Forelsket i min bedste ven – hvad gør jeg?
Jeg har en god pigeven. Vi er nærmest bedste-venner, og det har aldrig været andet end det. Men nu er jeg blevet forelsket i hende, tror jeg. Og jeg er bange for, at vores venskab skal gå i stykker, hvis jeg fortæller hende det. Jeg ved ikke, hvordan hun vil reagere på det. Tror måske hun vil blive skuffet. Vi har altid haft det så afslappet med bare at være venner. Jeg er også usikker på, om det er andet end varme følelser. Hvordan kan man blive kæreste med sin bedste ven? Jeg er bange for at ødelægge noget.
Hilsen forelsket og bange

SVAR:
Hvis I har været gode venner i flere år, så har I sikkert snakket om mange personlige ting og været meget ærlige over for hinanden. I har hygget jer sammen og lavet mange sjove ting, hvor det det har været naturligt for jer selv og kendt af andre, at det for jeg bare er et rigtig godt venskab. Men du har ret i, at en forelskelse vil ændre jeres forhold.
Nye følelser i en kendt relation
Hvis I på et tidspunkt har markeret over for hinanden, at det bare er et venskab og aldrig vil blive andet, så står I nu i en ny situation. Hun er begyndt at dukke op i dine tanker på en ny måde. En forvirrende måde. Du ser på hende med nye øjne. Du lægger mærke til, at hun er pæn. Faktisk ved du hele tiden, hvor hun er henne i flokken, når I er sammen. Du kan ikke lide, at hun snakker for meget med andre drenge. Du tænker på, hvordan hun mon tænker om dig som dreng. Osv. Det er alt sammen tegn på, at du er forelsket.
En anderledes forelskelse
Måske oplever du det ikke helt så omfattende og overvældende, som du før har oplevet en forelskelse. Det er ikke, som hvis du møder en pige for første gang og bare falder pladask for hende uden at vide noget om, hvordan hun i virkeligheden er. Da er du på en anden måde grebet af noget ukendt og dragende.
Hende her kender du. Du ved om nogle af hendes svagheder og dårlige sider. Du har set hende sårbar og ked af det. Du ved, hvad hun tænker og mener om rigtig mange ting. Du har måske også set hende dumme sig og blive til grin. Du føler dig accepteret, som du er, af hende.
Fordi hun er din ven, og du kender hende, er du måske ved at begynde at elske hende uden først at have været rigtig svimlende forelsket i hende. Derfor oplever du måske dine følelser lidt mere jordnære.
Vent med at tale om følelser
Vent lidt med at tale med hende om de følelser, du har. Giv dig selv tid til at finde ud af, om de holder og bliver ved med at være der. Fortsæt venskabet, som det er, lidt endnu. Gør noget aktivt for at lære hende endnu bedre at kende. Hvis du efter lidt tid stadig har følelser for hende, (eller du har måske allerede gået længe med de tanker) så spring ud i det og tal med hende om dine følelser. Hvis du derimod finder ud af, at det bare var noget forbigående, kan du bevare hende som din gode ven. Så vil det være nemmest, at hun ikke har kendt til dine følelser.
Det kan koste et venskab / det kan give dig en kæreste
At blive forelsket i en ven kan koste et venskab, hvis det ikke er gengældt. Det er nemlig rigtig svært at fortsætte, som om intet var hændt, hvis du fortæller om dine følelser, og de ikke er gengældt. I vil nemt komme til at tolke alt for meget på det, der foregår imellem jer. I bliver ufrie over for hinanden, og den fortrolighed, I har haft, forsvinder lidt efter lidt.
Men hvis dine følelser er vedholdende, er det den risiko, du må tage. For ellers finder du jo ikke ud af, om hun vil være kæreste med dig.
Bliv ved med at være ven med din kæreste
Hvis du bliver kæreste med din ven, skal I finde ind i en ny måde at være sammen samtidig med, at I skal bevare alt det gode fra venskabet. Det kan opleves lidt akavet i begyndelsen. Tal meget om, hvordan I hver især oplever det. Øv jer i at finde et kærlighedssprog ved siden af vennesproget. Gør noget sammen, som I ikke plejer at gøre. Find en fortrolighed med hinanden, som ligger på et dybere plan end før. Marker over for andre venner, at I nu er sammen på en ny måde, som er forpligtende på en anderledes måde, end et venskab er. Men husk, at noget af det mest grundlæggende i et kæresteforhold faktisk er et godt venskab. Det har I allerede – nu skal det bare udvides.
Læs evt. også: Kan vores venskab bære, at vi bli’r kærester?
Ellen Esmarch Pedersen
Skrevet af:
Ellen Esmarch Pedersen
Samtaleterapeut
adamogeva.dk