Jeg er forvirret i min seksualitet efter at have set meget porno
Hej Adam og Eva.
Jeg er en 15-årig dreng, som er forvirret lige for tiden. (Inden jeg starter, vil jeg lige sige, at jeg håber, I svarer på mit spørgsmål, for jeg har stillet det her mange steder, men de andre sider har ikke rigtigt fået svaret på det.)
Lad os lige tage min baggrund først:
Hele min tid har jeg været vild med piger. Tro mig, I aner ikke, hvor meget porno jeg har set, og hvor mange drømme om piger, jeg har haft ... Men her i 15-års alderen er jeg blevet meget i tvivl om, hvem jeg er!
Det hele startede med, at jeg en dag blev lidt nysgerrig på, hvad gay-porn egentlig var. (Havde aldrig tænkt på det før eller noget.) Jeg gik så ind på det og blev lidt tændt. Det skete dog også, at jeg så det en smule (2-4 gange). Jeg følte lidt, at jeg var homo, men jeg vidste ikke helt, om jeg var homo eller hetero.
Well, min periode stoppede så, og jeg så dermed almindelig porno igen. (Gjorde jeg også under gay-porn tiden). Jeg blev tændt af det almindelige. (Som de fleste gør.)
Mit problem kommer her:
For 10-20 dage siden begyndte jeg at se gay-porn igen. Well ... Det tændte mig en smule som sagt. Almindelig porno så jeg også, men følte ikke, at det tændte mig på samme måde ...
Jeg blev dermed bange for, om jeg var homo, hvilket jeg stadig er bange for.
Jeg lavede et lille eksperiment, hvor jeg både så almindelig porno og gay-porn for at se, hvilken der tændte mig. Jeg har lavet tre forsøg: 1. forsøg: Blev jeg slet ikke tændt af noget af det ...
2. forsøg: Jeg blev tændt af gay-porn ...
3. forsøg: Blev jeg slet ikke tændt af noget af det ...
Jeg havde håbet, at denne “gay”-periode ville gå hurtigt over. Men det er den ikke, og den er blevet værre ...
Jeg ved faktisk slet ikke, hvem jeg er længere.
Jeg føler mig ikke længere som den gamle mig. Jeg ved ikke hvorfor, men jeg har lige pludselig nemmere ved at tænke på to mænd, der har samleje end en dreng og en pige ...
Lige akkurat med dette, så bliver jeg tændt (altså får rejsning) når jeg går med min flirt, som er en pige, og jeg får også rejsning, når nogle piger gør noget frækt tæt ved mig ...
Den følelse har jeg ikke ved drenge. Men hvordan kan det så være, at jeg har nemmere ved at tænke på to mænd, der har samleje end en dreng og en pige?
Det skal lige siges, at jeg snakker lige meget med begge køn. Nok mest piger, men jeg har en del drengevenner, som jeg også snakker rigtig meget med.
Jeg føler mig heller ikke så liderlig, som jeg har været. Det er, som om sex er lidt en sideting, men aner ikke, hvordan jeg skal forklare det.
Jeg vil helst ikke være homo. For hvis jeg skal være homo, vil jeg helst være biseksuel.
Men jeg er også bange for, at jeg forveksler mig selv med den, jeg var engang.
Jeg er også bange for, at jeg måske tænker lidt for meget over det. (Alt det jeg har lige har sagt.)
Jeg ser ikke lige så meget porno, som jeg har gjort. Og har heller ikke onaneret så meget, da jeg ikke har haft lysten til det. Jeg er bange for, at jeg er den eneste af ALLE mine venner, der prøver at have de her tanker.
Håber I vil svare.
M, 15 år
(Lettere forkortet af red.)

SVAR:
Hej M
Jeg kan forstå på dig, at hele situationen omkring dine følelser angående porno, homoseksualitet, onani og identitet er noget, der fylder rigtig meget. Jeg kan også forstå på dig, at du er bange for at være homoseksuel, “miste dig selv” og stå alene. Du har spurgt flere steder, men der er ingen, der har svaret dig. Det vil jeg prøve at gøre her i tre afsnit.
