Jeg er forelsket, men hun har en kæreste. Hvad gør jeg?
Hej Adam&Eva
Jeg har været på en ni ugers grupperejse. I gruppen var den her pige. Dejlig, sjov, smilende, glad, uimodståelig, osv., osv. – listen er lang. Hun er med andre ord lige min type. Naturlig smuk og nede på jorden. Hun er alt, hvad jeg leder efter hos en pige. Vi klingede rigtig godt sammen på turen – faktisk så godt, at vi kunne sidde om aftenen, kun os to, og snakke om alting og ingenting langt ud på natten og have dybe såvel som ligegyldige samtaler.
En af aftnerne spurgte hun mig: “Kunne du godt finde på at lave noget med en fra gruppen på sådan en tur?” Først blev jeg lidt overrasket, da jeg troede, hun hentydede til hendes og mit forhold til hinanden, hvilket jeg stadig ikke kan finde ud af med mig selv, om hun gjorde. Men omvendt kunne det også være for at beskytte / forberede hende selv, hvis jeg lavede et ‘move’. Jeg er splittet ... Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at vi nok skal holde kontakten efter rejsen og også få det sjovt sammen fremadrettet.
Problemet ligger så i, at jeg er faldet for hende allerede efter de ni uger, men hun har (selvfølgelig) en kæreste – han var ikke med på turen. De har været sammen i lidt over to år. Det virker, som om de har det godt sammen. Vi bor ikke i samme by men kommer til det fra januar/februar. Hun flytter sammen med sin kæreste, mens jeg flytter i egen lejlighed.
Jeg ved, at ni uger ikke lyder af meget, men vi har trods alt set hinanden i medgang og modgang på turen, og jeg føler, vi kender hinanden fuldt ud. Jeg er meget splittet i, hvordan jeg griber det an ... Hun er den pige, jeg ikke vil miste kontakten med, men jeg vil heller ikke gå i uvished, om hun kunne blive min pige.
Men hvordan og hvornår fortæller jeg hende om mine følelser? Skal jeg fortælle hende om mine følelser for hende allerede nu på trods af, at hun har kæreste og skal flytte sammen med ham? Eller mener I, jeg er bedre tjent ved at vente i håb om, at hun går fra sin kæreste, og jeg så kan komme på banen?
Håber I kan give et kvalificeret og gerne præcist svar.
Mvh Den rejsende unge mand, 22 år

SVAR:
Kære rejsende unge mand
Tak for dit spørgsmål. Jeg vil gerne starte med at sige, at jeg synes, du har gjort dig nogle rigtig gode tanker.
Ud fra det du skriver, har jeg gjort mig nogle tanker, som jeg gerne vil dele med dig. Jeg har tænkt meget over forskellige måder, du kunne gribe det an på, men du efterspørger et præcist svar, så det vil jeg forsøge at give dig.
Hun har en kæreste
Jeg er ikke ude på at prædike moral for dig eller fortælle dig, hvad der er rigtigt og forkert at gøre. Desuden ved jeg jo heller ikke, om det var mest dig eller hende, der lagde op til noget på rejsen. Jeg vil bare gerne have dig til at tænke over, om du synes, det er i orden at lægge an på en, der har en kæreste? Og om du ville synes, det er i orden, hvis det var din kæreste? Du kan evt. læse artiklen Flirt – den vilde jagt efter en kæreste.
Fortæl hende hvad du føler
Hvis du vælger at fortælle hende, hvad du føler, tænker jeg, det er et godt udgangspunkt, at I allerede har snakket om så mange ting, og dermed kender hinanden godt. Det er et godt udgangspunkt for dig til at kunne være ærlig og fortælle hende, hvad du føler. På den måde skal du ikke gå i uvished, om det kunne blive jer to. Hvis du fortæller hende, hvad du føler, er det jo op til hende, hvad der skal ske. Så har du i hvert fald været ærlig om dine følelser.
Hvordan og hvornår fortæller jeg hende det?
Stemningen kan være meget anderledes, når man er ude at rejse. Det kan være svært at vide, om I er hinandens kærestepotentiale ud fra en rejse, hvor I er væk hjemme fra, og alt er anderledes. Måske kan artiklen Kærestepotentiale … eller en god ven? give dig nogle brugbare input.
Du skriver, at du føler, I kender hinanden fuldt ud. Jeg er heller ikke i tvivl om, at I kender hinanden rigtig godt efter sådan en tur, men der er stadig meget, I ikke ved om hinanden. Jeg foreslår, at I mødes nogle gange, inden du fortæller hende, hvad du føler; bare for at se om kemien er den samme herhjemme i de vante rammer. Hvordan du skal sige det til hende, kan jeg ikke fortælle dig, for det er vigtigt, du er dig selv og bruger dine egne ord.
Om at holde kontakten
Du skriver, du ikke er et sekund i tvivl om, at I nok skal holde kontakten. Jeg ved godt, at det ikke er skrevet som et spørgsmål, du vil have svar på, men jeg har alligevel lyst til at dele mine tanker om det. Så må du tage det til dig, hvis du kan bruge det. Jeg tror ikke, du kan holde kontakten til hende på venneplan. Hvis du vælger at fortælle hende, hvad du føler, er kortene jo lagt på bordet, og du må se, hvad der sker.
Hvis du ikke fortæller hende, hvad du føler, vil jeg råde dig til at cutte kontakten. Jeg tror, der vil være for mange følelser i klemme for dig, til at I bare kan være venner. Desuden mener jeg også, det vil være mest fair over for hendes kæreste, at hun ikke har en nær ven, der er vildt forelsket i hende. Du kan måske hente inspiration ved at læse svaret Er forelsket i en pige, der kun vil være venner.
”Hun er alt hvad jeg leder efter hos en pige”
Du skriver, at hun er alt, hvad du leder efter hos en pige. Måske kan du få nogle input til dine tanker om det med at finde en kæreste ved at læse artiklen Den eneste ene.
Jeg håber, mit svar var præcist nok, men jeg vil gerne igen sige, at jeg synes, du selv har gjort dig en masse gode tanker, og du skal selvfølgelig helt selv vælge, hvad vil gøre. Jeg forstår godt, det er en svær situation, og vi styrer jo ikke selv, hvem vi bliver forelsket i. Men heldigvis kan vi selv styre, hvad vi gør ved forelskelsen.
Du er meget velkommen til at skrive igen, hvis der er noget, du mangler at få svar på, eller bare undrer dig over, hvorfor jeg skriver, som jeg gør. Jeg ønsker dig alt det bedste.
Mange hilsner fra
Anne Marie Holmberg Nielsen
Skrevet af:
Anne Marie Holmberg Nielsen
Parterapeut
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK