – nyd livet som du har nu, og nyd at du kan mærke, at din seksualitet er levende – at du kan nyde skønheden ved en nøgen krop – og også mærke de varme følelser for en mand. Når der dukker en mand op i dit liv, hvor et forhold er realistisk, så tror jeg, du har hvad der skal til, for at give det en chance.
Jeg ønsker dig stor frimodighed og glæde ved dig selv - og håber, du finder ro omkring din seksuelle identitet.
Med venlig hilsen, Benna
Skrevet af:
Benna Asmussen Hørlück
Journalist, tidligere redaktør på AdamogEva.dk
adamogeva.dk