Forståelse
Det er klart, at du tænker meget på sex. Som 15-årig har man mange lyster. Det havde jeg selv dengang, og det skriver du også, at du har. Det er helt almindeligt at have svært ved at styre sine lyster og tanker. Det er også svært at styre, hvad man bliver tændt af. Man kan få erektion på de mest upassende tidspunkter og over de mest upassende ting. Det er ikke noget, man nødvendigvis styrer selv. Og det er du ikke alene om. Det er noget, alle drenge prøver.
Jeg tror ikke, du er homoseksuel. Jeg tror bare, du er blevet forvirret. Det kan være skræmmende at miste kontrollen, og som jeg forstår det, du siger, så vil du gerne have kontrol over din seksualitet. Det tror jeg er sundt. Og jeg tror også, det er muligt. Det er vigtigt for mig at slå fast, at identitet (hvem du er) handler om andet end seksualitet. Prøv at fokusere på de ting, der er vigtige for dig. Det kunne være venner, fritidsinteresser, arbejde eller noget helt fjerde. Som du selv siger, tror jeg måske, at du tænker lidt for meget på det.
Baggrund
Porno er ikke rigtig sex. Det er fremstillet på en måde, så det er let at relatere til. Man ser fx ofte mange ansigtsudtryk, så man lettere kan sætte sig ind situationen. Jeg tror ikke, et blowjob føles fysisk anderledes, om det er fra en mand eller en kvinde. Det må altså kunne være lige så nemt at relatere til og tænde på, uanset om man ser en mand eller kvinde give et. Når man bliver afhængig af porno, skal der mere og mere til for at opfylde samme behov. Jeg tror, at gay porn for dig var det nye og spændende, som skulle udforskes. Men billeder og film kan sætte sig fast i hovedet og være ødelæggende for forhold og relationer. Jeg vil opfordre dig til at læse et par artikler, som uddyber, hvad porno er og kan gøre: Porno ødelægger og Jeg er afhængig af porno.
Hvad kan du gøre
Du kan filtrere nogle af de inputs, du får. Jeg tror, at dit store forbrug af porno har haft stor betydning for den problemstilling, du står i nu. Derfor vil jeg opfordre dig til at snakke med en ven om din situation. Det skal være en person, som du føler, du kan være 100% ærlig over for, og som har taleret ind i dit liv. Din ven kan hjælpe dig til at stoppe med at se porno. Du kan også tilføje programmer til din computer, så du har sværere ved at komme til at se porno. Du kan også helt slukke din computer efter kl. 22, hvor mange ser porno. Det kan også være ved ikke at tage mobiltelefonen med i seng. At snakke med en ven er det bedste råd, jeg kan give. Jeg kender desværre ingen mirakelkur for at stoppe med at se porno, men det handler om at tage ansvar for den situation, man står i. En ven kan holde dig op på det, du gerne vil opnå. Jeg tror, at de tanker du har om homoseksualitet, vil forsvinde igen, hvis du stopper med at se porno.
Konklusionen bliver altså
Det er helt naturligt at udforske sin seksualitet i din alder. Dertil kommer mange tanker om identitet. Men identitet er andet end seksualitet. Prøv at fokusere på det.
Porno er kort sagt noget skidt. Det ødelægger mennesker og deres indbyrdes relationer.
Mit bedste råd til at komme væk fra pornoen er at snakke med en ven om, hvordan du har det. Det skal gerne hjælpe dig til at stoppe med at se porno og derved undgå at forstyrre din seksualitet.
Måske kan du få noget ud af at læse svar til andre, der har spurgt om noget af det samme som dig: Ser bøsseporno og får rejsning – er jeg så bøsse? og Kan I hjælpe mig med min forvirring omkring min seksualitet?
Det kan være, jeg rammer helt ved siden af det, du gerne vil vide noget om. Jeg synes nemlig, det var svært at finde ud af, hvad du præcist gerne ville vide. Så hvis der er noget, jeg ikke kommer ind på, eller som du føler er uklart, må du endelig skrive og spørge igen!
Mvh Jonas
Jonas Ingemann Mejlgaard
Skrevet af:
Jonas Ingemann Mejlgaard
Lægestuderende
adamogeva.dk